Blog
18 czerwca 2021

W programach lojalnościowych nie ma równości

Czyli: dlaczego w programach lojalnościowych należy skupiać się tylko na wybranych użytkownikach. Firmy coraz bardziej koncentrują uwagę na tym, by sprostać potrzebom konsumentów w miejscu, w którym użytkownicy Ci się znajdują. Komunikaty promocyjne wchodzą we wszystkie kanały życia człowieka i towarzyszą mu na każdym etapie aktywności w ciągu dnia: w mediach, Internecie, domu, sklepie, itp. Aby komunikować się skutecznie marki muszą zacząć od jednego, podstawowego kroku: trzeba słuchać a następnie dostarczać odpowiednich wartości!

Słuchanie odbiorcy – pierwszy krok w prowadzeniu efektywnego programu lojalnościowego

Próby wdrażania programu lojalnościowego bez wiedzy o tym, czego klienci rzeczywiście potrzebują, to przepis na katastrofę. Właśnie z tego powodu kluczowe znaczenie nadawane jest rozmowie z użytkownikiem i dokładnemu badaniu jego potrzeb. Umożliwienie klientom uzyskania wartości dodanej do zakupów staje się prostą drogą do osiągnięcia sukcesu. Praktykę tę doskonale rozumieją np. drogerie, które w zamian za dokonane zakupy przeznaczają drobny procent z wydatków np. na pomoc domom dziecka z najbliższej okolicy lub wspierają kobiety w trudnej sytuacji. Pomaganie przez kupowanie znacznie podnosi wartość samych zakupów.

Marki powinny pytać, w jaki sposób program lojalnościowy może pomóc klientom w zapewnieniu dodatkowej wartości, bo dzięki temu mogą wyróżnić się na tle konkurencji oraz zmotywować uczestników do jeszcze większej aktywności.

Programy lojalnościowe – jak wyróżnić się na tle konkurencji?

Skoncentruj się na swoich najlepszych klientach! Liczby nie kłamią: zazwyczaj to 20% najlepszych klientów generuje ok. 80% sprzedaży. Warto wykorzystać tę wiedzę oraz potencjał jaki z sobą niesie. Doskonałym sposobem na zwiększenie zaangażowania i zapewnienie stałego wzrostu sprzedaży jest koncentracja uwagi na spełnianiu potrzeb wybranych klientów - tych, których wsparcie rzeczywiście w dużym stopniu przekłada się na sukces marki. Właśnie tę taktykę stosują programy lojalnościowe premium!

Programy lojalnościowe premium

W programach lojalnościowych premium członkowie wpłacają określoną kwotę, by mieć dostęp do ekskluzywnych rabatów, dodatków, treści oraz doświadczeń. Chyba najbardziej znanym przykładem jest tutaj Amazon Prime, który pobiera roczną opłatę abonamentową w zamian za bezpłatną dwudniową wysyłkę wielu produktów, treści audio i wideo, itp. Szacuje się, że programy lojalnościowe klasy premium prowadzone w ramach subskrypcji są atrakcyjne dla 20% najlepszych klientów.

Programy lojalnościowe - dlaczego należy skupiać się tylko na wybranych użytkownikach?

Wprowadzanie programów lojalnościowych premium to wartościowe doświadczenie dla każdej marki, zwłaszcza tej, w której występują epizodyczne transakcje z klientami. To doskonały sposób na pogłębienie relacji z klientami. Aż 70% członków jednego programu lojalnościowego premium zdecydowanie deklaruje, że w kolejnym roku dołączy do innego programu lojalnościowego premium. Kolejne dane statystyczne są równie interesujące: aż 70% użytkowników potwierdza, że chętnie dołączą do programu lojalnościowego premium, jeśli ich ulubiona marka zaoferuje takie rozwiązanie. Badani zaznaczają jednak, że kluczowe będą tu cenne korzyści.

 Programy lojalnościowe – znajdź „złoty środek”

Podczas gdy program lojalnościowy premium jest skierowany jedynie do 20% najlepszych klientów marki, oferowanie bezpłatnego dostępu do profitów dla pozostałych 80% odbiorców również nie jest pozbawione sensu. Bezpłatny program lojalnościowy oferuje niską barierę wejścia, co ułatwia pozyskanie klientów. Z założenia tego typu programy bardzo dobrze nadają się, gdy marce zależy na uzyskaniu wielu rejestracji. Problem tkwi jednak w wartości – rozwiązania te nie zapewniają dostępu do wyjątkowo atrakcyjnych profitów. Nie napędzają więc prawdziwie emocjonalnego zaangażowania wśród członków.

Jeśli jako sprzedawca detaliczny oprócz tradycyjnego, bezpłatnego programu lojalnościowego zdecydujesz się na wprowadzenie poziomu premium, wyróżnisz swoich najlepszych klientów. Umożliwisz tej grupie nie tylko zyskanie dostępu do bardzo atrakcyjnych korzyści, ale sprawisz, że poczują się wyjątkowo!

Jeśli oferowana przez Twoją markę propozycja dodatkowych wartości będzie właściwa, przyciągniesz odpowiednich użytkowników. Podstawa do zrozumienia potrzeb klientów premium tkwi w umiejętnym słuchaniu komunikatów, jakie wysyłają każdego dnia.

Więcej informacji o zdobywaniu lojalności klientów znajdziesz w jednym z naszych wcześniejszych wpisów.