Grywalizacja - wszyscy kochamy gry i lubimy wygrywać

Grywalizacja to obecnie jedno 
z najskuteczniejszych narzędzi 
do wzmacniania zaangażowania 
i motywacji jednakowo pracowników, Klientów czy też Partnerów biznesowych.

game - Co to jest grywalizacja?

Platforma Grywalizacyjna Motivation Direct to elastyczny, kompleksowy i najskuteczniejszy na rynku system do obsługi grywalizacji w biznesie.
Platforma umożliwia integrację z pomocą API z dowolnym systemem wewnętrznym w firmie w tym systemami CRM, Call center, systemami sprzedażowymi
lub e-learningowym. Unikalne możliwości platformy pozwalają firmom nagradzać szeroki zakres zachowań w szczególności wzmacniać zaangażowanie, podnieść skuteczność szkoleń wewnętrznych, poprawić komunikację w firmie, zwiększyć sprzedaż, podnieść jakość, bezpieczeństwo i komfort pracy.

Co to jest grywalizacja?

W celu zwiększenia motywacji pracowników i zaangażowania klientów oraz zbudowania silniejszej więzi z marką firmy stosują coraz to nowsze i bardziej innowacyjne strategie. Jedną z nich jest wykorzystanie grywalizacji, która stała się w ostatnich latach powszechnie obecna w wielu różnych dziedzinach życia. Metoda ta jest często łatwa w implementacji i pozwala na osiągnięcie świetnych rezultatów. Aby odczuć wszystkie benefity tego rozwiązania, warto dowiedzieć się, co to jest grywalizacja, gdzie można ją zastosować i na jakie efekty jej wdrożenia można liczyć.

Grywalizacja, określana także jako gamifikacja, to technika polegająca na wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier i zabaw w celu osiągnięcia konkretnych, wyznaczonych wcześniej rezultatów. Elementem tej strategii jest więc między innymi wykonywanie zadań i realizacja celów, za co możliwe jest otrzymywanie punktów, poziomów, osiągnięć i nagród lub też zwiększenie swojej pozycji w rankingu.

 

game - Grywalizacja w firmie

 

Platforma grywalizacyjna

Platforma grywalizacyjna Motivation Direct pozwoli firmie na osiągnięcie wszystkich omawianych korzyści biznesowych. Dzięki dokładnie przeprowadzonej analizie potrzeb, wyznaczeniu precyzyjnych celów oraz starannemu dobraniu wykorzystywanych metod i nagród możliwe będzie stworzenie uszytego na miarę rozwiązania, które idealnie wpasuje się w strategię i kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Połączenie możliwości, jakie oferuje grywalizacja i narzędzia IT da więc organizacji szansę na uzyskanie realnej przewagi konkurencyjnej.

Rodzaje grywalizacji
Rosnące zainteresowanie grywalizacją sprawiło, że strategia ta jest obecnie wykorzystywana na wiele różnych sposobów, odpowiadających na potrzeby poszczególnych zastosowań i grup odbiorców. Jej konkretne rodzaje możemy wyodrębnić między innymi na podstawie miejsca implementacji oraz wybranych mechanizmów nagradzania. Wyróżnić możemy więc na przykład:
 

grywalizację
w biznesie

 

grywalizację
w sprzedaży

 

grywalizację
w marketingu

 

grywalizację
w HR

 

grywalizację
w edukacji

Grywalizacja
w firmie
Bardzo popularnym obecnie wykorzystaniem grywalizacji jest implementowanie mechanizmów grywalizacyjnych w platformach skierowanych do pracowników danego przedsiębiorstwa. Celem stosowania tej strategii jest poprawa motywacji pracowników, zwiększenie ich zaangażowania i umocnienie ich więzi z organizacją. Wszystko to przekłada się na osiąganie przez zatrudnione osoby lepszych wyników. Wykorzystanie rozwiązań takich jak grywalizacja w firmie pozytywnie wpływa także na wizerunek przedsiębiorstwa – stosująca takie metody organizacja jest bowiem postrzegana jako nowoczesna i dbająca o swoich pracowników.
 

Dlaczego grywalizacja w firmie przynosi tak dobre rezultaty?

Jej skuteczność jest związana między innymi z tym, że wykorzystuje ona mechanizmy naturalne dla każdego człowieka. Chęć do rywalizacji, otrzymywania nagród lub zdobywania poziomów świadczących o zwiększającym się statusie są wspólna dla niemal wszystkich ludzi. Możliwość łatwego obserwowania swoich postępów jest natomiast dodatkową zachętą do ciągłego uczestnictwa w zorganizowanej przez firmę „grze”.

Grywalizacja
dla pracowników
Wykorzystanie omawianych mechanizmów niewątpliwie przyczynia się do rozwoju firmy. Z korzyści, jakie przynosi grywalizacja dla pracowników i całej organizacji, zdają sobie sprawę również same zatrudnione osoby. Wyniki badań pokazują, że ponad 70% pracowników uważa, że grywalizacja motywuje ich do wykonywania zadań i cięższej pracy, a 90% ankietowanych twierdzi, że grywalizacja poprawiła ich produktywność.
 

Możliwość wykorzystania mechanizmu,

który może w tak dużym stopniu wpłynąć na zaangażowanie pracowników, nie może być ignorowana przez firmy, którym zależy na ciągłym rozwoju i wzroście produktywności. Aby rezultaty wdrożonych działań były jak najlepsze, konieczne jest jednak opracowanie strategii i dobranie takich metod, które będą odpowiednio dopasowane do potrzeb i oczekiwań pracowników oraz celu wyznaczonego przez organizację.

Grywalizacja
w sprzedaży
Wykorzystanie mechanizmów grywalizacji nie musi być ograniczane do motywowania pracowników firmy. Strategia ta sprawdza się bowiem również wtedy, gdy chcemy zwiększyć zaangażowanie naszych klientów i zachęcić ich do częstszego korzystania z naszych usług. W tym celu wykorzystać możemy specjalnie zaprojektowane platformy, które umożliwią konsumentom zbieranie punktów, otrzymywanie osiągnięć i wykonywanie zadań. Pozwoli to na premiowanie korzystnych z punktu widzenia firmy zachowań, co przełoży się na łatwiejszą realizację celów biznesowych.
 

Co jednak równie istotne.

Angażująca aplikacja wykorzystująca elementy grywalizacji sprawi, że klienci będą czerpać przyjemność podczas używania naszego programu, co zachęci ich do polecania go znajomym i rodzinie. To natomiast pomoże w zwiększeniu rozpoznawalności marki oraz w zbudowaniu więzi pomiędzy konsumentami a organizacją.

Wykorzystanie grywalizacji w sprzedaży związane jest również z tworzeniem programów mających za zadanie motywowanie pracowników do realizacji wyznaczonych planów sprzedażowych. Stosowane w tym celu mogą być różne mechanizmy, w tym między innymi rankingi, punkty i nagrody. Odpowiednia platforma grywalizacyjna, która w czytelny sposób przedstawia cele i prezentuje wyniki, pomoże w zwiększeniu motywacji sprzedawców.

Grywalizacja
w marketingu
Grywalizacja w marketingu pomaga w wyjściu poza utarte schematy oraz w stworzeniu kampanii, która przyciągnie i utrzyma uwagę konsumenta. Wykorzystanie elementów wywodzących się z gier i zabaw w celu promowania danego produktu lub usługi jest niecodzienną formą reklamy, która może przynieść bardzo dobre rezultaty. Świadczą o tym przykłady firm, które w swoich działaniach wykorzystywały różne formy grywalizacji, takie jak quizy, zagadki i konkursy.
 

Grywalizacja w marketingu sprawdza się

jako narzędzie służące do zwiększania świadomości marki i zachęcania konsumentów do skorzystania z usług firmy. Strategia ta może być jednak z powodzeniem wykorzystywana do działań mających na celu utrzymanie zadowolenia stałych klientów oraz zbudowanie z nimi trwalszej relacji. Elementy grywalizacji pojawiają się więc często między innymi w programach lojalnościowych.

Grywalizacja
w biznesie
Grywalizacja biznesowa jest coraz chętniej wykorzystywaną strategią, która może być zastosowana w celu osiągnięcia różnych korzyści. Jej użycie jest często związane z chęcią zwiększenia motywacji i zaangażowania pracowników. Cel ten może zostać z powodzeniem zrealizowany dzięki wdrożeniu platformy grywalizacyjnej stworzonej z myślą o konkretnych potrzebach i wartościach zatrudnionych osób.
 

Stosowanie mechanizmów grywalizacji

świetnie sprawdza się jednak także w przypadku konieczności prowadzenia szkoleń i edukowania pracowników. Chętnie przyjmowanym rozwiązaniem staje się obecnie wykorzystująca grywalizację platforma onboardingowa. Angażujące i pozwalające śledzić swoje postępy narzędzie ułatwia wdrażanie nowych pracowników i umożliwia sprawniejsze przejście przez proces szkolenia.

Tak pojmowana grywalizacja w biznesie może posłużyć także jako metoda edukowania zatrudnionych już pracowników i promowania wśród nich wartości ważnych dla firmy. Platforma
e-learningowa, która korzysta z mechanik zaczerpniętych z gier, pozwala na organizowanie quizów i konkursów, których uczestnicy rywalizują ze sobą, zbierają punkty i otrzymują nagrody.
Grywalizacja w edukacji przynosi więc obopólne korzyści – zatrudnione osoby chętniej zdobywają wiedzę potrzebną do efektywnego wykonywania zadań, a firma zyskuje lepiej wyszkolonych i zmotywowanych pracowników.

Grywalizacja w rekrutacji
i HR
Innowacyjnym sposobem na wykorzystanie strategii grywalizacji jest aplikowanie elementów gier do procesów rekrutacyjnych. Rozwiązanie to ma pomagać w lepszej selekcji pracowników oraz usprawniać komunikację z potencjalnymi kandydatami.
 

Jak w praktyce wygląda grywalizacja w rekrutacji?

Metod wykorzystania tej strategii jest bardzo dużo. Jedną z nich jest na przykład stworzenie platformy, dzięki której wykonywanie zadań rekrutacyjnych przypomina udział w grze. Co ważne, kandydaci nie tylko chętniej wezmą udział w takim procesie, ale również polecą go swoim znajomym, co zwiększy szansę na znalezienie wykwalifikowanego pracownika.

Jeszcze inną metodą grywalizacji w rekrutacji jest kreowanie w trakcie trwania procesu konkretnych scenariuszy. Dzięki temu możliwe jest łatwiejsze odkrycie charakteru danej osoby i jej sposobów reakcji na poszczególne sytuacje. Taka strategia pozwala także na sprawdzenie kompetencji miękkich i wybór pracownika, który spełnia nasze oczekiwania.

Znane z gier mechanizmy usprawniają procesy zarządzania zasobami ludzkimi i szkolenia pracowników nie tylko w trakcie rekrutacji i onboardingu, ale również na wielu kolejnych etapach. Z tego powodu grywalizacja w HR cieszy się obecnie coraz większym zainteresowaniem. Odpowiednie wykorzystanie możliwości grywalizacji pozwala między innymi na lepsze motywowanie pracowników, usprawnienie komunikacji wewnętrznej i łatwiejsze zintegrowanie się nowo zatrudnionych osób z zespołem.

Grywalizacja
przykłady
W zależności od danej strategii wykorzystania grywalizacji możliwe jest zastosowanie wielu mechanizmów mających na celu zmotywowanie biorących udział w danej akcji osób. Warto jednak przytoczyć przykłady grywalizacji, które pomogą w stworzeniu rozwiązania odpowiednio dopasowanego do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Do najpopularniejszych metod stosowanych w ramach tej strategii możemy zaliczyć więc:
 

wykonywanie
zadań

 

zdobywanie
punktów

 

osiąganie
kolejnych
poziomów

 

zdobywanie
odznak i osiągnięć
(achievementów)

 

konkurowanie
z innymi
użytkownikami
i śledzenie swojej
pozycji w tabeli
wyników

Dobór metod dostosowanych do grupy docelowej jest konieczny, aby wdrażana strategia mogła spełnić oczekiwania organizacji. Bez względu na to, czy firmę interesuje grywalizacja w pracy, w marketingu czy w sprzedaży, na osiągnięcie efektów pozwoli wdrożenie odpowiednio zaprojektowanej platformy uwzględniającej potrzeby uczestników akcji.
Grywalizacja
w praktyce

game - rotator

md-oferta-grywalizacja-faq

FAQ – Grywalizacja
Co to jest grywalizacja?
Grywalizacja (inaczej gamifikacja) polega na wykorzystywaniu mechanizmów znanych z gier w działaniach biznesowych, sprzedażowych, edukacyjnych czy HR-owych. Motywowanie pracowników, wspieranie procesów szkoleniowych czy budowanie lojalności klientów to tylko niektóre z obszarów, w których znajduje zastosowanie grywalizacja. Przykłady mechanizmów znanych z gier to m.in. punkty i rankingi - ich wykorzystanie pomaga utrzymać zainteresowanie uczestników, zwiększa motywację i ułatwia osiąganie założonych celów.
Jakie są podstawowe elementy grywalizacji?
Podstawowe elementy grywalizacji to punkty, odznaki, poziomy, rankingi, nagrody, tablice liderów, paski postępów, wyzwania czy misje do wykonania. Dzięki nim uczestnicy mogą na bieżąco śledzić swoje wyniki, rywalizować z innymi i zdobywać nagrody za wykonane zadania. Całość opiera się na zasadach znanych z gier, które wprowadzają element zabawy i zdrowej rywalizacji.
Jak działa grywalizacja w praktyce?
Grywalizacja w praktyce polega na wprowadzeniu mechanizmów znanych z gier do codziennych aktywności pracowników, klientów czy partnerów biznesowych. Uczestnicy wykonują określone zadania, zdobywają punkty i rywalizują w rankingach. Grywalizacja w pracy sprawia, że realizacja obowiązków staje się bardziej angażująca i przyjemna. Dodatkowa motywacja przekłada się na lepsze wyniki i większą satysfakcję z wykonywanych zadań.
Kto może skorzystać na wdrożeniu grywalizacji?
Grywalizacja to skuteczne narzędzie dla firm, zespołów sprzedażowych, działów marketingu oraz partnerów handlowych. Sprawdza się również w projektach CSR, kampaniach promocyjnych i programach lojalnościowych szczególnie tych skierowanych do młodszej grupy odbiorców. Coraz popularniejsza jest też grywalizacja w edukacji, w organizacjach non-profit czy sektorze zdrowia. Wszystkie wymienione branże czy instytucje, i nie tylko te, mogą skorzystać na wdrożeniu grywalizacji.
Jakie mechanizmy i funkcjonalności można zastosować w grywalizacji?
Najczęściej stosowane mechanizmy grywalizacji to system punktów, rankingów, odznak, poziomów oraz misji i wyzwań. Warto także wdrożyć personalizowane zadania, powiadomienia push oraz dostęp do nagród w katalogu online. Aby skutecznie zmotywować uczestników, mechanizm grywalizacji powinien być dopasowany do ich profilu oraz celów firmy.
Jakie korzyści niesie ze sobą grywalizacja dla firm?
Grywalizacja w pracy zwiększa zaangażowanie pracowników, poprawia efektywność działań i wpływa na lepszą komunikację w zespole. Korzyści, jakie niesie grywalizacja dla firm, to także wzrost motywacji, lojalności oraz pozytywny wizerunek nowoczesnego i wspierającego pracodawcy.
Jak zaprojektować i wdrożyć skuteczny mechanizm grywalizacji?
Aby stworzyć dobry mechanizm grywalizacji, należy precyzyjnie określić cele, grupę odbiorców i scenariusz oraz zasady gry. Ważny jest przemyślany dobór wyzwań, nagród i rankingów oraz stała komunikacja z uczestnikami. Klucz do sukcesu to także regularna analiza efektów i elastyczne dostosowywanie mechaniki do potrzeb uczestników oraz zmieniających się warunków.
Jakie są najczęstsze wyzwania podczas wdrażania grywalizacji?
Najczęstsze wyzwania przy wdrażaniu grywalizacji to niedopasowanie jej elementów do uczestników, zbyt skomplikowane zasady lub brak atrakcyjnych nagród. Problemem może być niewystarczająca komunikacja i słaba motywacja do aktywnego udziału. Dlatego niezbędne jest przygotowanie dobrego scenariusza, przetestowanie mechanizmów przed wdrożeniem i zapewnienie stałego wsparcia oraz szybkiego reagowania na pojawiające się trudności.
O czym należy pamiętać, wdrażając skuteczną grywalizację?
Przy wdrażaniu grywalizacji szczególnie ważne jest dopasowanie jej do celów firmy i potrzeb uczestników. Warto zadbać o angażujący scenariusz, proste zasady, atrakcyjne nagrody oraz czytelny system punktów i rankingów. To m.in. na tym właśnie polega skuteczna grywalizacja. Co to daje? Przede wszystkim większą motywację, wyższy poziom zaangażowania i lepsze wyniki – zarówno uczestników, jak i całej organizacji.
Jak mierzyć efektywność grywalizacji w firmie?
Efektywność grywalizacji najlepiej oceniać na podstawie realnych danych, takich jak aktywność użytkowników, poziom zaangażowania czy stopień realizacji celów biznesowych. Warto też zwrócić uwagę na wskaźniki retencji, częstotliwość odbierania nagród oraz opinie uczestników. Te informacje pozwalają zrozumieć, co działa, a co warto zmienić, aby system był jeszcze skuteczniejszy.
W jakich branżach grywalizacja sprawdza się najlepiej?
Grywalizacja znajduje zastosowanie w wielu branżach, ale szczególnie dobrze sprawdza się tam, gdzie liczy się zaangażowanie ludzi — zarówno pracowników, jak i klientów. Świetne rezultaty przynosi m.in. grywalizacja w marketingu, sprzedaży, HR i edukacji. Korzystają z niej m.in. firmy handlowe, sieci sprzedaży, banki, ubezpieczyciele, marki FMCG oraz call center.

Napisz
do nas

Zadzwoń (22) 201 24 56
Formularz domyślny

Zapewniamy Państwu możliwość skorzystania z prawa do rezygnacji z otrzymywania informacji handlowych bez podawania przyczyny. Z prawa do rezygnacji można skorzystać poprzez kontakt z nami w drodze wiadomości mailowej na adres info@motivationdirect.pl. W przypadku rezygnacji z otrzymywania informacji handlowych Państwa wniosek o rezygnację rozpatrzymy w najkrótszym możliwym terminie. Tym samym wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przekazywania mi informacji handlowych związanych z funkcjonowaniem serwisu za pośrednictwem ww. wybranych przeze mnie kanałów komunikacji.

Motivation Direct Sp. z o.o.

02-607 Warszawa, ul. Czeczota 31

tel +48 22 201 24 56

info@motivationdirect.pl

Diament miesięcznika Forbes 2017 Diament miesięcznika Forbes 2017 Gazele Biznesu 2017 - Puls Biznesu Technology Fast 50 2016 Central Europe - Deloitte


Używamy polityki cookies , brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację
Stopka prawa