Blog
26 października 2021

Programy lojalnościowe to nie tylko nagrody – czyli jak pomaganie innym zwiększa zaangażowanie użytkowników

Przykucie uwagi i zbudowanie silnej relacji z klientem, to cel, który chce osiągnąć każdy przedsiębiorca, jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu są programy lojalnościowe. Jednak uruchomienie programu to jedno, nie można przecież zostawić odbiorcy samego sobie. Warto więc pomyśleć nad jak zachęcić użytkowników do korzystania z nich. Jak więc osiągnąć zwiększenie zaangażowania w programach lojalnościowych?

Programy lojalnościowe to, patrząc ze strony sprzedawcy, jedna z wielu strategii marketingowych. Ma ona na celu przekształcenie zwykłego klienta w stałego. Z kolei, z punktu widzenie konsumenta, program lojalnościowy powinien być inicjatywą, która umożliwia korzystanie z różnego rodzaju zniżek i atrakcyjnych ofert, w zamian za regularne zakupy w danym sklepie.

Klient nowej generacji

Badania „Global Corporate Sustainability Report” pokazują, że aż 81% przedstawicieli pokolenia tzw. Millenialsów przyznało, że oczekuje od firm aktywnego udziału w rozwiązywaniu problemów społecznych.

W raporcie ponad połowa konsumentów przyznała, że jest w stanie wydać na zakupy więcej, jeśli produkty, lub usługi są proponowane przez marki zaangażowane w sprawy społeczne lub środowiskowe. Programy lojalnościowe mogą się okazać strzałem w dziesiątkę.

Charytatywny program lojalnościowy

Programy lojalnościowe to nie tylko rabaty. Zwiększanie zaangażowania w programach lojalnościowych może się odbyć przez zaangażowanie społeczne. Świetnym przykładem jest sklep The Body Shop, który wdrożył w życie program bazujący na wspólnych wartościach. Poza zdobywaniem nagród i otrzymywaniem korzyści VIP, członkowie mają wyjątkową korzyść. Mają możliwość zdecydowania się na przekazanie nagrody na Born Free USA, czyli organizację charytatywną dla zwierząt. The Body Shop uważa odpowiedzialność za środowisko za swoją podstawową wartość, jeśli klienci podzielają ten pogląd opcja darowizny jest dla nich cenniejsza niż benefity płynące z programu lojalnościowego. W momencie kiedy klient widzi wspólny cel łatwiej o zwiększenie zaangażowanie w programach lojalnościowych.

Podobny zabieg zastosowała marka VanityStyle. Wdrożyła ona grywalizację FitGame, która jest skierowana do użytkowników kart sportowych FitProfit i FitSport. Program ten wspiera wybrane przez organizatora fundację. Każdy z uczestników ma możliwość przekazania zgromadzonych na swoim koncie punktów na wspólny cel. Po osiągnięciu założonej liczby punktów organizator realizuje założony cel – np. remontuje salę treningową, w której odbywają się zajęcia sportowe dla dzieci z biednych rodzin, lub nabywa i przekazuje karmę oraz leki do schronisk dla zwierząt.

Podsumowanie

Obecnie, konsumenci chcą nabywać produkty i usługi od marek zaangażowanych społecznie, jest to odczuwalne bardziej niż kiedykolwiek. Warto mieć to na uwadze podczas tworzenia swojego programu lojalnościowego. Charytatywne programy lojalnościowe angażują odbiorców do korzystania z nich. Cel dobroczynny wzmaga w ludziach chęć pomocy, a jeśli można pomóc przez zrobienie zakupów, w czasach konsumpcjonizmu nie ma lepszego sposobu niż zaangażowanie w programach lojalnościowych.