Blog
06 stycznia 2023

Budowanie lojalności klientów w 2023r. – najnowsze trendy

Gospodarka, a co za tym idzie również i biznes, dotknięta kryzysem finansowym i zbliżającą się recesją, stoi w obliczu niepewnej przyszłości. W tak niespokojnym czasie lojalność klientów może okazać się dla firm kluczowa. Podczas pandemii Covid-19 programy lojalnościowe okazały się głównym narzędziem pozwalającym na zatrzymanie klienta. Jak w dobie kryzysu gospodarczego postrzegani są klienci? Jakie priorytety towarzyszą właścicielom programów lojalnościowych? Jakie trendy w zakresie budowania lojalności wśród użytkowników będą dominować w najbliższym czasie?

Widoczna zmiana nawyków zakupowych

Z uwagi na to, że dochody konsumentów maleją z powodu wysokiej inflacji, a co za tym idzie rosnących cen żywności, paliw i innych niezbędnych artykułów, zmiana strategii marki względem klientów jest nieunikniona. Kupujący poświęcają obecnie więcej czasu i energii na szukanie najatrakcyjniejszych ofert, w tym przede wszystkim sposobów na zaoszczędzenie pieniędzy. Według badań firmy Toluna, na 68% wydatków konsumentów wpłynęły w ostatnim czasie rosnące ceny oraz koszty utrzymania.

Kluczowe trendy w programach lojalnościowych A.D. 2023

Utożsamienie się z marką

Wspieranie zrównoważonego rozwoju, kupowania ekologicznych produktów, a także działalność charytatywna za pomocą programów lojalnościowych pozwala na odpowiednie dopasowanie marki do wartości klientów.

Dzisiejsi konsumenci są coraz bardziej świadomi. Mają również dostęp do w zasadzie nieograniczonej oferty produktowej. Przy tak dużej podaży i wygodzie kupowania nie wystarczy już, aby marka zapewniała jedynie produkt lub usługę dobrej jakości. Klienci szukają obecnie autentyczności i chcą identyfikować się z produktami oraz markami, które wybierają.

Czas wielokanałowości

Rozwój omnichannel i programów lojalnościowych udostępnianych użytkownikom na takich samych zasadach we wszystkich kanałach sprzedaży będzie w najbliższym czasie przybierał na sile. Firmom zależy przede wszystkim na zatrzymaniu klientów i na budowaniu z nimi więzi oraz dobrych relacji.

E-karty podarunkowe, zniżki, punkty, indywidualne podejście do każdego konsumenta i odpowiadanie na jego potrzeby, zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym, są obecnie działaniami najbardziej pożądanymi. Rok 2023 będzie czasem popularyzacji nowego rodzaju lojalności odbywającej się w omnichannelu, która angażuje oraz nagradza klientów bez względu na to, gdzie dokonują zakupów.

Elastyczność programów lojalnościowych

Optymalizacja programów lojalnościowych w celu zapewnienia różnorodnych, wartościowych nagród za pomocą prostych i skoncentrowanych na kliencie doświadczeń będzie w najbliższych latach w cenie. Dobre programy zwiększą elastyczność, zintensyfikują możliwości zarabiania i kupowania, zapewniając większą ich wartość, a nawet ekskluzywność.

Aktywne podnoszenie poziomu oferty lojalnościowej poprzez m.in. zwiększanie użyteczności punktowej, zachęci użytkowników do planowania i angażowania się w program lojalnościowy już z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Ponadto rozszerzenie opcji „płać punktami” za np. podróż czy niedrogie udogodnienia, a także wykorzystanie grywalizacji będzie miało w najbliższym czasie duży wpływ na budowanie lojalności wśród klientów.

Rok 2023 to rok analityki

Z uwagi na widmo recesji oraz wysoką inflację, firmy we wszystkich branżach będą musiały podwoić swoje działania w zakresie analiz, aby zapewnić klientom oczekiwane i potrzebne doświadczenia.

Analityka stanie się kluczowym wyznacznikiem i podstawowym czynnikiem wpływającym na lojalność klientów. Marki będą potrzebowały solidnej analizy, jako kluczowego narzędzia strategicznego, która nie tylko pomoże im zrozumieć klientów, ale także podpowie im, jak najlepiej wykorzystać bardziej ograniczone zasoby, szczególnie w zakresie priorytetyzacji działań, które przynoszą największy zwrot z inwestycji.

W obecnej rzeczywistości gospodarczej konsumenci stają się bardziej racjonalni i rozważni w swoich wydatkach. Z tego też względu firmy będą musiały coraz częściej opierać swoje działania na precyzyjnych danych i analizach, aby zaprezentować klientom zarówno siebie, jak i swoją ofertę we właściwy sposób.

Strategia oparta na kompleksowej analityce pozwoli w bardziej efektywny i skalowalny sposób spersonalizować działania lojalnościowe zarówno w ramach tradycyjnego programu, jak i poza nim. Pozwoli to m.in. zapewnić znaczące doświadczenia oraz budować lepsze, wartościowsze relacje z konsumentami. Analityka sprawi, że dana marka stanie się bardziej widoczna, słyszalna i rozpoznawalna przez konsumentów.

Śledzenie punktów

Użyteczność punktów to trend zauważalny już od dłuższego czasu. Ilość sposobów, za pomocą których punkty można zdobywać i wymieniać nie tylko na produkty lub usługi danej marki wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat. Wynika to przede wszystkim z tego, że firmy starają się pozostać konkurencyjnymi, dostarczając większą wartość swoim klientom, natomiast użytkownicy stają się bardziej świadomi i zorientowani w ofercie programów lojalnościowych.

Przewiduję się, że konta lojalnościowe, w których punkty lub nagrody mają wartość pieniężną, będą coraz częściej integrowane z płatnościami cyfrowymi, stając się częścią cyfrowych portfeli lub jako opcja płatności podczas procesu realizacji transakcji.