Blog
22 lutego 2022

Lojalność w cenie nagrody

Nagroda jest zachętą i motywacją do dalszych zakupów.  Oferuje nieoczekiwaną wartość dodaną, pomaga wyróżnić się na tle konkurencji i zostać zapamiętanym jako marka, która zapewnia wyjątkową gratyfikację. Dzięki dobrze skonstruowanemu katalogowi nagród pogłębisz relacje z klientami, a tym samym nagrodzisz ich lojalność w bardzo spersonalizowany sposób.

Spis treści

  • Sukces programu lojalnościowego B2B
  • Systemy nagradzania klienta – katalog nagród
  • Różnice w systemach nagród

Sukces programu lojalnościowego B2B

System nagród czerpie z naszych dziecięcych instynktów. Wszakże od najmłodszych lat wykonujemy zadania stawiane nam przez dorosłych, aby później otrzymać obiecaną nagrodę. Jako dorośli nie różnimy się wiele pod tym względem. W dojrzałym świecie motywacja do działania musi być jednak większa, a nagroda szczególnie atrakcyjna. Z tego powodu przy projektowaniu programu lojalnościowego należy zwrócić szczególną uwagę na katalog nagród. Przede wszystkim powinien być ciekawy, wyczerpujący i różnorodny, czyli jak najlepiej odpowiadać na potrzeby odbiorców.

Systemy nagradzania klienta – katalog nagród

W programach lojalnościowych istnieją różne rodzaje systemów nagród. Najbardziej popularny jest program zbierania punktów. Zgodnie z tą prostą zasadą, klient w zależności od wartości zakupu zbiera na swoim koncie punkty, które może wymienić na kolejne zakupy lub na benefity dostępne w katalogu nagród. To nie tylko zwiększa średnią wartość towarów dla klientów, ale także zmniejsza ich skłonność do przechodzenia do konkurencji.

Z drugiej strony, program poziomowy (krokowy) pozwala członkom awansować na podstawie liczby zdobytych punktów. Może być również oparty na częstotliwości zakupów lub innych kluczowych wskaźnikach zaangażowania. Tutaj duże znaczenie dla klienta ma ekskluzywność oferty i wartość usługi, która wzrasta z każdym poziomem. Katalog nagród w takim programie lojalnościowym musi odzwierciedlać różne poziomy zaawansowania użytkowników, poprzez oferowanie coraz bardziej atrakcyjnych benefitów.

Programy partnerskie natomiast oferują elastyczność w nagradzaniu. Współpraca partnerska z innymi firmami oferuje klientom więcej opcji. W ten sposób członek programu lojalnościowego, który korzysta z określonych usług, może również otrzymać zniżki na produkty i usługi innych marek. Dzięki takiemu programowi firma nie tylko osiąga swoje cele sprzedażowe, ale również oferuje swoim klientom odpowiednią wartość dodaną i pozycjonuje się jako ważna część ich wyników. Katalogi nagród w takich programach lojalnościowych są najbardziej atrakcyjne dla użytkowników. Wszystko z uwagi na możliwość uzyskania spersonalizowanych prezentów, które wykraczają poza standardową ofertę marki.

Wśród młodych klientów coraz bardziej popularne stają się także programy społecznościowe. Przystępując do programu, użytkownik zostaje dodany do platformy, która tworzy poczucie wspólnoty i buduje społeczność marki. To doskonały sposób, aby umożliwić członkom interakcję z samą firmą i innymi członkami społeczności.

Różnice w systemach nagród

Pojedyncze nagrody oraz całe katalogi nagród w programach lojalnościowych można rozróżnić na natychmiastowe i odroczone. W programach z odroczonym terminem płatności klient musi najpierw dokonać pewnej liczby zakupów, zanim otrzyma obiecaną nagrodę. Z kolei w przypadku nagród natychmiastowych klient otrzymuje nagrodę natychmiast po dokonaniu zakupu. Tu z pomocą przychodzą czeki BLIK. To rewelacyjne narzędzie zapewnia natychmiastową nagrodę dla każdego uczestnika programu motywacyjnego. Klient nie musi nawet mieć konta bankowego. Aby skorzystać z czeków, wystarczy, że dokona wyboru tej formy w katalogu nagród. Kod weryfikacyjny jest wysyłany do niego SMS-em i e-mailem, a wirtualny czek, który otrzymuje, może zrealizować w bankomacie.

Równie ciekawą formą nagrody w programach lojalnościowych jest karta przedpłacona. Z tej formy premiowania najczęściej korzystają sieci stacji paliw, dzięki czemu przedsiębiorca może sprawnie zarządzać swoją flotą i kontrolować zużycie paliwa. Karty przedpłacone mogą być również oferowane w każdej innej branży. Firmy często wykorzystują je, aby zaoferować swoim klientom nagrody z okazji takich wydarzeń jak urodziny, Boże Narodzenie, Wielkanoc czy Walentynki. Klienci mogą zapisać taką kartę przedpłaconą w formie cyfrowej na swoim smartfonie za pomocą kodu QR.