Blog
13 maja 2020

Ankiety i quizy w programach lojalnościowych. Kiedy i w jakim celu należy z nich korzystać?

Choć świadomość marek i tworzących je przedsiębiorców rośnie bardzo szybko, programy lojalnościowe to nadal w wielu przypadkach jedynie punkty otrzymywane za złotówki. Tymczasem w rzeczywistości programy lojalnościowe są mechanizmami niezwykle złożonymi i rozbudowanymi, wykorzystującymi m. in. tak nieoczywiste rozwiązania, jak quizy i ankiety. W jaki sposób?

Prosta droga od korzyści do lojalności

W pierwszych latach prawdziwego boomu programów lojalnościowych mieliśmy do czynienia z rozwiązaniami, które w istocie nie miały wiele wspólnego z lojalnością, a wykorzystującymi głównie naturalną dla wszystkich chęć korzystania z okazji. System ten prowadził bezpośrednio do konkurowania wyłącznie ceną i tworzeniu programów lojalnościowych opartych na zniżkach. Droga ta bardzo szybko stała się ślepą uliczką, a marki zrozumiały, że chcąc zbudować lojalność, trzeba poszukać innych na to sposobów. Sięgnięto więc po znacznie bardziej kreatywne pomysły i tak nieoczywiste narzędzia, jak np. ankiety oraz quizy. W jaki sposób możemy z nich dzisiaj korzystać?

Ankieta jako narzędzie badawcze i sposób na zaangażowanie klienta

Ankieta jest narzędziem znanym doskonale i stosowanym chętnie tam, gdzie niezbędne jest pozyskanie opinii klienta na temat wybranej usługi czy produktu. W przypadku programów lojalnościowych ankiety spełniają dwie bardzo ważne funkcje, którymi są:

  • badanie skuteczności programu i ocena poziomu satysfakcji klienta,
  • budowa zaangażowania poprzez doprowadzanie do interakcji pomiędzy klientem a marką.

Sondy, ankiety on-line czy nawet ankiety telefoniczne CATI to jedne z podstawowych narzędzi stosowanych do badanie skuteczności programu lojalnościowego, satysfakcji, jaką przynosi on jego uczestnikom, a także pozwalających poznać oczekiwania klientów oraz ich opinie.

Mniej oczywistą, ale nie mniej ważną rolą ankiet jest budowanie więzi z odbiorcą, który za ich pomocą może mieć realny wpływ na działania marki. Zwykła prośba o wypełnienie ankiety wystarczy, aby zaangażować klienta w działania na rzecz firmy i zaoferować mu coś więcej, niż tylko zakupy po korzystnych cenach. Za wypełnienie ankiety uczestnicy programów lojalnościowych mogą być także nagradzani punktami, co pozwala zbudować wokół marki grono klientów świadomych tego, że lojalność naprawdę się opłaca i nawiązanie trwałych relacji z marką będzie dla nich zwyczajnie korzystne.

Rola quizów w programach lojalnościowych

Równie nieoczywistym narzędziem mogącym współtworzyć program lojalnościowy jest quiz. W tym przypadku quizy wykorzystuje się jako:

  • element grywalizacji wspierający działania edukacyjne – w tym także jako element platformy szkoleniowej prezentującej informacje m. in. z zakresu oferty i polityki firmy,
  • powód do utrzymywania kontaktu z marką – nawiązania interakcji z klientem.

Quizy powinny stanowić element strategii komunikacji marki z uczestnikami programu lojalnościowego, a przede wszystkim być używane jako jedna z form grywalizacji. Co ciekawe, grywalizacja sama w sobie jest również doskonałym narzędziem do wspierania działań edukacyjnych, co pozwala połączyć rolę quizu nie tylko ze stanowiącym element platformy lojalnościowej Motivation Direct modułem do tworzenia promocji, ale też z modułem e-learningowym.

Wszechstronność quizów jest jedną z najmocniejszych stron tego narzędzia.