Blog
25 lutego 2021

Programy lojalnościowe w branży FMCG – czy warto i jak zrobić to dobrze?

W przypadku firm, które sprzedają towary szybko zbywalne tworzenie sieci zaangażowanych i lojalnych odbiorców stanowi podstawę sukcesu. Branża FMCG skupia firmy, które zazwyczaj nie mają możliwości bezpośredniego kontaktu i interakcji z klientem końcowym. W tym przypadku tradycyjne metody budowania zaufania klientów stają się dużą przeszkodą. Krótko mówiąc: wszystkie marki z sektora FMCG muszą każdego dnia pokonać wiele trudności, by zdobyć klientów zainteresowanych oferowanymi produktami. Dlatego właśnie troska o odbiorców, którzy już ich znają, jest tak istotna.

Branża FMCG -  walka o konsumenta

Analizując potrzeby kreowania programów lojalnościowych dla branży FMCG warto zwrócić uwagę na realia, z jakimi przedstawiciele tego sektora spotykają się na co dzień. Przeciętny supermarket zaopatruje swoje półki w ok. 40 tys. różnorodnych produktów. Jeśli dodamy do tego fakt, że statystyczny konsument robi zakupy w kilku marketach, wyraźnie widać, jak mało widoczny jest produkt konkretnego wytwórcy z branży FMCG. W tym sektorze rozgrywa się więc prawdziwa bitwa marek! Zazwyczaj marki te są dopiero na początku łańcucha komunikacyjnego, natomiast klient końcowy znajduje się na jego końcu. Lukę, która tworzy się pomiędzy tymi podmiotami wypełnia firma-pośrednik. Ta skomplikowana sytuacja rodzi podstawowe pytanie:

W jaki sposób marki z branży FMCG, które sprzedają produkty poprzez pośredników, mogą bezpośrednio angażować swoich Klientów? Zwłaszcza, że kontakt ten praktycznie się nie zdarza?

Programy lojalnościowe w branży FMCG – bezpośrednia komunikacja z klientem

Odpowiedź na wyzwania komunikacyjne, jakie stają przed branżą FMCG jest jedna: program lojalnościowy. Dzięki cyfrowym programom motywacyjnym marki FMCG mogą zwiększyć lojalność klientów i skutecznie zniwelować dystans komunikacyjny, jaki tworzy się poprzez konieczność korzystania z usług pośredników.

Program lojalnościowy pozwala marce FMCG zachęcać klientów do wchodzenia z nią w bezpośrednie interakcje, np. poprzez udział w konkursach. Dodatkowo program lojalnościowy staje się idealnym miejscem do wysyłania powiadomień o nowych produktach oraz informowania o statusie punktów, które na swoim koncie mają uczestnicy. W komunikatach typu: „ jeszcze tylko 10 punktów dzieli cię od możliwości skorzystania z nagrody…”, firmy FMCG mogą skutecznie zachęcać do konkretnych działań. Użytkownik natomiast czuje się dowartościowany i ma poczucie, że jego potrzeby są dla marki bardzo ważne.

Program lojalnościowy FMCG -  potęga danych

Dzięki szczegółowej analizie zachowań konsumentów, marka z branży FMCG może doskonale poznać potrzeby i oczekiwania odbiorców swoich produktów. Program lojalnościowy pozwala gromadzić te dane. W jaki sposób? Najczęściej dzięki kodom QR w aplikacji programu lojalnościowego, które klienci skanują podczas zakupów. Dzięki temu użytkownik może gromadzić punkty i na ich podstawie odbierać nagrody. Dla branży FMCG to rozwiązanie generuje nie mniej ważne profity. Daje bowiem dostęp do informacji na temat tego: co klienci kupują? Kiedy i gdzie to robią? Jak często kupują dane produkty? Na tej podstawie marka może podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące kierunków rozwoju i modyfikacji dotychczasowych strategii marketingowych.

Wyższy poziom personalizacji -  program lojalnościowy FMCG

Mając dostęp do informacji, które branży FMCG dostarcza program lojalnościowy, specjaliści ds. marketingu mogą pomagać marce w: personalizacji przekazu. Wiedza na temat zwyczajów zakupowych konsumentów pozwala tworzyć bardziej dopasowane oferty oraz kierować spersonalizowane komunikaty i nagrody. Tego typu zabiegi mogą zwiększyć satysfakcję klientów aż o 60%! Dzięki programom lojalnościowym branża FMCG może zwiększyć zaufanie i zaangażowanie swoich odbiorców. To prawdziwy przełom zwłaszcza dla tych marek, które do tej pory koncentrowały swoje zabiegi marketingowe wyłącznie w odniesieniu do budowania relacji z pośrednikami. Program lojalnościowy pozwala oferować wyjątkowe i dostosowane do indywidualnych potrzeb doświadczenia związane z marką FMCG. Budowane w ten sposób relacje są całkowicie niezależne od fizycznego sklepu, w którym każdy konsument kupuje potrzebne produkty.