Blog
27 czerwca 2024

Jak wprowadzić skuteczny program lojalnościowy. Kluczowe kroki do jego wdrożenia w Twojej firmie

Kluczowym elementem udanego programu lojalnościowego jest personalizacja, a najlepszym sposobem na jej osiągnięcie jest odpowiednie podejście do pozyskiwania wartościowych danych. Bez właściwej analizy informacji o klientach trudno będzie Ci stworzyć strategię, która przekona konsumentów do rejestracji w Twoim programie lojalnościowym, a samo wdrożenie akcji promocyjnej nie gwarantuje natychmiastowego sukcesu. Istnieje kilka obszarów podczas planowania strategii i uruchamiania programu, o których musisz pamiętać, aby zmaksymalizować jego wartość.

Spis treści

  • Spersonalizowany program na podstawie danych o klientach
  • Organizacji wokół programu
  • Nowoczesne CDP dla wielowymiarowej lojalności
  • Lepiej i więcej!

Spersonalizowany program na podstawie danych o klientach

Z uwagi na wycofywanie third party cookies programy lojalnościowe stają się obecnie najbardziej opłacalną formą pozyskiwania informacji na temat zachowań, preferencji i wzorców zakupowych klientów. Na ich podstawie możliwe jest prawidłowe targetowanie oferty i samej kampanii. Im więcej kryteriów danych zbierzesz w swojej bazie, tym łatwiej i trafniej będziesz mógł zdefiniować segment, do którego trafi konkretne działanie promocyjne.

Dopasowane oferty powodują, że konsument dostrzega ich rzeczywistą wartość, a dla Twojej firmy poniesione koszty zmieniają się w dochodową inwestycję w lojalnego klienta.

Każdą strategię musisz zweryfikować w oparciu o liczby i konkretne dane. Niewłaściwe wykorzystanie zebranych informacji jest jednym z głównych powodów, przez które program lojalnościowy nie spełnia oczekiwań odbiorców, a błędna segmentacja grupy docelowej może być przyczyną porażki programu.

Odpowiednia analiza danych pozwala określić, jakie są potrzeby klientów oraz jakie produkty lub usługi powinny być do nich skierowane. Pomoże to w stworzeniu oryginalnej i spersonalizowanej kampanii lojalnościowej.

Organizacji wokół programu

Program lojalnościowy w centrum oznacza, że i klient jest w centrum. Dlatego też wdrożenie programu lojalnościowego powinno mieć charakter interdyscyplinarny. Zaangażowanie całego zespołu Twojej firmy jest jednym z podstawowych elementów sukcesu akcji promocyjnej.

Pracownicy muszą znać program oraz doskonale się w nim orientować, rozumieć jego zasady i utożsamiać się z nim. Tylko wtedy z zaangażowaniem oraz z czystym sumieniem będą mogli go polecać klientom. Pamiętaj, że za program nie odpowiadają wyłącznie dwie czy trzy osoby z działu marketingu. Ambasadorami Twojej akcji muszą być wszyscy pracownicy firmy.

Nawet najlepsza strategia nie przemówi do klientów, jeżeli program lojalnościowy będzie mało atrakcyjny wizualnie oraz trudny w użytkowaniu podczas codziennych zakupów. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz!

Nowoczesne CDP dla wielowymiarowej lojalności

Samo uruchomienie programu lojalnościowego nie pomoże w skutecznym utrzymaniu klienta. To, co naprawdę pomaga, to precyzyjna identyfikacja strategii i jej prawidłowe wdrożenie we odpowiednim czasie, a także innowacyjna platforma technologiczna.

Platforma lojalnościowa powinna zapewniać wszystkie niezbędne funkcjonalności, gwarantując użytkownikom odpowiednie doświadczenie i kompleksowo integrować się z ekosystemem technologicznym Twojej firmy. Tylko solidna, skalowalna i bezpieczna platforma zapewni długoterminowy sukces programu lojalnościowego.

Motivation Direct to nowoczesna platforma lojalnościowa CDP (ang. Customer Data Platform), która pomoże Ci zmaksymalizować sprzedaż i osiągnąć jej powtarzalność. Zapewnia optymalną, wielowymiarową obsługę lojalności w aplikacjach mobilnych, a także w sklepach online i offline.

Dzięki odpowiedniemu CDP wykorzystującemu sztuczną inteligencję i algorytmy będziesz mógł dokładniej kategoryzować klientów, a zebrane dane efektywnie wykorzystywać do budowania strategii i wyboru programu lojalnościowego, który najlepiej pasuje do Twojej firmy oraz bazy jej klientów.

Platforma lojalnościowa CDP będzie przyglądać się, w jaki sposób klienci wydają swoje pieniądze na Twoje produkty lub usługi. Będzie określać ich nawyki, czyli co prawdopodobnie kupią, oraz to, gdzie i kiedy najbardziej doceniliby Twój program lojalnościowy. Podróż klienta jest mapowana, a wyzwania biznesowe skrupulatnie identyfikowane. Takie dane będą drogocenne dla strategii Twojej marki oraz niezbędne do przygotowania kompleksowego i atrakcyjnego programu lojalnościowego.

Platforma Motivation Direct to wysoce zoptymalizowane programy lojalnościowe dla firm pozwalające na zwiększanie zaangażowania i przychodów od klientów. To programy, które tworzą ambasadorów marki i skutecznie angażują uczestników poprzez wielowymiarowe podejście do lojalności.

Lepiej i więcej!

Skuteczność programu lojalnościowego w dużej mierze zależy od rodzaju i wartości dostępnych korzyści. Nagrody powinny przede wszystkim spełniać oczekiwania klientów i być adekwatne do stopnia ich zaangażowania.

9/10 programów lojalnościowych opiera się wyłącznie na nagrodach transakcyjnych. 77% programów lojalnościowych opartych tylko na zniżkach transakcyjnych nie przetrwa dłużej niż 2 lata (źródło: Capgemini „Reinventing Loyalty Programs for the Digital Age”).

Uczestnik zasługuje na więcej, np. na:

  • dłuższy czas zwrotu,
  • dożywotnią gwarancję,
  • szybsze rozpatrywanie reklamacji,
  • zapamiętany adres do wysyłki.

Program lojalnościowy musi zapewniać lepsze customer experience. Oferowanie czegoś więcej niż tylko rabatów cenowych wyróżni Twój biznes na tle konkurencji i zapewni emocjonalne przywiązanie klientów do Twojej marki.