Blog
18 sierpnia 2021

Programy lojalnościowe na półmetku 2021 roku

Program lojalnościowy to narzędzie do budowania zaufania konsumentów do marki, które ma już ponad 100 lat. Obecnie taką formę marketingu wykorzystują szczególnie te firmy, których klienci doceniają możliwość uzyskiwania stałych rabatów na produkty lub usługi. Niestety, utrzymanie zainteresowania konsumenta na długo nie jest łatwe, o czym doskonale wiedzą osoby zajmujące się marketingiem.

Największym problemem jest to, że klienci mają do wyboru mnóstwo programów lojalnościowych, do których nierzadko się zapisują i o nich zapominają. Dlatego marki muszą się w tym względzie naprawdę wyróżniać, zarówno pod kątem budowania doświadczeń, jak i większego zaangażowania.

Na półmetku 2021 roku kluczem do sukcesu jest zrozumienie, że zaufanie to nie tylko określona strategia, ale suma wszystkich doświadczeń konsumenta z marką. Program lojalnościowy jest w tym wypadku jednym z narzędzi, które pomaga budować zaufanie. Co więc wpływa na atrakcyjność danego programu lojalnościowego?

Optymalizacja strategii nagród i korzyści programu lojalnościowego

Kiedy konsument uczestniczy w programie lojalnościowym i widzi, że zdobycie określonej nagrody jest zbyt trudne lub twa za długo, jego zaangażowanie szybko znika. Dlatego tak ważne jest, aby strategia zdobywania nagród uwzględniała zarówno czas marki na zarabianie, jak i potrzeby klienta, w tym wypadku, dotyczące możliwości szybkiego zdobycia nagrody.

Zaangażowanie i grywalizacja – niezbędne w budowaniu lojalności

Coraz częściej konsumenci uczestniczący w programach lojalnościowych nie chcą być wiązani tylko ze swoją historią zakupową. Dlatego do budowania zaangażowania wśród klientów świetnie sprawdzi się grywalizacja, czyli wykorzystywanie technik z gier w kontekście nie związanym z nimi. Aby tego typu narzędzie dało odpowiednie rezultaty należy najpierw zdefiniować wspólne cele marki a następnie wykorzystać system mechaniki grywalizacji.

Nagrody dostosowane do potrzeb indywidualnego klienta

Dziś w zasadzie każdy konsument oczekuje, że gdy dołączy do programu lojalnościowego, nagroda, którą otrzyma w zamian za zaangażowanie, będzie dopasowana do jego potrzeb np. na podstawie ścieżki zakupowej.  Warto też pamiętać o tym, że nasi klienci nie czują się komfortowo, gdy marki  nadmiernie gromadzą o nich dane. Wolą, aby firmy korzystały z dostarczonych przez nich informacji. Dlatego tak ważne jest zapewnienie swoim klientom możliwości kierowania własnymi doświadczeniami.

Magia słowa „dziękuję” i siła niespodzianki w programach lojalnościowych

Przeprowadzane rok w rok badania pokazują, że klienci doceniają składane przez marki podziękowania za ich lojalność. Gdy jest to połączone z niespodzianką np. w postaci dedykowanego rabatu, wówczas na linii konsument-firma powstaje emocjonalna nić, która jeszcze bardziej przywiązuje nabywcę do danej marki.

Demografia ma znaczenie

Budując zaangażowanie swoich konsumentów nie bez znaczenia jest też demografia. Tu warto wiedzieć, że osoby z tzw. grupy „baby boomers”, czyli urodzone w latach 1946-1964 są bardziej skłonne do pisania recenzji, udziału w ankietach oraz do brania udziału w wydarzeniach. Jednak mniej prawdopodobne jest, aby zaangażowały się one w media społecznościowe lub pobrałyby aplikację.

Z kolei „milenialsi”, czyli ci urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku zdecydowanie bardziej zainteresowani są rywalizacją i zdobywaniem osiągnięć. Postmilenialsi (urodzeni po 1996 roku) natomiast cenią programy lojalnościowe skoncentrowane na społeczności.

Podsumowanie

Pierwsza połowa 2021 roku pokazała, że przywiązanie konsumenta do marki jest coraz trudniejsze, a firmy, aby osiągnąć spodziewane efekty, muszą zadbać o to, by się wyróżniać. Podziękowania, niespodzianki, dodatkowa zabawa w postaci grywalizacji, uproszczenie zasad związanych z zdobywaniem nagród – to elementy, które muszą zaistnieć, aby skutecznie budować lojalność klientów wobec marki.