Blog

19 czerwca 2018

Nagrody lojalnościowe za wspieranie… kultury?

Jednym z trudniejszych etapów tworzenia koncepcji programu lojalnościowego jest dobór odpowiedniego katalogu nagród. Przy całym przywiązaniu klienta do marki, to jednak one są czynnikiem angażującym i motywującym. Źle dobrane mogą sprawić, że misternie planowana akcja zakończy się fiaskiem.

Nagrody jak strzał w dziesiątkę!

Właściwie skomponowany zbiór nagród potrafi być czynnikiem decydującym o powodzeniu konkursu, loterii czy programu konsumenckiego. Warto zatem poświęcić mu uwagę, pamiętając, że nie musi być bogaty, aby przynosić marce korzyści. Bardzo często ważniejsza od ilości jest jakość – a zatem trafność.

Wiele przedsiębiorstw, wpada w pułapkę przepychu, tworząc za każdym razem rozbudowane zbiory upominków, a nie zawsze jest to konieczne. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie nagród, dopasowanych do preferencji odbiorców. Kluczowa jest ich znajomość i warto skorzystać w tym zakresie z pomocy ekspertów.

Rozważ różne możliwości

Jaki katalog nagród wykorzystać w projektowanym programie lojalnościowym? Rozbudowany katalog pełen atrakcyjnych nagród - elektroniki, gadżetów, ozdób, zabawek? Może jego skromniejszą, ale być może bardziej adekwatną do oczekiwań odbiorców wersję? A może spróbować znaleźć „złoty środek”?

Zaczynając prace nad strategią budowania lojalności warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań – jaki jest jej cel? Czy stawiamy na ilość (pozyskiwanych klientów) czy jakość (wysokie zaangażowanie). A przede wszystkim – czy jest coś charakterystycznego w idei programu lub grupie odbiorców, co pozwoliłoby zbudować odpowiedni katalog nagród?

Ostatnie pytanie jest kluczowe i prawdopodobnie najtrudniejsze. Jednak w efekcie może pozwolić stworzyć spójną, wyróżniającą się i atrakcyjną akcję.

Nietypowe programy lojalnościowe

Mówiąc o nietypowych katalogach warto zwrócić uwagę na kilka przykładów. W 2014 r. we Wrocławiu uruchomiono program Kod Kultury Miasta. Wrocławianie odwiedzając placówki kulturalne i księgarnie gromadzili punkty na swoich kartach. Mogli je następnie wymieniać na książki oraz bilety i karnety na koncerty, do teatru czy opery.

Inną kulturalną inicjatywę uruchomiono w styczniu 2017 r. w Trójmieście. Tam Metropolitarna Karta do Kultury zastąpiła kartę biblioteczną. Nie tylko umożliwia wypożyczanie książek, ale uprawnia do stałych zniżek w kawiarniach, kinach czy imprezach kulturalnych w mieście.

Z kolei Częstochowska Karta Mieszkańca jest systemem bardziej złożonym, u którego podstaw spoczywa mechanizm rabatowy. Z racji na ideę (wsparcie lokalnej przedsiębiorczości) oraz grupę docelową (wszyscy mieszkańcy) katalog partnerów programu jest bardzo szeroki i zróżnicowany – począwszy od restauracji poprzez sklepy a kończąc na salonach fryzjerskich.

Natomiast warszawski program „Miasto Korzyści” jest o tyle nietypowy, że adresowanych do placówek wsparcia dziennego. Te realizując promowane aktywności otrzymują dostęp do nagród, realnie wspierających zarządzanie (usługi prawno-finansowe, szkolenia dla kadry, oprogramowanie ułatwiające administrację, itd.).

Powyższe przykłady pokazują jak bardzo idea, cel oraz grupa potencjalnych odbiorców mogą wpłynąć  zarówno na charakter akcji, jak i sam katalog nagród. Zawsze warto wczuć się w rolę klienta i odpowiedzieć na pytanie: „czy wziąłbym udział w swoim programie”.