Blog

21 maja 2019

Czy Twój program motywacyjny jest dobry? Checklista

Przeczytałeś i przeanalizowałeś ogrom studiów przypadków na temat programów motywacyjnych? Chciałeś bardziej zmotywować pracowników swojej średniej wielkości firmy, wprowadzając do kultury organizacyjnej rozwiązania sprawdzone przez wielkich światowych gigantów? Nie działa? Wiemy dlaczego.

Wprowadzić naprawdę dobry program motywacyjny udaje się nie wszystkim. Dwóch kucharzy nie przygotuje identycznej pieczeni z tych samych składników. Podobnie jest w przypadku opracowania programów motywacyjnych. Nie da się po prostu „skopiować” czyjegoś rozwiązania. To co działa u sąsiada, niekoniecznie sprawdzi się w Twojej firmie.

Nie masz pewności, czy Twój program motywacyjny jest dobry? Sprawdź go! Jeśli bez cienia wątpliwości twierdząco odpowiesz na 6 poniższych tez, nie masz powodu do zmartwień:

Wdrożony program motywacyjny jest TWÓJ

Twój program motywacyjny jest dostosowany do potrzeb Twoich pracowników. Wprowadzając go, przeprowadziłeś dogłębną analizę. Uzyskałeś odpowiedzi na podstawowe pytania, m.in. jakie problemy powinien rozwiązać, jaka jest grupa docelowa i dlaczego powinna zainteresować się udziałem. Wiedziałeś po co i dlaczego, zanim zacząłeś się zastanawiać o konkretnych benefitach.

Podstawowe potrzeby Twoich pracowników są zaspokojone

Wiesz, że Twoi pracownicy znajdują się na różnych etapach rozwoju i z racji tego mają rożne potrzeby. Wyobraziłeś je sobie w kształcie piramidy (np. uproszczoną wersję tej wymyślonej przez Maslowa) i zadbałeś o te podstawowe. Zdajesz sobie sprawę, iż żadne karty przedpłacone, nagrody rzeczowe, loterie i konkursy pracownicze nie zmotywują Twojego pracownika, jeśli jest zmuszony dorabiać po godzinach i w weekendy w dwóch innych miejscach, by utrzymać rodzinę.

Nie zapomniałeś o tym, że człowiek jest istotą społeczną

Na kolejnym poziomie piramidy potrzeb Twojego pracownika umieściłeś potrzeby społeczne. Czuwasz nad tym, by praca była dla niego interesująca, by czuł się potrzebny i mógł się realizować. Stawiasz przed nim ambitne, ale realne cele i dbasz o jego rozwój zawodowy. W programie motywacyjnym wykorzystujesz elementy grywalizacji.

Słuchasz swoich pracowników

Wdrożyłeś program motywacyjny dla pracowników, a nie dla własnego spokoju. Masz od nich pozytywny feedback i reagujesz na uwagi, udoskonalając katalog nagród.

Mierzysz skuteczność swojego programu

Dobrze wiesz, jakie cele chcesz osiągnąć za pomocą programu motywacyjnego. Masz ustalone kluczowe wskaźniki efektywności i stale je monitorujesz.

Nie zapomniałeś o niematerialnych sposobach motywacji

Twój program motywacyjny jest całościowy. Uwzględniłeś w nim zarówno materialne metody motywacji pracowników, jak i te niefinansowe. Doceniasz swoich pracowników, nie zapominasz mówić im o tym, że dobrze się spisują. Często im dziękujesz. Robisz to nie tylko w cztery oczy, ale również w obecności innych osób.

To właśnie ludzie stanowią o sukcesie lub porażce firmy. Z racji tego, inwestycja w wydajność pracownika staje się kluczowym elementem zarządzania, tym bardziej w dobie ostrej konkurencji na rynku pracy. Programy skierowane na budowanie zaangażowania i rozwój pracowników to Twój must have, jeśli chcesz pracować z najlepszymi.