Grywalizacja - wszyscy kochamy gry i lubimy wygrywać
game - Co to jest grywalizacja?
Co to jest grywalizacja?
W celu zwiększenia motywacji pracowników i zaangażowania
klientów oraz zbudowania silniejszej więzi z marką firmy stosują coraz to nowsze i bardziej
innowacyjne strategie. Jedną z nich jest wykorzystanie grywalizacji, która
stała się w ostatnich latach powszechnie obecna w wielu różnych dziedzinach życia. Metoda ta
jest często łatwa w implementacji i pozwala na osiągnięcie świetnych rezultatów. Aby odczuć
wszystkie benefity tego rozwiązania, warto dowiedzieć się, co to jest grywalizacja, gdzie
można ją zastosować i na jakie efekty jej wdrożenia można liczyć.
Grywalizacja,
określana także jako gamifikacja, to technika polegająca na wykorzystaniu
mechanizmów znanych z gier i zabaw w celu osiągnięcia konkretnych, wyznaczonych
wcześniej rezultatów. Elementem tej strategii jest więc między innymi
wykonywanie zadań i realizacja celów, za co możliwe jest otrzymywanie punktów, poziomów,
osiągnięć i nagród lub też zwiększenie swojej pozycji w rankingu.
game - Grywalizacja w firmie
Platforma grywalizacyjna
Platforma grywalizacyjna Motivation Direct pozwoli firmie na osiągnięcie wszystkich omawianych korzyści biznesowych. Dzięki dokładnie przeprowadzonej analizie potrzeb, wyznaczeniu precyzyjnych celów oraz starannemu dobraniu wykorzystywanych metod i nagród możliwe będzie stworzenie uszytego na miarę rozwiązania, które idealnie wpasuje się w strategię i kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Połączenie możliwości jakie oferuje grywalizacja i narzędzia IT da więc organizacji szansę na uzyskanie realnej przewagi konkurencyjnej.
grywalizację
w biznesie
grywalizację
w sprzedaży
grywalizację
w marketingu
grywalizację
w HR
grywalizację
w edukacji
w firmie
Dlaczego jednak grywalizacja w firmie przynosi tak dobre rezultaty?
Jej skuteczność jest związana między innymi z tym, że wykorzystuje ona mechanizmy naturalne dla każdego człowieka. Chęć do rywalizacji, otrzymywania nagród lub zdobywania poziomów świadczących o zwiększającym się statusie jest wspólna dla niemal wszystkich ludzi. Możliwość łatwego obserwowania swoich postępów jest natomiast dodatkową zachętą do ciągłego uczestnictwa w zorganizowanej przez firmę „grze”.
dla pracowników
Możliwość wykorzystania mechanizmu.
Mechanizmu który może w tak dużym stopniu wpłynąć na zaangażowanie pracowników, nie może być ignorowana przez firmy, którym zależy na ciągłym rozwoju i wzroście produktywności. Aby rezultaty wdrożonych działań były jak najlepsze, konieczne jest jednak opracowanie strategii i dobranie takich metod, które będą odpowiednio dopasowane do potrzeb i oczekiwań pracowników oraz celu wyznaczonego przez organizację.
w sprzedaży
Co jednak równie istotne.
Angażująca aplikacja wykorzystująca elementy grywalizacji sprawi, że klienci będą czerpać przyjemność podczas używania naszego programu, co zachęci ich do polecania go znajomym i rodzinie. To natomiast pomoże w zwiększeniu rozpoznawalności marki oraz w zbudowaniu więzi pomiędzy konsumentami a organizacją.
Wykorzystanie grywalizacji w sprzedaży związane jest również z tworzeniem programów mających za zadanie motywowanie pracowników do realizacji wyznaczonych planów sprzedażowych. Stosowane w tym celu mogą być różne mechanizmy, w tym między innymi rankingi, punkty i nagrody. Odpowiednia platforma grywalizacyjna, która w czytelny sposób przedstawia cele i prezentuje wyniki, pomoże w zwiększeniu motywacji sprzedawców.
w marketingu
Grywalizacja w marketingu sprawdza się
jako narzędzie służące do zwiększania świadomości marki i zachęcania konsumentów do skorzystania z usług firmy. Strategia ta może być jednak z powodzeniem wykorzystywana do działań mających na celu utrzymanie zadowolenia stałych klientów oraz zbudowanie z nimi trwalszej relacji. Elementy grywalizacji pojawiają się więc często między innymi w programach lojalnościowych.
w biznesie
Stosowanie mechanizmów grywalizacji
świetnie sprawdza się jednak także w przypadku konieczności prowadzenia szkoleń i edukowania pracowników. Chętnie przyjmowanym rozwiązaniem staje się obecnie wykorzystująca grywalizację platforma onboardingowa. Angażujące i pozwalające śledzić swoje postępy narzędzie ułatwia wdrażanie nowych pracowników i umożliwia sprawniejsze przejście przez proces szkolenia.
Tak pojmowana grywalizacja w biznesie może posłużyć także jako metoda edukowania zatrudnionych już pracowników i promowania wśród nich wartości ważnych dla firmy. Platforma e-learningowa, która korzysta z mechanik zaczerpniętych z gier, pozwala na organizowanie quizów i konkursów, których uczestnicy rywalizują ze sobą, zbierają punkty i otrzymują nagrody. Grywalizacja w edukacji przynosi więc obopólne korzyści – zatrudnione osoby chętniej zdobywają wiedzę potrzebną do efektywnego wykonywania zadań, a firma zyskuje lepiej wyszkolonych i zmotywowanych pracowników.
i HR
Jak w praktyce wygląda grywalizacja w rekrutacji?
Metod wykorzystania tej strategii jest bardzo dużo. Jedną z nich jest na przykład stworzenie platformy, dzięki której wykonywanie zadań rekrutacyjnych przypomina udział w grze. Co ważne, kandydaci nie tylko chętniej wezmą udział w takim procesie, ale również polecą go swoim znajomym, co zwiększy szansę na znalezienie wykwalifikowanego pracownika.
Jeszcze inną metodą grywalizacji w rekrutacji jest kreowanie w trakcie trwania procesu konkretnych scenariuszy. Dzięki temu możliwe jest łatwiejsze odkrycie charakteru danej osoby i jej sposobów reakcji na poszczególne sytuacje. Taka strategia pozwala także na sprawdzenie kompetencji miękkich i wybór pracownika, który spełnia nasze oczekiwania.
Znane z gier mechanizmy usprawniają procesy zarządzania zasobami ludzkimi i szkolenia pracowników nie tylko w trakcie rekrutacji i onboardingu, ale również na wielu kolejnych etapach. Z tego powodu grywalizacja w HR cieszy się obecnie coraz większym zainteresowaniem. Odpowiednie wykorzystanie możliwości grywalizacji pozwala między innymi na lepsze motywowanie pracowników, usprawnienie komunikacji wewnętrznej i łatwiejsze zintegrowanie się nowo zatrudnionych osób z zespołem.
przykłady
wykonywanie
zadań
zdobywanie
punktów
osiąganie
kolejnych
poziomów
zdobywanie
odznak i osiągnięć
(achievementów)
konkurowanie
z innymi
użytkownikami
i śledzenie swojej
pozycji w tabeli
wyników
w praktyce