Blog

05 lipca 2018

Budowanie lojalności w branży fitness

Programy lojalnościowe kojarzą się zazwyczaj ze sklepami i e-commerce. Jednak dobrze dopasowana strategia budowania przywiązania przynosi korzyści niemal w każdej branży.

Czy fitness potrzebuje lojalnych klientów?

Trend związany z aktywnym spędzaniem czasu czy „byciem fit” stale się umacnia. Powstają kolejne siłownie, kluby fitness, organizowane są treningi pod okiem trenerów personalnych. A zatem konkurencja rośnie i tak jak w innych komercyjnych sektorach trwa rywalizacja o klienta. Klienta, który szuka dla siebie najlepszych rozwiązań i jest gotowy bez oporu przejść do konkurencji. Zatem przywiązanie go do marki staje się kluczowe także w branży fitness.

Jak dobrać skuteczny program?

W ogólnym ujęciu można być aktywnym przez cały rok. W rzeczywistości najintensywniejszy okres przypada po Nowym Roku i przed wakacjami. Istotną rolę odgrywają tu noworoczne postanowienia i przygotowanie sylwetki na urlopowe wyjazdy.

Znaczna część systemów funkcjonujących na polskim rynku opiera się na mechanizmie „im częściej korzystasz, tym mniej płacisz”, a zatem na stałym lub narastającym rabacie na kolejne karnety. Mimo powszechności tego rozwiązania ma pewien minus – klienta można skusić do zmiany siłowni dając mu po prostu… większą zniżkę!

Zastanówmy się zatem, co rzeczywiście będzie dla nich atrakcyjną gratyfikacją. „Własna” szafka w szatni, miejsce parkingowe blisko klubu? Nie zawsze istnieje możliwość dysponowania zasobami w taki sposób. W takich sytuacjach warto odpowiednio dobrać katalog nagród by przynosił jak największe korzyści. Powinniśmy skupić się na produktach, które zainteresują amatorów sportu. Mogą to być np. zestawy odżywek, akcesoria sportowe takie jak torby, koszulki, ręczniki firmowe, darmowe treningi czy wejściówki, np. do partnerskiego salonu kosmetycznego dla pań.

Co nagradzać w programie lojalnościowym?

Przede wszystkim konieczne jest zdefiniowanie naszych własnych celów – podpisywanie długoterminowych umów, regularny zakup karnetów i artykułów (odżywki, napoje), korzystanie z dodatkowych zajęć itd. Właśnie te elementy powinny być szczególnie promowane.

Aby jeszcze bardziej zaangażować trenujących, warto wprowadzić elementy grywalizacji. Osoby uprawiające aktywny tryb życia, bez względu czy to jazda na rowerze, bieganie czy siłownia, są podatne i chętne do rywalizacji z innymi, szczególnie jeśli zwycięzcy są nagradzani. Realizacja tego typu wydarzeń jest stosunkowo łatwa, dzięki dostępnym powszechnie aplikacjom, np. Endomondo.

Podsumowując – wdrażanie programów lojalnościowych w przypadku branży fitness jest jak najbardziej zasadne, a nawet coraz częściej – konieczne. Przemyślane działania pozwolą budować popularność marki, zdobywać nowych klientów, a przede wszystkim budować ich przywiązanie.