Blog
20 października 2020

10 sposobów dopasowania programów lojalnościowych do czasów pandemii - cz. 2.

W związku z czasami niepewności i wzrostu poziomu rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 wysiłek wielu naukowców ukierunkowany jest na poszukiwanie skutecznych sposobów obniżenia krzywej zachorowań. Coraz większa liczba specjalistów dostrzega związane z tym problemy klientów i marek. Wiele sektorów przemysłu doświadczyło załamania sprzedaży i ogromnych spadków przychodów. Nasilające się trudności ze znalezieniem sposobów umożliwiających utrzymanie trwałych relacji oraz aktywnego udziału w komunikacji to poważne wyzwania. Gdyby jednak popatrzeć na te kwestie nieco szerzej? Przestoje związane z pandemią można potraktować jako okazję. Jak to zrobić? Odpowiedź jest prosta.

Program lojalnościowy – sposób na utrzymanie zaangażowania w działaniach B2B

W minionym tygodniu przygotowaliśmy pierwszą część poradnika przedstawiającego elastyczne sposoby zwiększania aktywności społeczności skoncentrowanej wokół marki. O tym, że waga programów lojalnościowych ma tutaj kluczowe znaczenie nie trzeba już nikogo przekonywać. Przejdź do pierwszej części artykułu o sposobach dopasowania programów lojalnościowych do czasów pandemii i zapoznaj się z naszymi rekomendacjami.

Poniżej przedstawiamy drugą część poradnika, który ukazuje efektywne sposoby umożliwiające dostosowanie programów lojalnościowych do wymagającej sytuacji gospodarczej. Ich dopasowanie do realnych potrzeb uczestników gwarantuje ugruntowanie pozycji marki i daje realną szansę na utrzymanie wiodącej pozycji w branży po ustaniu COVID-19.

Od czego zacząć?

  1. Postaw na produktywność – czas przestoju gospodarczego można wykorzystać aktywnie. Zwłaszcza w przypadku programów lojalnościowych B2B. Zachęcanie użytkowników do podejmowania działań o tzw. wartości dodanej, niesprzedażowych, pozwala zachować wysoki poziom zaangażowania i świadomości marki.
  2. Edukuj partnerów handlowych – zwłaszcza teraz, gdy ich grafik jest mniej napięty. Zachęcaj i nagradzaj za rozwijanie wiedzy o produktach oraz motywuj do zwiększania kompetencji sprzedażowych. Kształcenie na odległość poprzez skrócone moduły edukacyjne, filmy wideo oraz quizy to atrakcyjne formy nauki, które przełożą się na realne zyski w przyszłości. Mało tego! Wykonywanie tego typu zadań wpływa pozytywnie na rozpoznawalność marki. W perspektywie czasu daje o wiele lepsze efekty niż realizacja tradycyjnych modułów typowo reklamowych.
  3. Rekrutuj oraz polecaj produkty znajomym – w czasach niższego popytu działania programów lojalnościowych ukierunkowane są głównie na motywowanie uczestników do podejmowania działań związanych ze sprzedażą. Jednym z najbardziej efektywnych przykładów jest w tym wypadku prowadzenie rekrutacji/sprzedaży poprzez system poleceń. Osoba, która zgłasza kandydata otrzymuje bonusowe punkty. Oczywiście tylko wówczas, gdy polecany użytkownik wykona konkretną aktywność, np.: ukończy szkolenie, złoży zamówienie, itp.
  4. Aktywizuj wirtualnie – Internet daje ogromne możliwości kontaktu wirtualnego, które możesz wykorzystać by zapewnić stałe interakcje pomiędzy uczestnikami programu lojalnościowego. Kluczowymi czynnikami stymulującymi zaangażowanie i aktywność użytkowników okazały się gry biznesowe. Połączenie świata wirtualnego i programów lojalnościowych to strzał w dziesiątkę! Sukces w grze jest powiązany z wynikami biznesowymi graczy, co stanowi doskonałe narzędzie motywujące.
  5. Przeprowadzaj badania – przestój gospodarczy stwarza okazję do gruntownego przebadania spostrzeżeń oraz motywacji uczestników programu lojalnościowego. Takie opinie pomagają w dopracowaniu aktualnych założeń i weryfikacji nowych potrzeb. Bardziej złożone działania badawcze wymagają większej ilości czasu klientów, który teraz stał się dostępny. Możliwość zdobywania dodatkowych punktów za wypełnienie ankiety to atrakcyjny sposób zdobywania danych.

Podsumowanie

Programy lojalnościowe to potężne narzędzie, które zapewnia nie tylko zwrot z inwestycji. Kiedy sytuacja po kryzysie wywołanym pandemią zacznie wracać do normy, rynek zweryfikuje pozycje wszystkich marek. Firmy, które zdołają do tego czasu zbudować i utrzymać grupę silnie zaangażowanych, lojalnych klientów zyskają mocną pozycję. Podsumowując, zbadanie realnych oczekiwań klientów pozwoli dostosować działania dokładnie do potrzeb społeczności  skoncentrowanej wokół marki w obecnej sytuacji. Zwiększenie możliwości kontaktu na odległość: infolinia, konsultacje online, relacje wideo, itp. – wszystkie te elementy pomagają budować pozycję firmy zaangażowanej i odpowiedzialnej. Dostępność to podstawowa wartość w komunikacji z odbiorcami. Nie można zapominać o zwiększeniu znaczenia systemu pleceń oraz punktowania aktywności uczestników programów lojalnościowych. To wszystko wpływa na pozycję marki, jej postrzeganie wśród obecnych i potencjalnych klientów.