Millenialsi. Najważniejsze elementy współczesnego programu lojalnościowego
Specjaliści zajmujący się marketingiem zdają sobie sprawę, jak ważną grupą docelową dla wielu marek są osoby z pokolenia Y. Dlatego tak dużą wagę przykładają do tworzenia strategii komunikacji i budowania lojalności dedykowanych właśnie Millenialsom, których postawa wymaga zupełnie nowego podejścia aniżeli to praktykowane w przypadku pozostałych pokoleń.
Spis treści
- Tuż obok ulubionej marki
- Strategia komunikacji wyzwaniem
- Rozrywkowe programy lojalnościowe
- Technologia warunkiem koniecznym
Tuż obok ulubionej marki
Millenialsi stawiają na emocje i doświadczenia, chcą się angażować i podejmować wyzwania. Dlatego doceniają te marki, które chętnie z nimi rozmawiają, pozwalają kształtować tożsamość i współtworzyć wartości. Millenialsi nie są biernymi, lecz aktywnymi konsumentami, którzy chętnie podejmują inicjatywę. A ich relacje z marką polegają na pełnym identyfikowaniu się z nią i jej ideą. Okazuje się, 14% dołącza do programów lojalnościowych, aby mieć bliskie relacje z marką. 63% osób z pokolenia Y docenia, gdy strategia lojalnościowa marki odpowiada ich stylowi życia. 11% z młodszych konsumentów przynależność do takiego programu postrzega przez pryzmat wyższego statusu społecznego. 40% decyduje się na uczestnictwo właśnie ze względu na dostęp do produktów i usług zarezerwowanych wyłącznie dla członków programu lojalnościowego, a 27% dla lepszej obsługi.
Strategia komunikacji wyzwaniem
Komunikacja z pokoleniem Y musi w umiejętny sposób łączyć potrzebę doświadczenia z procesem zakupowym. Podstawą powinna być silna personalizacja dająca poczucie wyjątkowości oraz interakcja umożliwiająca uczestnictwo w życiu marki i wyrażanie swojej opinii. Potwierdzają to badania, według których 41% Millenialsów jest skłonnych udostępniać informacje na swój temat, w zamian za indywidualnie dostosowaną obsługę. Jednocześnie taka strategia powinna być prowadzona wielokanałowo, ponieważ Millenialsi jednocześnie korzystają z wielu kanałów za pośrednictwem różnych urządzeń – smartfon, tablet, komputer.
Rozrywkowe programy lojalnościowe
Aby przygotować skuteczny program lojalnościowy skierowany do Millenialsów, trzeba dokładnie przeanalizować czego ta grupa wiekowa oczekuje. Informacji na ten temat dostarczają w dużym stopniu serwisy społecznościowe, których Millenialsi są użytkownikami. Pokazują one, że osoby z pokolenia Y najbardziej zainteresowane są zabawą, w związki z czym taką właśnie formę powinny przybrać standardowe metody budowania relacji.
Program lojalnościowy dla pokolenia Y powinien dostarczać jego uczestnikom rozrywki. Powszechne staje się stosowanie mechanizmów charakterystycznych dla gier, czyli tzw. grywalizacji. Badania światowe pokazują, że dla 34% Milenialsów zabawa jest ważniejsza niż czynniki ekonomiczne. 27% z nich uczestniczy w programie ze względu na element grywalizacji, a 25% z powodów organizowanych eventów. Mimo że w Polsce wciąż korzystna cena (74%) jest najważniejszym czynnikiem decydującym o przystępowaniu do programu lojalnościowego, zainteresowanie grywalizacją w marketingu jest coraz większe. Niewątpliwie wpływ na to ma rosnąca liczba graczy, których w grupie wiekowej 20-30 lat jest 30%.
Technologia warunkiem koniecznym
Technologia jest częścią życia osób urodzonych między 1980 a 2000 rokiem, którzy od marek wymagają coraz większej innowacyjności niemal na każdym polu działalności. Dlatego program lojalnościowych dla pokolenia Y powinien być elastyczny. Aż 81% uczestników oczekuje korzyści za dokonanie zakupu, nie tylko w sklepie stacjonarnym, ale też internetowym, a 18% uczestników rezygnuje z programu lojalnościowego ze względu na braku aplikacji mobilnych ułatwiających korzystanie z niego za pośrednictwem wielu kanałów i urządzeń.
Wykorzystywanie technologii przynosi korzyści nie tylko wymagającym Millenialsom, ale też organizatorowi programu lojalnościowego. Dzięki pozyskiwanym danym o klientach możliwe jest prowadzenie zindywidualizowanej komunikacji, tak przecież ważnej dla pokolenia Y. Badania wykazały, że 49% Millenialsów rezygnuje z uczestnictwa z powodu otrzymywania nieistotnych komunikatów.
Zachęcamy do zapoznania się z pierwszą częścią artykułu o programach lojalnościowych dla milenialsów.
Źródła:
- Badanie „Internet - dzieli czy łączy?” zostało zrealizowane w lutym 2017 r. przez agencję SW RESEARCH na zlecenie INEA metodą CAWI. - http://www.egospodarka.pl/141459,Millenialsi-ciagle-online,1,39,1.html
- https://www.forbes.pl/opinie/millenialsi-pokolenie-y/lfbx6sg
- http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/promocje-rabaty-i-zwrot-gotowki-najbardziej-cenione-w-programach-lojalnosciowych
- Badanie „Lojalni 2017” - http://ccnews.pl/2017/05/24/karty-programow-lojalnosciowych-wypierane-przez-aplikacje/
- http://gazetamedialna.pl/artykul/millenialsi-kto-to-taki.html