Blog

Programy lojalnościowe z perspektywy serwisów społecznościowych

Budowanie lojalności wobec marki wymaga najpierw stworzenia z klientami odpowiednich relacji. A najlepszym do tego miejscem są obecnie social media, jeden z najlepszych kanałów komunikowania, który pozwala na budowanie zaangażowanej i aktywnej społeczności. Zrozumiałe wydaje się więc włączanie serwisów społecznościowych do strategii programów lojalnościowych, jak również testowane przez Facebooka rozwiązanie wspierające budowanie relacji na linii marka-klient.

Siła serwisów społecznościowych

Ze względu na swoją strukturę social media są najlepszym kanałem pozyskiwania nowych i angażowania stałych klientów, jak również budowania z nimi trwałych relacji. W serwisach społecznościowych drzemie siła, która dobrze wykorzystana może przynieść sklepom naprawdę dużo korzyści. Z badań DigitalsLBi wynika, że aż 52% klientów podejmuje decyzje zakupowe na podstawie materiałów udostępnianych na Facebooku, a 46% Pinteresta. Wielu użytkowników o istnieniu sklepu dowiaduje się właśnie z serwisów społecznościowych. Z raportu Business Insider wynika, że na przestrzeni 2014 i 2015 roku dzięki social media wzrosła liczba odwiedzin sklepów.

Lojalność klientów w social media

Social media stają się ważną częścią programów lojalnościowych, jednym z kanałów komunikacji między organizatorem a uczestnikami, ale też miejscem nagradzanej aktywności. Wykorzystywanie serwisów społecznościowych nie sprowadza się wyłącznie do prowadzenia profilu, który uczestnicy mają tylko polubić. Profil musi stać się miejscem interakcji i rekomendacji, za które to czynności uczestnicy otrzymają punkty, podobnie jak otrzymują je za dokonywane zakupy. Istotne więc znaczenie mają takie aktywności jak: komentowanie, udostępnianie treści, angażowanie znajomych, uczestnictwo w konkursach. Najcenniejszym aspektem lojalności okazuje się bowiem rekomendacja, która w social media ogrywa bardzo dużą rolę w pozyskiwaniu nowych klientów i zachęcaniu do skorzystania z oferty marki.

Nowa aplikacja Facebook Rewards

Na potrzeby programów lojalnościowych powstają liczne aplikacje dedykowane serwisom społecznościowym, które uczestnikom mają ułatwić korzystanie z programu, a organizatorom zarządzenie strategią. Tym bardziej więc zrozumiała wydaje się inicjatywa twórców Facebooka, aplikacja pod nazwą „Facebook Rewards”. Pozwala ona na gromadzenie punktów i swobodną ich wymianę na nagrody na podstawie generowanego kodu QR wyświetlanego na ekranie urządzenia mobilnego. Tym samym aplikacja jest alternatywą dla standardowych kart członkowskich.

Aktualnie aplikacja została udostępniona ograniczonej liczbie użytkowników Facebooka i wciąż jest testowana, dlatego też trudno o szczegóły na tak wczesnym etapie. Twórcy zapewniają jednak, że jeśli pomysł się sprawdzi, zostanie udostępniony szerszej społeczności – trudno jednak przewidzieć, czy trafi do wszystkich krajów. Niewątpliwie jednak rozwiązanie proponowane przez twórców Facebooka mogłoby zmienić charakter strategii budowania lojalności.

 

Źródło:

https://socialpress.pl/2015/09/zakupy-w-erze-social-media/

http://loyalhero.com/5-skutecznych-sposobow-na-zwiekszenie-zaangazowania-klientow/#

http://paweltkaczyk.com/pl/twitter-jako-element-programu-lojalnosciowego/

https://pl.linkedin.com/pulse/lojalno%C5%9B%C4%87-w-social-media-czy-mo%C5%BCliwe-joanna-stefaniak

https://www.wprost.pl/technologie/10055373/Facebook-zapewni-znizki-i-nagrody-Ruszyly-testy-programu-lojalnosciowego-dla-sklepow.html