Blog
25 marca 2020

Programy lojalnościowe dla mężczyzn. Czym powinny się odznaczać, aby zainteresować odpowiednia liczbę uczestników?

Z wielu badań socjologicznych, psychologicznych i stricte marketingowych wynika jasno, że lojalność w rozumieniu mężczyzn różni się wyraźnie do tej typowej dla kobiet. Nic więc dziwnego, że programy lojalnościowe skierowane do mężczyzn również muszą posiadać swoją własną, unikalną specyfikę. Czym i dlaczego powinny się charakteryzować?

Dlaczego warto tworzyć programy lojalnościowe dla mężczyzn?

Różnice pomiędzy podejściem kobiet i mężczyzn do wielu spraw są tak oczywiste, że aż przysłowiowe. Jedną z sfer życia, w których różnice te uwidaczniają się najmocniej, są zakupy oraz korzystanie z wszelkiego rodzaju usług. Ogólnie przyjmuje się, że mężczyźni dokonują swoich wyborów zakupowych szybciej i nastawieni są w nich głównie na znalezienie prostego, skutecznego rozwiązania, a sam produkt powinien być łatwy do oszacowania na pierwszy rzut oka.

W kwestii podejścia do lojalności mężczyźni również wyraźnie różnią się od kobiet. Dla nich lojalność to przede wszystkim postępowanie we właściwy sposób, zgodnie z wewnętrznym poczuciem honoru. Jeśli więc biorą udział w programach lojalnościowych i faktycznie się w nie angażują, to głównie w takich, które zapewniają im poczucie wypełnienia obu tych wartości.

Czego mężczyźni oczekują od programów lojalnościowych?

Tak jak w przypadku kobiet, stworzenie idealnego programu lojalnościowego dla mężczyzn wiąże się z koniecznością zastosowania kilku kluczowych elementów. Tym razem jednak jest to już jedynie 4, a nie 5 punktów:

  1. Zorientowanie na wykonanie zadania – dominacja tego nastawienia widoczna jest również w przypadku programów lojalnościowych. Jeśli stawiają one na konieczność wykonania określonego zadania, mogą liczyć na sporą ilość mężczyzn wśród swoich uczestników.
  2. Nastawienie na konkret – zachęcając mężczyzn do udziału w programie lojalnościowym, pamiętaj, że interesuje ich głównie konkret i odpowiedź na pytanie: „Dlaczego w ogóle powinienem wziąć w nim udział?”
  3. Rywalizacja – to coś, co leży w męskiej naturze. Program lojalnościowy z silnymi elementami rywalizacji ma sporą szansę przykuć uwagę mężczyzn na długi czas.
  4. Widoczność – mężczyźni nie mają w zwyczaju wyszukiwać informacji o programach lojalnościowych, więc jeśli marka sama nie dotrze do nich ze swoją propozycją, jej program pozostanie przez nich niezauważony.

Jakie branże najczęściej korzystają z programów lojalnościowych dla mężczyzn?

Programy lojalnościowe skierowane właśnie do mężczyzn to domena typowo męskich marek działających w takich branżach jak:

  • motoryzacja,
  • narzędzia specjalistyczne,
  • branża gamingowa,
  • sprzęt komputerowy i elektroniczny.

Coraz chętniej z rozwiązań tych korzystają również marki z branży kosmetycznej czy odzieżowej, jednak pod tym względem Polska nadal znajduje się daleko za czołowymi rynkami europejskimi i szerzej – światowymi.