Blog
17 marca 2023

Program lojalnościowy w dobie marketing automation. Jakie procesy można usprawnić za pomocą automatyzacji?

Mając odpowiednią motywację do wykonania jakiejś czynności, masz większe szanse, że ją wykonasz! Tak samo jest z klientami e-commerce. Gdy zapewniasz im właściwą zachętę do robienia zakupów, w postaci rabatów czy atrakcyjnych promocji, staje się bardziej prawdopodobne, że ktoś dokona konwersji, a sprzedaż wzrośnie. Uczestnicy programu lojalnościowego potrzebują regularnej motywacji do czerpania z korzyści programu, a automatyzacja może odegrać kluczową rolę w zwiększaniu zaangażowania i aktywności klientów.

Czym jest marketing automation?

Mówiąc najprościej, automatyzacja marketingu polega na zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania do automatyzacji działań marketingowych. Marketing automation to samoczynne rozwiązania umożliwiające gromadzenie danych transakcyjnych i behawioralnych na temat klientów, które można wykorzystać do ich segmentacji oraz personalizacji, a także automatyzacji kampanii marketingowych, z wykorzystaniem wszystkich kanałów komunikacyjnych marki (poczty e-mail, mediów społecznościowych, aplikacji mobilnych, blogów oraz stron WWW).

Z kolei zautomatyzowany program lojalnościowy to program zarządzany z dnia na dzień, w czasie rzeczywistym przez automatyzację. Nie trzeba martwić się o aktualizacje CRM, tagowanie klientów, integracje API czy dane klientów. Można skupić się wyłącznie na wielokanałowej strategii marketingowej, cyklu życia klienta oraz ogólnym wzroście sprzedaży.

Zautomatyzowany program lojalnościowy

Automatyzacja działań w zakresie programów lojalnościowych pozwala w znacznym stopniu oszczędzić czas oraz skutecznie ograniczyć ilość zasobów niezbędnych do ich efektywnego zarządzania. Marketing automation staje się sprawnym narzędziem do angażowania uczestników programu lojalnościowego, do budowania profesjonalnego wizerunku marki oraz identyfikowania jej „ambasadorów”, czyli najbardziej aktywnych i zaangażowanych klientów.

Oto pięć zautomatyzowanych działań w programie lojalnościowym, które pomogą zwiększyć zaangażowanie klientów i podnieść sprzedaż:

  • powiadomienia „Poziom lojalnościowy odblokowany” – informują uczestników programu o ich przejściu na kolejny poziom programu, podając jednocześnie nowe korzyści, do których mają oni teraz dostęp (przypominają również uczestnikom o korzyściach już wcześniej odblokowanych)
  • powiadomienia „Jesteś tak blisko” - informują uczestników programu, że brakuje im X punktów lub Y zakupów do odblokowania kolejnego poziomu programu lojalnościowego (tego rodzaju wiadomości najczęściej zachęcają do dalszego działania, podkreślając korzyści, jakie można osiągnąć przechodząc na następny poziom)
  • komunikaty „Wydaj swoje punkty lojalnościowe” - zachęcają do skorzystania ze zgromadzonych punktów, sugerując przedmioty, usługi lub inne nagrody, które byłyby najodpowiedniejsze dla danego uczestnika programu lub te, które są popularne wśród innych klientów
  • podziękowania uczestnikom programu za odebranie nagród z jednoczesną informacją, w jaki sposób mogą oni uzupełnić swoje saldo
  • automatyczne nagrody mogą nakłonić uczestników do ponownego zalogowania się na swoje konto, aby zobaczyć nagrodę, którą otrzymali

Oczywiście, częstsze zakupy, a co za tym idzie i wzrost sprzedaży jest absolutnie celem nr 1 większości programów lojalnościowych, a także priorytetem wielu zautomatyzowanych wiadomości e-mail, jednak można również mieć bardzo udany program, który oprócz sprzedaży koncentruje się jednocześnie na zwiększaniu zaangażowania klientów. W jaki sposób można to osiągnąć?

Na przykład tworząc odpowiednie, spersonalizowane, aktualne treści, które są powiązane z celami marki. Takie informacje w sklepach przybierają formę loterii, niespodzianek, quizów czy ankiet. Pomagają one nie tylko utrzymać lojalność klientów przez cały cykl zakupowy, ale również zwiększają zasięg marki, poszerzają jej bazę klientów.

Jak stworzyć własny automatyczny program lojalnościowy?

Można zacząć od zupełnie podstawowych działań:

  • automatyczna oferta darmowych upominków w celu nagradzania uczestników programu na podstawie ich łącznej liczby punktów
  • rejestracja punktów lojalnościowych i wysyłanie spersonalizowanej treści do klientów korzystających z cyklicznych subskrypcji
  • automatyczne wiadomości z podziękowaniami dla użytkowników, którzy zostawili recenzję produktu/usługi

Na plus

Marketing automation to rozwiązania zapewniające wiele korzyści organizatorom programów lojalnościowych. Wystarczy wymienić:

  • segmentację klientów i identyfikację prawdziwych ambasadorów marki
  • personalizację komunikatów i publikowanych treści
  • skrócenie czasu reakcji działu obsługi klienta
  • zwiększanie zaangażowania i lojalności uczestników
  • obniżenie kosztów obsługi programu
  • tworzenie bardziej zaawansowanych programów lojalnościowych, o bardziej indywidualnej logice działania