Blog
16 września 2024

Od planu do realizacji – jak skutecznie zorganizować loterię promocyjną?

Loteria promocyjna to formalnie rzecz ujmując rodzaj gry losowej, z kolei w marketingowej rzeczywistości stanowi cenne narzędzie, pomagające w budowaniu relacji z klientami. W jaki sposób? Uczestnicy loterii mają równe szanse na wygranie nagród pieniężnych lub rzeczowych, bo decyduje o tym los, chętnie więc biorą w niej udział. Loteria ma jeszcze jeden niezaprzeczalny plus – jest to forma, którą klienci wręcz uwielbiają i w którą chętnie się angażują, ponieważ nie jest dla nich zbyt wymagająca, a dostarcza dreszczyku emocji. To właśnie loterie i konkursy stanowią motywację do zakupu. W Polsce najbardziej popularne oprócz loterii promocyjnych są:

Spis treści

  • Czym jest loteria promocyjna?
  • Po pierwsze przepisy – poznaj ustawę o grach hazardowych
  • Jak zorganizować loterię promocyjną? O czym warto pamiętać?

Czym jest loteria promocyjna?

  • Loterie pieniężne – to loteria, w której organizator oferuje tylko nagrody pieniężne,
  • Loterie fantowe – organizator oferuje w tym przypadku wyłącznie nagrody rzeczowe, a od uczestnika wymagane jest posiadanie dowodu udziału w grze, dochód przeznaczony jest na cele dobroczynne,
  • Loterie audiotekstowe - to loteria, w której bierze się udział poprzez wysłanie smsa lub wykonanie odpłatnego połączenia telefonicznego.

Do organizacji loterii, zwłaszcza promocyjnej warto się dobrze przygotować i zapoznać z aspektami prawnymi. Chcesz wiedzieć, jak zorganizować loterię promocyjną, która pozwoli zrealizować Twoje cele marketingowe, a jednocześnie będzie zgodna z prawem? Czytaj dalej!

Po pierwsze przepisy – poznaj ustawę o grach hazardowych

Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych określa m.in. warunki organizacji, sposób zgłaszania i wymagane dokumenty, czy specyfikację dotyczącą regulaminu, a także obowiązki organizatora. Każdy, kto zastanawia się, jak zorganizować loterię promocyjną, fantową, czy jakąkolwiek inną, powinien zapoznać się z następującymi obowiązkami organizatora:

  • Organizator musi złożyć wniosek o zezwolenie na organizację loterii, a w przypadku loterii fantowej musi dokonać odpowiedniego zgłoszenia,
  • Organizator jest odpowiedzialny za stworzenie zrozumiałego dla uczestników loterii regulaminu,
  • Organizator musi odprowadzić podatek dochodowy od wygranych,
  • Cały dochód z loterii w przypadku loterii fantowej organizator musi przeznaczyć na cel wskazany w zgłoszeniu i regulaminie,
  • Organizator odpowiada za zabezpieczenie dowodów udziału w grze, jeżeli są one wymagane.

Wniosek składa się do Izby Administracji Skarbowej, odpowiedniej dla danego obszaru, za wydanie zezwolenia odpowiada jej Dyrektor, a na rozpatrzenie wniosku ma maksymalnie 2 miesiące. Ponadto warto wiedzieć, że wydanie zezwolenia wymaga wniesienia opłaty – w przypadku loterii promocyjnej jest ona uzależniona od wartości puli nagród.

Jak zorganizować loterię promocyjną? O czym warto pamiętać?

Prawne aspekty to kluczowa kwestia, jednak zastanawiając się, jak zorganizować loterię promocyjną koniecznym jest również poznanie dobrych praktyk. Przede wszystkim warto dobrze rozplanować całość w czasie, niemożliwym jest zorganizowanie loterii w ciągu kilku dni (choćby w związku z tym, że na samo pozwolenie można czekać nawet 2 miesiące). Drugą istotną kwestią jest budżet - mało kto zdaje sobie sprawę, że taka akcja promocyjna wiąże się z kosztami, z którymi standardowo firma nie ma do czynienia, jak koszty administracyjne. Ponadto należy dobrze przemyśleć pulę nagród, jeżeli nie będzie ona wystarczająco atrakcyjna, cała akcja okaże się fiaskiem. Biorąc pod uwagę wszystkie niuanse prawne oraz dobre praktyki, warto zdecydować się na współpracę z zaufanym partnerem, dzięki któremu organizacja loterii przebiegnie sprawnie.