Blog

01 października 2018

Nowoczesne programy lojalnościowe dla influencerów

Przywykliśmy do sytuacji, że czytając naszego ulubionego bloga, czy odwiedzając kanał na YouTubie, który najbardziej cenimy, spotykamy się z rekomendacjami produktów. Nic w tym złego, jeśli oferta jest dobrej jakości, możemy dokonać naprawdę fascynujących konsumenckich odkryć. Czy jednak zastanawialiśmy się kiedyś, na jakiej zasadzie działa system polecenia, którego staliśmy się uczestnikiem? Jak się okazuje to nic innego, jak program lojalnościowy, tym razem przeznaczony dla internetowych twórców.

Do tego, że bycie influencerem jest nie tylko modne, ale także często opłacalne chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Zjawisko produkcji i udostępniania treści w sieci cieszy się wielką popularnością i obejmuje szereg form, między innymi blogowanie, vlogowanie, gaming czy streaking. Tylko w Polsce mamy co najmniej kilkadziesiąt tysięcy osób parających się działaniem tego typu. Nie powinno więc dziwić, że również marki coraz częściej spoglądają na influencerów z zainteresowaniem i starają się wprzęgnąć ich w swoje działania wizerunkowe. Jednym ze sposobów wykorzystania i spieniężenia drzemiącego w sektorze potencjału są dedykowane twórcom programy lojalnościowe.

Przychodzi influencer do marki…

Rosnąca liczba twórców internetowych sprawia, że ich wybór jest nie lada wyzwaniem. Marki mogą wybierać z szerokiego katalogu osobowości, poglądów, estetyk czy sposobów komunikacji z użytkownikami sieci. Niejednokrotnie bywa to problematyczne, a zakładane efekty mogą rozczarowywać. Wyjściem z impasu okazuje się jednak odwrócenie tej sytuacji. A gdyby to influencerzy musieli się starać, aby zachęcić swoich odbiorców do korzystania z danego produktu i dzięki temu zarabiali prowizję? Marzenia ściętej głowy? Nic z tych rzeczy. Model, w którym doceniana jest lojalność twórcy wobec marki to rzeczywistość. Na rynku dostępne są programy lojalnościowe dedykowane osobom tworzący treści w Internecie, którzy za pośrednictwem swoich kanałów komunikacji chcą promować marki i osiągać tym samym zyski.

Jak to działa w praktyce?

Programy lojalnościowe dla influencerów to bez wątpienia nowatorskie i nieco niepokorne podejście do promocji w sieci. W tradycyjnym modelu to marka musiała zgłosić się do producenta i zaoferować wynagrodzenie za reklamę. Obecnie proces wygląda dokładnie odwrotnie. To twórcy podejmują inicjatywę, aby zacząć zarabiać na współpracy z markami, a wszystko dzięki nowoczesnym programom lojalnościowym.

Przykłady, które inspirują

Jednym z pierwszych i najciekawszych programów tego typu był ten realizowany przez sieć sklepów IAI-Shop.com. Przedsiębiorstwo postanowiło przełamać schematy i zaoferowało zniżki na zakupy influencerom, którzy w swoich materiałach udostępniali… kody rabatowe sklepu. W efekcie zysk był trójstronny. Marka budowała rozpoznawalność i zyskiwała nowych klientów, twórca otrzymywał bonifikatę, a klient wychodził ze sklepu z większą ilością gotówki, niż w normalnych warunkach.

Co ważne program przeciwdziałał marnowaniu środków przedsiębiorcy. Twórca otrzymywał benefity tylko wtedy, gdy jego odbiorca sfinalizował transakcję. Pozwoliło to lepiej niż w tradycyjnych działaniach zdywersyfikować budżet i płacić wyłącznie za konkretne efekty.

Innego inspirującego przykładu dostarcza BrandBuddies – rodzima platforma łącząca influencerów z markami, która oferuje innowacyjny program True Influencers. Twórcy za polecenie produkty swoich „zleceniodawców” otrzymują punkty, które następnie mogą wymieniać na atrakcyjne nagrody wskazane w katalogu nagród. Cały proces przypomina modele znane z rynku konsumenckiego i pozwala efektywniej wykorzystać możliwości sieci. Choćby z tych powodów warto się nim zainteresować i zastanowić się, czy i w jaki sposób wdrożyć go do własnego biznesu, aby jeszcze efektywniej realizować postawione cele.