Blog
13 maja 2024

Lojalność pod lupą! Jak unikać błędów, które obniżają ROI Twojego programu

Gdy w grę wchodzi budowa lojalności klientów, nawet najmniejszy detal zyskuje na znaczeniu. Jakie pułapki czekają na twórców programów lojalnościowych? Co może zaszkodzić Twojemu programowi lojalnościowemu, wpływając negatywnie na zwrot z poczynionych w niego inwestycji? Zobacz, co zmniejsza ROI Twojego programu i jak tego uniknąć.

1. Nie wszystko na raz! Przemyśl dobrze koncepcję swojego programu lojalnościowego

Pierwszym powszechnym błędem popełnianym przez twórców programów lojalnościowych jest uruchamianie ich od razu ze wszystkimi możliwymi funkcjami. Choć ambitne podejście do tematu wydaje się być bardziej atrakcyjne, start ze zbyt rozbudowanym programem może przeciągnąć proces wdrażania go i utrudnić przyszłe modyfikacje. Powinieneś raczej wprowadzać nowości stopniowo, stale zaskakując swoich klientów.

2. Prostota kluczem do sukcesu. Programy lojalnościowe bardzo nie lubią przekombinowania

Zbytnie skomplikowanie zasad Twojego programu lojalnościowego może zniechęcić i odstraszyć jego potencjalnych odbiorców. Jeśli zastosowane rozwiązania będą zbyt złożone lub niejasne, użytkownicy programu szybko z niego zrezygnują. Unikaj więc nadmiernych kombinacji mogących frustrować klientów i zadbaj o to, aby Twój program lojalnościowy był przejrzysty i łatwy do zrozumienia przez wszystkich.

3. Krótkoterminowość jest sporym problemem. Dbaj o długoterminowe zaangażowanie użytkowników

Żaden skuteczny program lojalnościowy nie może być i nie jest wyłącznie krótkoterminowym bodźcem dla jego odbiorców. Pamiętaj, aby promować długoterminowe zaangażowanie swoich klientów, zwiększając jego faktyczną wartość. Wystrzegaj się nadawania zbyt krótkich terminów ważności przyznawanym w ramach programu punktom i regularnie przypominaj klientom o możliwościach ich wykorzystania.

4. Przyznawaj nagrody nie tylko za zakupy. W lojalności nie chodzi wyłącznie o chęć nabywania towarów lub usług

Nowoczesne programy lojalnościowe angażują klientów również poza samym cyklem zakupowym. Katalog nagród za działania niezwiązane bezpośrednio z zakupami, taki, jak:

  • recenzowanie zakupionych produktów,
  • aktywność w mediach społecznościowych,
  • udział w ankietach,

zwiększają wartość programu i zaangażowanie jego użytkowników. Nie rezygnuj z idących za tym możliwości!

5. Zabezpiecz się przed oszustwami. Programy lojalnościowe bywają celem nieuczciwych osób i podmiotów

Oszustwa od zawsze stanowią istotny problem w zarządzaniu programami lojalnościowymi. Ważnym jest, abyś regularnie poddawał systemy odpowiednim testom i abyś był przygotowany na szybką reakcję po wykryciu wszelkich luk. Wybierając dostawcę technologii, zwróć uwagę na jego zdolności w zakresie wykrywania i zapobiegania oszustwom. Kieruj się jego renomą i doświadczeniem.

6. Zadbaj o łatwą rejestrację i korzystanie z programu. Skuteczny program lojalnościowy nie może sprawiać problemów użytkownikom!

Mówi się, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Z całą pewnością jest ono bardzo ważne w przypadku programów lojalnościowych. Upewnij się, że link do rejestracji w Twoim programie jest odpowiednio widoczny i atrakcyjny. Zamiast polegać na nudnych, coraz częściej ignorowanych przyciskach call to action, zastosuj grafiki namawiające klientów do dołączenia do programu.

7. Siła grywalizacji. W zabawie jest ukryta moc budowania niezwykłej lojalności klientów

Grywalizacja to nie tylko modny trend, to również potężne narzędzie angażujące praktycznie wszystkie grupy klientów. Wprowadź elementy gry do swojego programu lojalnościowego, niech znajdą się w nim wyzwania, odznaki lub konkursy, a zobaczysz, jak szybko zmieni się on w ekscytujący i angażujący sposób na budowanie trwałej społeczności wokół Twojej marki.

 

Wprowadzenie opisanych tutaj zasad do Twojego programu lojalnościowego pomoże Ci uniknąć przynajmniej tych błędów, które wynikają z ich nieuwzględnienia. Każdy taki błąd odbije się na Twoim ROI, czyniąc inwestycję w program lojalnościowy mniej opłacalną. Jeśli więc chcesz maksymalizować zwrot z inwestycji, budować trwałe relacje z klientami i wzmacniać reputację swojej marki, przytoczone tu zasady przyjmij za podstawę działania. Bez nich Twój program lojalnościowy nigdy nie będzie prawdziwie skuteczny!