Krok po kroku: Jak stworzyć loterię, która spełnia wymogi ustawy hazardowej
Loterie i konkursy to narzędzia chętnie wykorzystywane zarówno przez mniejsze marki, jak i gigantów rynku. Dlaczego? Z pewnością jest to sposób na bliższe poznanie firmy, zawiązanie relacji, sprawienie, że nie jest ona dla konsumenta abstrakcją. Klienci entuzjastycznie podchodzą do takiej formy interakcji z marką – dreszczyk emocji i odrobina rywalizacji najzwyczajniej w świecie sprawiają ludziom przyjemność, a to przekłada się na większe zaangażowanie konsumenckie.
Spis treści
- Loterie i konkursy – korzyści z perspektywy Twojej firmy
- Na co jeszcze wpływają loterie i konkursy?
- Organizacja loterii - Ustawa o grach hazardowych
- Organizacja loterii – krok po kroku
Loterie i konkursy – korzyści z perspektywy Twojej firmy
Na co jeszcze wpływają loterie i konkursy?
- Zwiększenie lojalności,
- Gromadzenie informacji o klientach i ich preferencjach,
- Dynamizację sprzedaży,
- Zapewnienie pozytywnych doświadczeń,
- Dostarczenie opinii,
- Zwiększenie ruchu na stronie internetowej i platformach społecznościowych.
Kampanie reklamowe chętnie wykorzystują loterie i konkursy i nie może to dziwić - dobrze zorganizowane przynoszą spektakularne efekty. Loterie mają nawet nieznaczną przewagę nad konkursami, ponieważ są mniej wymagające, a o wygranej decyduje czynnik losowy. Warto jednak pamiętać o przepisach - kwestię organizacji loterii reguluje ustawa o grach hazardowych, co sprawia, że należy spełnić szereg odgórnych wytycznych.
Organizacja loterii - Ustawa o grach hazardowych
Ustawa o grach hazardowych zalicza loterię promocyjną do gier losowych i nakłada na jej organizatora ściśle określone obowiązki. Oznacza to, że nie można jej przeprowadzić na własną rękę bez zgody odpowiedniego podmiotu. Takiego przyzwolenia udziela Dyrektor Izby Administracji Skarbowej, odpowiedniej dla danego obszaru. Loteria promocyjna wymaga złożenia odpowiedniego wniosku.
Co trzeba do niego dołączyć?
- Gwarancję bankową,
- Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu w opłacaniu podatków i należności celnych,
- Zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu w opłacaniu składek społecznych i zdrowotnych,
- Potwierdzenie aktualnej sytuacji finansowej organizatora,
- Projekt regulaminu,
- Oświadczenie, że środki przeznaczone na loterię zostały pozyskane zgodnie z prawem.
Organizacja loterii zgodnie z prawem wymaga również opłacenia zezwolenia w wysokości 10% wartości puli nagród. Ogrom tych informacji może nieco przytłaczać, poniżej znajdziesz wytyczne, jak przejść przez kolejne kroki tego zadania.
Organizacja loterii – krok po kroku
Loteria promocyjna to, jak już wspomniano, świetne narzędzie marketingowe, żeby jednak w pełni wykorzystać jego potencjał, trzeba dokładnie zaplanować kolejne kroki, które uwzględnią:
- Rozłożenie kolejnych działań w czasie – z uwzględnieniem zapasu czasowego na kwestie administracyjne, promocję akcji itd.,
- Zaplanowanie budżetu – pamiętaj, że organizacja loterii nie wiąże się wyłącznie z nakładami na nagrody, uwzględnij m.in. opłaty administracyjne oraz te związane z podmiotami doradczymi,
- Złóż wniosek – z czasem może okazać się, że potrzebne są dodatkowe dokumenty, częstą sytuacją jest również konieczność wprowadzenia poprawek do regulaminu.
Tak w dużym skrócie wygląda temat organizacji loterii - jak widać, nie jest to tak łatwa sprawa, jak mogłoby się wydawać. Dobrze jest podjąć w tym zakresie współpracę z podmiotem, który wesprze firmę na każdym etapie działania, rozwieje wątpliwości prawne, a nawet doradzi w kwestii nagród. To sprawi, że loteria promocyjna będzie spektakularnym sukcesem.