Blog

20 stycznia 2017

Jedna aplikacja zamiast wielu kart. Mobilny aspekt programów lojalnościowych w kontekście aplikacji Kekemeke (cz. 2)

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Bond Brand Loyalty, wśród czynników poprawiających doświadczenia z marką, a przekładających się na lojalność jest dostosowywanie programów do oczekiwań uczestników, prosta obsługa, partnerstwo w działaniu. Pod tym względem atutem wydają się więc być mobilne programy lojalnościowe, które spełniają powyższe wymagania uczestników.

Stopień dostosowania programu lojalnościowego do oczekiwań klientów przekłada się na jego efektywność. Zapewnienie komfortu uczestnictwa to dla organizatorów większa szansa na zatrzymanie dotychczasowych i pozyskanie nowych klientów, jak również wzrost ich zaangażowania w ramach programu lojalnościowego. W praktyce oznacza to większą częstotliwość odwiedzin lokalów marki i większe zainteresowanie jej ofertą.

Popularność programów lojalnościowych na rynku

Potwierdza to aplikacja Kekemeke, która okazała się bardzo udanym startup’em. Obecnie dostępna jest już w 500 miejscach na terenie całej Polski (nie tylko w dużych miastach), a korzysta z niej ponad 137 tysięcy osób – uczestników programów. Wprawdzie przygotowana głównie z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach, zwróciła też uwagę stosunkowo dużych marek – między innymi Piwiarnie Warki.

Początkowo największe zainteresowanie wzbudziła w branży gastronomicznej (restauracje, bary, kawiarnie), gdzie dostępnych jest najwięcej programów lojalnościowych – a zgodnie z badaniem „Lojalność konsumencka 3.0” uczestniczy w nich ponad 60% klientów. Badanie pokazało również poziom lojalności względem poszczególnych lokali:

  • 56% klientów lojalność wykazuje w stosunku do restauracji i barów, 
  • 10% klientów wykazuje lojalność w stosunku do kawiarni.

Ale szereg programów lojalnościowych dostępnych jest też w takich branżach, jak:

  • stacje paliw,
  • sklepy spożywcze,
  • sklepy odzieżowe,
  • usługi fryzjersko-kosmetyczne.

Podmioty prowadzące działalność w tych branżach stosunkowo szybko, więc wykazały zainteresowanie aplikacją Kekemeke, usprawniając obsługę wdrożonych u siebie programów lojalnościowych. Z czego więc wynika skuteczność tego narzędzia?

Technologiczny wymiar programów lojalnościowych

Kekemeke to rodzaj mobilnej aplikacji do obsługi programu lojalnościowego, umożliwiającej uczestnikom zbieranie punktów i późniejszą ich wymianę na nagrody. Aby uczestnik programu lojalnościowego mógł korzystać z aplikacji Kekemeke, musi być posiadaczem smartfon’a wyposażonego w jeden z trzech stosowanych obecnie systemów operacyjnych: Android, Windows, iOS.

Aplikację wystarczy pobrać bez konieczności dokonywania rejestracji. Jest ona swego rodzaju spisem firm, czyli partnerów, którzy w aplikacji umieścili karty swoich programów – a zatem realizujących program lojalnościowy z wykorzystaniem aplikacji. Wystarczy odnaleźć na liście organizatora wybranego programu, aby móc zapisać na swoim koncie przyznane punkty. Osoba obsługująca dokona tego, wpisując do narzędzia specjalny kod PIN, a w momencie połączenia z siecią, punkty natychmiast zostaną odnotowane na koncie uczestnika. Oprócz zbierania punktów i odbierania nagród, posiadacze Kekemeke mogą również w ramach aplikacji rekomendować sklepy, restauracje czy inne punkty usługowe.

Ale Kekemeke to nie tylko sprawna obsługa programu. Partnerzy mają tu możliwość reklamowania się – odpowiednie komunikaty są wysyłane osobom znajdującym się w pobliżu czy też uczestnikom wykazującym ograniczoną aktywność.

Mobilność przyszłością programów

Niewątpliwie dobrze opracowany program lojalnościowy obsługiwany z poziomu urządzenia mobilnego, to obecnie jedna z lepszych opcji budowania relacji z klientami. Technologiczne usprawnienia wspierają tak przecież ważną dla budowania lojalności komunikację na linii uczestnik-organizator.

 

Źródła: