Blog
10 lutego 2023

Dlaczego Twoi klienci nie angażują się w konkurs, który organizujesz? 5 najczęstszych błędów

Konkurs ma angażować, czyli dostarczać rozrywki, ale również nagradzać. Interesujące zadanie oraz atrakcyjna gratyfikacja mogą wygenerować sporą liczbę reakcji, udostępnień czy komentarzy, a zatem zbudują zasięgi, które pozwolą dotrzeć z informacją o marce do kolejnych potencjalnych klientów. Każde działanie musi więc być wykonywane w konkretnym celu marketingowym oraz sprzedażowym, a one z kolei muszą być konkretnie określone. Często jednak organizatorzy konkursów popełniają omyłki, które dyskwalifikują ich w oczach uczestników. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas organizacji konkursu.

Spis treści

  • Element losowości
  • Bariera wejścia
  • Nagroda dostosowana do grupy docelowej
  • Przetwarzanie danych osobowych
  • Czytanie regulaminów

Element losowości

Wprowadzanie elementów losowości do konkursu promocyjnego to częsty błąd popełniany przez organizatorów tego typu akcji. Najczęściej jest on wynikiem niewiedzy lub ignorancji, który może daną markę sporo kosztować.

Każda mechanika zawierająca w sobie element losowości automatycznie staje się loterią i podlega Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tj. Dz. U. 2020 r. poz. 2094 ze zm.). Jeśli więc przypadkiem zorganizowaliśmy loterię z elementami losowości zamiast konkursu, możemy trafić na celownik Izby Skarbowej i stać się przedmiotem kontroli celno-skarbowej, a ta z kolei może skończyć się dotkliwą karą finansową, a nawet postępowaniem karnoskarbowym.

Czym jest loteria a czym konkurs konsumencki, i jakie są podstawowe różnice między nimi? Polecamy zajrzeć do naszego wcześniejszego wpisu: „Prawne aspekty organizowania loterii i konkursów w 2023 r.

Warto również pamiętać, że omyłkowe wdrożenie loterii zamiast konkursu odbije się negatywnie nie tylko na jego organizatorze, ale również na uczestnikach, którym ewentualna wygrana przysporzy więcej kłopotów niż radości.

Bariera wejścia

W loterii promocyjnej zasady są proste - do wzięcia w niej udziału wystarczy nabyć los (np. poprzez zakup produktu), a następnie wysłać zgłoszenie (np. kod z opakowania lub SMS o konkretnej treści). I już jesteśmy w grze o nagrody.

W przypadku konkursu jego organizator oczekuje od uczestników większego zaangażowania. Tutaj ważne jest podjęcie odpowiedniej decyzji odnośnie stopnia trudności, złożoności zadania konkursowego, a więc, czy nie będzie ono stanowiło dla uczestników zbyt dużej bariery wejścia do promocji.

Bariera wejścia do promocji to zmienna, która definiuje, ile wysiłku uczestnik konkursu musi włożyć, aby wykonać zadanie konkursowe.

Celem organizacji konkursu jest najczęściej zaangażowanie jak największej liczby osób. Jeżeli jednak postawione przez nas zadanie konkursowe okaże się zbyt skomplikowane, zbudujemy wówczas zbyt wysoką barierę wejścia, a to z kolei odbije się na mniejszej liczbie zgłoszeń. Odwrotna sytuacja, z niską barierą wejścia, daje szanse na większą liczbę uczestników konkursu.

Nagroda dostosowana do grupy docelowej

Wybranie nagród do promocji wydaje się prostym zadaniem. Jednak bardzo często zdarza się, że organizatorzy konkursów popełniają błąd niedostosowania gratyfikacji do odpowiedniej grupy docelowej. Dlaczego tak się dzieje?

  • Pierwszy powód - mylne przekonanie o upodobaniach danej grupy docelowej. Wybierając nagrody organizator konkursu często opiera się wyłącznie na swoich własnych przemyśleniach i spostrzeżeniach, nie zastanawiając się nad potrzebami konkretnych uczestników, np. z mniejszych miejscowości, którzy niejednokrotnie stanowią większą część odbiorców akcji promocyjnej. W takim wypadku wybór nagród nietuzinkowych i awangardowych możemy być nietrafionym pomysłem.
  • Powód drugi - mocne dopasowanie do marki. Zdarza się tak, że podmiot organizujący konkurs chce, aby nagroda jak najmocniej nawiązywała do premiowanego produktu. I tu dla przykładu podamy promocję tabletek czy proszku do prania, w której nagrodą jest pralka. Można założyć, że osoba, która kupuje proszek czy tabletki piorące ma już takie urządzenie. Dodatkowo nawet wymiana na nowszy model może być potencjalnym problemem dla przyszłego właściciela. Stąd też warto lepiej poznać profil grupy docelowej.
  • Trzeci powód – co robi konkurencja? W tym przypadku organizator chce zmienić nagrodę, ponieważ podobną zaoferowała konkurencja lub, przeciwne podejście - konkurencja dała takie nagrody, więc warto zrobić to samo. Bez względu na to, co robią inni, warto zawsze podążać własną drogą, a oferowane nagrody powinny przede wszystkim wpisywać się w większy cel strategiczny marki i spełniać cele taktyczne związane z organizacją promocji.
  • Czwarty powód – budżet. Często organizatorzy konkursów niwelują liczbę nagród albo wybiera nagrody tańsze. Jednak niski budżet wcale nie musi wpływać na mniejszą atrakcyjność nagród. Duża liczba drobnych nagród, albo jedna atrakcyjna nagroda główna również spełni swoją funkcję promocyjną.
  • Powód piąty – podążanie za trendami. Niejednokrotnie wybierając nagrody organizatorzy konkursów sugerują się tym, co jest aktualnie na topie. Przykład, samochód elektryczny, który jest niewątpliwie atrakcyjną nagroda. Jednak z drugiej strony użytkowanie takiego pojazdu w Polsce nie jest zbyt funkcjonalne, przede wszystkim ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury. Jeżeli przed podjęciem decyzji o udziale w konkursie, uczestnik zastanawia się, czy taka nagroda nie przysporzy mu więcej kłopotu niż korzyści, to niestety znak, że nagroda nie jest dobrze przemyślana.

Przetwarzanie danych osobowych

Często podczas organizacji konkursu lub akcji promocyjnej, zdarza się, że tak istotne kwestie, jak przetwarzanie danych osobowych, są zwyczajnie pomijane przez organizatorów. Takie działania, a w zasadzie ich brak, narażają markę nie tylko na ogromne kary finansowe, ale również dyskwalifikują ją w oczach uczestników, których dane mogą zostać wykorzystane bez ich wiedzy, na skutek braku adekwatnej informacji na ten temat.

Chodzi tutaj przede wszystkim o:

  • brak checkboxów o zasadach przetwarzania danych w formularzu zgłoszeniowym
  • brak osobnego punktu w regulaminie akcji wyjaśniającego szczegółowo zasady przetwarzania danych osobowych lub brak informowania o przetwarzaniu danych osobowych przy rozpoczęciu przetwarzania
  • brak wsparcia prawnego przy organizacji konkursu czy loterii
  • brak wiedzy o tym, co może być daną osobową (taką daną może być nawet adres IP lub dane lokalizacji z telefonu komórkowego)

Za niestosowanie się do prawa w zakresie ochrony danych osobowych grozi (pomijając kwestie prawne i wizerunkowe) kara finansowa za złamanie przepisów o ochronie danych w wysokości nawet 20 milionów euro.

Czytanie regulaminów

Organizację konkursu w social mediach warto zawsze zlecić specjalistom, którzy są na bieżąco ze wszystkimi wymogami ustanawianymi przez tego typu kanały komunikacyjne.

Zmiany wprowadzane w regulaminie np. przez Facebooka są dość częste, a to może się wiązać z brakiem znajomości aktualnych wytycznych i co za tym idzie z naruszeniem zasad użytkowania takiej platformy, szczególnie przez mało doświadczonego organizatora akcji promocyjnych. To prosta droga do popełnienia błędu marketingowego i wizerunkowego.

Facebook, na ten przykład, zabrania wykorzystywania natywnych funkcji platformy do organizacji konkursu. Takimi funkcjami są polubienia i udostępniania postów. Te dwa działania idealnie pasują do celu stawianego przed konkursami w SM, czyli zwiększenia liczby fanów. Niestety jest to równoznaczne ze złamaniem regulaminu Facebooka.

Warto również pamiętać, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i zorientowani w tematach promocji i reklamy. Widząc więc łamanie przez markę regulaminu portalu, mogą uprzedzić się do niej, a tym samym do jej produktów lub usług. Działanie wbrew regulaminowi platformy stanowi więc ogromne ryzyko wizerunkowe.

Oczywiście social media to nie tylko Facebook. Każdy tego typu kanał ma własny regulamin, tak więc specyfika korzystania z poszczególnych platform znacząco się od siebie różni. Doświadczenie w organizacji konkursu czy loterii na jednej platformie, nie musi być równoznaczne z umiejętnością prowadzenia promocji w innym kanale.