Blog
17 lutego 2020

Co motywuje Twoich klientów? Jak zachęcić ich do aktywnego uczestnictwa w programie lojalnościowym?

Każdy, kto zdobył już pewne doświadczenie w handlu, wie dobrze, że jednym z filarów sukcesu jest poznanie swoich klientów oraz tego, co ich motywuje. Ta zasada dotyczy również programów lojalnościowych. Jeśli chcesz stworzyć prawdziwie angażujący program lojalnościowy dla jak największej grupy klientów, musisz przede wszystkim wiedzieć, co jest ich w stanie naprawdę zaangażować.

Wspólnota wartości – wspólne ideały marki i jej klientów

Program lojalnościowy to nie reklama. Tutaj nie wystarczy chwilowe przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zaproponowanie mu swojej oferty. Z reklamą odbiorca styka się przez jeden moment, program lojalnościowy ma za zadanie związać go z marką jak najdłużej. Jak tego dokonać?

Aby Twoi klienci mogli i przede wszystkim chcieli zaangażować się w Twój program lojalnościowy, muszą uważać Twoją markę za coś im bliskiego. Tego typu bliskość najprościej jest stworzyć dzięki wartościom, które okażą się wspólne dla marki oraz jej klientów. Jeśli klient jest w stanie utożsamić się z marką, z jej ideałami, przekazem, sposobem komunikacji i wizerunkiem, jaki sobie wykreowała, znacznie łatwiej będzie mu się zaangażować w stworzony dla niej program lojalnościowy, ale nie tylko. Istnieje duża szansa na to, że taki klient stanie się najlepszym możliwym ambasadorem marki – najlepszym, ponieważ całkowicie przekonanym o słuszności swoich działań i w pełni wiarygodnym dla wszystkich osób z jego otoczenia.

Zabawa – przyjemność czerpana z rozrywki

Ludzie uwielbiają się bawić i dotyczy to każdego aspektu ich życia. Jeśli będą mieli do wyboru program lojalnościowy zapewniający im sporą dawkę rozrywki i taki, który polega wyłącznie na pozbawionym emocji zbieraniu punktów, należy się spodziewać, że bez wahania wybiorę ten pierwszy. Dlaczego?

Stara marketingowa prawda mówi, że ludzie w swoich wyborach kierują się głównie emocjami. Trudno zaś o lepsze i przyjemniejsze emocje niż te związane z zabawą. Program lojalnościowy zawierający w sobie sporą dawkę humory i zapewniający dobrą rozrywkę każdemu uczestnikowi posiada ogromny potencjał angażujący. Informacje o takim programie bardzo chętnie są podawane dalej, gdyż każdy chce dzielić się ze znajomymi czymś, co wzbudza radość, śmiech i inne pozytywne emocje. Ludzie niewielu rzeczy pragnął równie mocno, co rozrywki oraz możliwości współuczestnictwa w niej – nawet jeśli jest tylko elementem składowym programu lojalnościowego.

Współzawodnictwo – chęć zdobywania kolejnych osiągnięć

Współzawodnictwo leży w naturze człowieka. Jest to jeden z motorów napędowych naszych wyborów na każdym etapie życia. Korzystanie z wiedzy o tym nie ma w sobie nic niemoralnego. Wręcz przeciwnie! Dając swoim klientom szansę współzawodnictwa, zapewniasz im możliwość spełnienia ich naturalnych pragnień i oczekiwań. W jaki sposób?

Wiele programów lojalnościowych w mniejszym lub większym stopniu opartych jest na współzawodnictwie rozumianym nie jako twarda rywalizacja, ale jako możliwość zdobywania kolejnych osiągnięć. Osiągnięcia te dadzą Twoim klientom nie tylko określone korzyści (dostęp do kolejnych „poziomów” programu lojalnościowego), ale też zapewnią im zwykłą, jakże dla nich ważną satysfakcję.

Programy lojalnościowe to nie reklama. Inne jest ich znaczenie i przeznaczenie, inny też dają efekt. Reklama w najlepszym razie skłoni odbiorcę do jednorazowego skorzystania z oferty reklamującej się firmy – program lojalnościowy zaangażuje go i zwiąże z Twoją marką na długo.