Blog
11 lutego 2022

2/3 dorosłych Polaków uczestnikami programów lojalnościowych

W ostatnich latach wielu konsumentów nabrało wprawy w wyszukiwaniu ofert i znajdowaniu sposobów na uzyskanie najlepszej wartości za swoje zakupy. Z tego też powodu coraz większą popularnością cieszą się programy lojalnościowe. Gdy warunki ekonomiczne ulegają pogorszeniu, firmy nadal mogą w ten sposób przyciągać i utrzymywać klientów, zachęcając ich do skorzystania z ofert specjalnych.

Wzrost poziomu uczestnictwa w programach lojalnościowych

Najnowsze badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia pokazuje, że programy lojalnościowe są coraz bardziej użytecznym sposobem wykorzystania rabatów do promocji firmy. Wyniki badania potwierdzają, że przeciętny konsument uczestniczy w co najmniej trzech programach lojalnościowych. Jest to szczególnie ważne w czasach rosnącej inflacji, gdyż klienci doceniają, że dzięki takim programom mogą korzystać z usług i kupować produkty po niższych cenach. Nadal cennym dla nich towarem są też bonusy i prezenty, a także regularne zniżki, które otrzymują za regularne zakupy.

Uczestnicząc w takich programach, klienci kupują więcej, ale też budują więź z daną marką. Związek ten jest tym silniejszy, im lepiej oferta programowa jest dostosowana do zmieniających się w miarę potrzeb uczestników. Największym zainteresowaniem programami lojalnościowymi cieszą się młodzi klienci w wieku od 26 do 35 lat, kobiety w najmłodszej i najstarszej grupie wiekowej oraz mężczyźni w wieku od 50 do 65 lat.

Mężczyźni najchętniej korzystają z programów lojalnościowych stacji benzynowych. Natomiast to właśnie kobiety są najczęstszymi uczestniczkami tego typu programów w innych branżach.  Najbardziej interesują je oferty sieci drogerii, sklepów odzieżowych, obuwniczych i hipermarketów. Wśród tych ostatnich dużą popularnością cieszą się też katalogi nagród dla dzieci w postaci maskotek, figurek i pojazdów kolekcjonerskich. W badaniu odnotowano również, że uczestnictwo w programach jest wyższe w miastach poniżej 20 000 mieszkańców.

40% uczestników deklaruje otwartość do zapisania się do kolejnych programów lojalnościowych

W 2022 r. rosnące zainteresowanie programami lojalnościowymi może być reakcją na wzrost cen praktycznie wszystkich produktów i usług. Główną zachętą do przystąpienia do nowego programu jest rabat dla stałych klientów. Zwłaszcza że aplikacje mobilne cały czas do tego zachęcają. Są one również bardzo praktyczne, ponieważ są zawsze pod ręką. Zeskanowanie kodu klienta uprawniającego do zniżki jest łatwiejsze i szybsze niż korzystanie z karty lojalnościowej, która zazwyczaj gubi się w portfelu wśród innych podobnych. Dodatkowo aplikacje pomagają błyskawicznie sprawdzić aktualne promocje i często same informują klienta o danym rabacie za pomocą powiadomienia push, co z pewnością jest dodatkową zachętą dla klienta.

Najważniejszym elementem, który przyciąga odbiorców do danego programu lojalnościowego jest możliwość natychmiastowej gratyfikacji. Właśnie dlatego tak duże znaczenie nabierają niestandardowe formy nagradzania:

  • Katalogi nagród – w których to użytkownicy sami decydują, jaką nagrodę wybiorą dla siebie – personalizacja prowadzona na szeroką skalę staje się możliwa właśnie dzięki oferowaniu katalogu nagród.
  • Karty przedpłacone – gotówka, którą członkowie programów lojalnościowych mogą wykorzystać dokładnie na realizację swoich planów, marzeń czy bieżących potrzeb to prawdziwy strzał w dziesiątkę! Coraz więcej marek docenia potencjał kart przedpłaconych i ten trend będzie bardzo silny w roku 2022.
  • Czeki BLIK – zdecydowanie jedna z najbardziej wygodnych form nagradzania (zarówno dla marki, jak i dla klientów). Szybkie transakcje z minimum formalności pozwalają oszczędzić czas i zadbać o bezpieczeństwo użytkowników. To szczególnie ważne w czasach COVID.

Na koniec warto wspomnieć, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się również programy lojalnościowe dla firm. Należą do nich dystrybutorzy, sprzedawcy detaliczni i dostawcy usług. Programy motywacyjne B2B są doskonałym sposobem na nawiązanie długoterminowej współpracy. Dobrym przykładem może być sieć salonów fryzjerskich lub kosmetycznych, które wykorzystują produkty danej firmy w swoich zakładach i odsprzedają je swoim klientom. W zamian otrzymują liczne rabaty, zaproszenia na imprezy i szkolenia oraz atrakcyjne upominki w postaci produktów z logo, takich jak fartuchy, ręczniki, sprzęt itp. Z czasem dany salon zaczyna być kojarzony nie tylko z określonymi produktami, ale także z jakością usług związanych z tymi produktami. Taka współpraca jest zatem korzystna dla obu stron.

Programy lojalnościowe przyczyniają się zatem do zadowolenia klienta i budowania relacji z nim wielokierunkowo. Szybki i łatwy dostęp do towarów i usług, o każdej porze dnia i niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawia, że lojalność odbiorców jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczywistym kapitałem.