Blog

02 grudnia 2014

TOP5 najciekawszych programów lojalnościowych ze Stanów Zjednoczonych

Program lojalnościowy to, zgodnie z definicją, długotrwałe działanie marketingowe, którego celem jest budowanie i podtrzymywanie pozytywnych relacji z wybranymi klientami. Popularność i ilość realizowanych programów lojalnościowych na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco wzrosła, gdyż, jak zauważono, odpowiednio dobrana strategia takiego programu może istotnie zwiększyć sprzedaż danego produktu bądź usługi, a jednocześnie zminimalizować koszty innych rodzajów promocji.

Jak zatem efektywnie wykorzystać możliwości programów lojalnościowych? Przedstawiamy 5 najciekawszych realizacji ze Stanów Zjednoczonych.

1. Program lojalnościowy Starbucks „My Starbucks Reward”

Idea programu „My Starbucks Reward”polega na tym, iż klienci otrzymują „stars”, czyli gwiazdy, za dokonanie płatności zarejestrowaną kartą i uczestnictwo w promocjach produktów. Zdobyte gwiazdy zbierają się na indywidualnym koncie klienta dopóki konsument nie wykorzysta ich do zapłaty za artykuły spożywcze czy napoje. Ponadto, im więcej działań podejmuje klient, tym większa jest jego szansa na zdobycie nagród. W momencie, kiedy klient zdobędzie odpowiednią ilość gwiazd, może on awansować na zielony bądź złoty poziom, co wiąże się z dodatkowymi profitami.

Program ten bardzo silnie koncentruje się na budowaniu i utrzymywania lojalności klientów marki poprzez nagradzanie ich za nietypowe działania, jak np. udzielania się na profilach marki w social mediach czy uczestniczenia w akcjach promocyjnych. Podejście marki jest bez wątpienia niekonwencjonalne i dzięki temu wysoce angażujące.

2. Program lojalnościowy Bloomingdales „Loyallist”

Program „Loyallist” nagradza klientów Bloomingdales za każdego dolara jaki wydadzą oni w sklepie. Niezależnie od tego, czy dokonują oni zakupów w sklepie stacjonarnych, czy internetowym, oraz sposobu płatności. W ciągu całego roku pojawiają się również okresy, w których punkty za zakupy są pomnażane razy dwa, trzy, a nawet cztery! Im więcej punktów klient posiada, tym bardziej atrakcyjne profity otrzymuje. Ponadto, w momencie zgromadzenia 5000 punktów, klient otrzymuje kartę podarunkową o wartości 25 dolarów.

Program ten idealnie realizuje w praktyce teoretyczne założenia efektywnego programu lojalnościowego - kiedy klient dokonuje zakupów w sklepie, dostaje za to punkty, które są traktowe przez Bloomingdales jak pieniądze, co zachęca do kolejnych zakupów. Idea prosta, a bardzo skuteczna.

3. Program lojalnościowy Walgreens „Balance Rewards”

W  przypadku programu „Balance Rewards”, jego członkowie zdobywają punkty poprzez dbanie o swoje zdrowie, w tym przede wszystkim za wypełnianie recept, szczepienia, kontrolę i utratę wagi czy też regularną aktywność fizyczną. Po zdobyciu odpowiedniej ilości punktów, klient otrzymuje kartę podarunkową o wartości 50 dolarów, którą może wykorzystać  w trakcie zakupów w sklepie Walgreens.

Program Walgreens motywuje swoich klientów do dbania o swoje zdrowie i wykonywania konkretnych wyzwań, dzięki czemu skutecznie promuje zdrowy tryb życia. Jest więc przykładem na bardzo ciekawe i nieprzeciętną realizację idei programu lojalnościowego.

4. Program lojalnościowy Neiman Marcus „InCircle”

Program lojalnościowy „InCircle” łączy w sobie wszystkie cechy elitarnego programu lojalnościowego. Członkowie zdobywają punkty za pieniądze wydane w sklepie stacjonarnym i internetowym.  Za każde 10 000 punktów, klient otrzymuje kartę upominkową o wartości 100 dolarów. Ponadto, w niektóre dni, klienci mogą otrzymać podwojoną ilość punktów. Co więcej, członkowie programu otrzymują również takie korzyści jak np. bezpłatna wysyłka. Im więcej punktów dany członek posiada, tym wyżej przemieszcza się on w „kółku”, co jest równoznaczne z większą ilością profitów i nagród.

Program ten niezwykle skutecznie angażuje klientów sklepu do kolejnych zakupów i regularnych wizyt w Neiman Marcus, ale również do korzystania z innych atrakcji objętych programem.

5. Program lojalnościowy Gilt „Gilt Insider”

Program lojalnościowy „Gilt Insider” obejmuje wyłącznie zakupy w sklepie internetowy. Członkowie programu mogą zdobywać punkty poprzez różnego rodzaju działania na stronie internetowej sklepu, w tym m.in. poprzez dokonywanie zakupów czy też konkretne działania w social mediach. Następnie, mogą wymieniać zdobyte punkty na różnego rodzaju dobra, w tym rabaty, wcześniejszy dostęp do wyprzedaży czy też bezpłatną wysyłkę.

Program lojalnościowy „Gilt Insider” został stworzony po wnikliwej analizie zachowań i działań podejmowanych przez klientów, w efekcie czego bardzo skutecznie angażuje ich do promocji marki i dokonywania zakupów w sklepie internetowym gilt.com, oferując w zamian liczne profit.

Powyższe realizacje to tylko kilka przykładów z wielu ciekawych programów lojalnościowych. Należy jednak pamiętać, iż tworząc koncepcję takiego programu, warto brać przykład z najlepszych i najskuteczniejszych rozwiązań.