Blog
22 lutego 2023

Zwiększanie sprzedaży w sklepach internetowych za pomocą loterii promocyjnych

Więcej korzyści dla obu stron

Loterie promocyjne są obecnie jednym z podstawowych czynników biorących udział w globalnej cyfryzacji światowego handlu. Dzieje się tak już od lat 90. XX wieku, kiedy to tzw. kanał interaktywny stawał się motorem napędowym międzynarodowej sprzedaży. Dzisiaj wiele europejskich firm organizując loterie promocyjne odnotowuje ponad 25% wzrost swojej sprzedaży generowanej za pośrednictwem kanałów cyfrowych. e-Loterie są obecnie również jednym z kluczowych czynników pozwalających na unowocześnienie funkcjonowania danej marki.

Na rynku obserwowany jest wzrost zainteresowania loteriami promocyjnymi przez firmy, które do dotychczas stroniły od tego typu formy działalności marketingowej. Dziś w ramach sprzedawanych produktów lub usług proponują one swoim klientom dodatkową korzyść w postaci możliwości wygrania nagrody w organizowanej loterii promocyjnej. Klient, który dotychczas stawał przed wyborem, czy kupić towar oferowany przez podmiot organizujący loterię, czy może jednak wybrać produkt konkurencji, stawia obecnie na ofertę, dzięki której, oprócz pożądanego towaru, ma jeszcze szansę osiągnąć dodatkową korzyść, czyli wygrać nagrodę.

Odpowiednia konstrukcja akcji promocyjnej to podstawa

Każdy potencjalny organizator loterii promocyjnej musi przede wszystkim odpowiedzieć sobie na jedno fundamentalne pytanie - jakie cele chce osiągnąć poprzez organizowaną promocję? Od tej odpowiedzi uzależniona będzie mechanika loterii, dobór nagród i wizualna strona komunikatu do potencjalnych uczestników akcji promocyjnej.

Promocja powinna być inaczej skonstruowana dla sklepu, czy sieci sklepów, któremu zależy przede wszystkim na zwiększeniu lojalności wśród swoich dotychczasowych klientów, inaczej w przypadku podmiotu chcącego zachęcić do odwiedzin zupełnie nową grupę odbiorców, a jeszcze inaczej, jeżeli głównym celem marki jest zwiększenie sprzedaży.

Efektem właściwego doboru mechanizmu loterii będą zwiększone obroty sklepu. Korzyści z przeprowadzenia loterii promocyjnej są wymierne, zwłaszcza w zestawieniu z kosztami urządzenia takiej loterii.

Loteria promocyjna może być wykorzystana m.in. do:

  • zwiększenia sprzedaży
  • zwiększenia zainteresowania produktami organizatora
  • zwiększenia rozpoznawalności (wypromowania) danych produktów lub usług
  • zbudowania bazy określonej grupy klientów

Planując organizację loterii promocyjnej, warto przeprowadzić ją w większej ilości punktów sprzedaży. Wówczas koszty takiego przedsięwzięcia korzystnie się rozłożą. Już dla mini sieci, dysponującej zaledwie kilkoma sklepami, loteria może okazać się trafioną formą promocyjną.

Dlaczego loterie promocyjne to idealne narzędzie marketingowe?

  • Aktywizują do działania i myślenia o danej marce – aby potencjalny klient mógł wygrać nagrodę, musi przede wszystkim wykonać zadanie konkursowe.
  • Angażuje emocjonalnie – każdy chce wygrać, a rywalizacja dodatkowo podsyca emocje.
  • Zasada niedostępności – zazwyczaj bardziej pragniemy tego, co jest trudno dostępne.
  • Angażowanie obserwatorów – często osoba, która nie znała danej marki, dowiaduje się o niej od uczestnika zaangażowanego w akcję promocyjną.
  • Rozrywka – udział w konkursie jest traktowany najczęściej jako rozrywka, a nagroda bywa jedynie miłym dodatkiem.

W jaki sposób kupony loteryjne na produktach mogą zwiększyć przychody Twojej firmy?

  • Większy dochód z aplikacji loterii.
  • Zwiększenie liczby obecnych konsumentów i pozyskanie nowych odbiorców poprzez polecenia.
  • W przypadku prowadzenia w sklepie systemu losowań, sprzedaż losów na loterię może zwiększyć sprzedaż.
  • Zmiana potencjalnych klientów w płacących konsumentów.
  • Wzrost odwiedzin sklepu przez użytkowników, którzy wzięli udział w loterii lub losowaniu.
  • Zachęta dla nowych klientów.
  • Zwycięzcy loterii mogą kierować nowych użytkowników na stronę sklepu.

Warto pamiętać!

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym szczególnie art. 108 ustawy z dnia 10 września 1999 roku Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013r., poz. 186), organizowanie loterii promocyjnej bez zezwolenia jest przestępstwem. Takie działania zagrożone są karą grzywny w wysokości do 240 stawek grzywny, tj. do kwoty 403.200,00 złotych. W przypadku zaistnienia okoliczności obostrzających, grzywna może wynosić nawet 1.209.600,00 złotych. Co ważne, o uznaniu, że dana akcja promocyjna jest loterią promocyjną decyduje kontrola prowadzona przez Służbę Celną. Do uznania, iż akcja promocyjna jest loterią promocyjną wystarczy wystąpienie czynnika losowości na jakimkolwiek etapie prowadzonej akcji promocyjnej.