Blog

15 października 2014

Zamień punkty na pieniądze, czyli karty przedpłacone w praktyce

Karty przedpłacone, zwane również karty pre-paid są coraz częściej wykorzystywane w programach motywacyjnych. Stanowią bardzo wygodny sposób zamiany punktów na na nagrody lub pieniądze, które każdy może wydać na dowolny cel. Są dobrym sposobem motywacji uczestników do działania.

Co zrobić, aby karta pre-paid spełniała swoje funkcje?

Karta przedpłacona, to efektywny sposób dystrybucji środków za realizacje celów sprzedażowych, sprawdza się idealnie przy długoterminowych programach motywacyjnych, a w szczególności tam, gdzie występują ich reedycje.  Dodatkowo może być stosowana jako sposób na dystrybucje tzw. upustów handlowych dla dystrybutorów czy hurtowni.

Jeśli karty przedpłacone mają być opłacalne i w satysfakcjonujący nas sposób spełniać swoje funkcje, należy najpierw przygotować kilka rzeczy:

  1. Customizacja. Wiele daje dostosowanie karty do oczekiwanego wizerunku firmy. Kryje się pod tym między innymi odpowiedni projekt graficzny – koniecznie musi się na niej znaleźć logo oraz nazwa firmy, czyli elementy identyfikacyjne organizatora akcji. Dzięki temu osobie obdarowanej takim upominkiem stale przypominamy o uczestnictwie w konkretnym programie i o tym, od kogo dana nagroda została otrzymana. Warto rozważyć także wygląd np. kopert, które przesyłane będą do klientów czy spersonalizowane opakowania, w których karty zostaną wręczone beneficjentom. Dzięki temu firma zbuduje sobie wiarygodny wizerunek profesjonalnej, rzetelnej i uczciwej firmy. Całym procesem customizacji powinna zarządzać profesjonalna firma zewnętrzna, oferująca wsparcie w zakresie realizacji takiego programu. Dzięki temu sam organizator nie musi podejmować innych dodatkowych działań i wysiłków. Bowiem na życzenie klienta zostanie przygotowane wszystko, co jest potrzebne.
  2. Aktywacja karty. Kiedy wszystkie wyżej wymienione rzeczy zostaną już dopilnowane, należy zgłosić się do odpowiedniego podmiotu wydającego karty przedpłacone. Jednym z takich podmiotów jest Motivation Direct.
  3. Bieżące doładowywanie.
  4. Kontrola wymiany punktów.

Krok po kroku

Należy aktywować karty dla uczestników. Organizator ponosi wyłącznie koszty aktywacji takich kart. Natomiast w późniejszym czasie, w trakcie realizacji programu dokonuje jedynie ich doładowań, co skraca czas pomiędzy uzyskaniem prawa do gratyfikacji, a faktycznym jej otrzymaniem przez beneficjenta.

W przypadku projektów z nagrodami rzeczowymi muszą być one nabywane na bieżąco, tak aby były one stale dostępne w odpowiedniej ilości. Jest to związane z koniecznością ich przechowywania i regularnym monitoringiem terminów przydatności, dotyczy w szczególności produktów mających określoną datę użycia.

Warto pamiętać...

Karta przedpłacona to tylko jeden ze sposobów nagradzania. Efektowny program musi być dokładnie zaplanowany i właściwie przygotowany. Ważna jest również dobra komunikacja między uczestnikami, bieżące zarządzanie programem – jego dokładna kontrola oraz sporządzanie raportów. Dopiero później, kiedy cel zostanie osiągnięty, nagrody – ich przyznawanie i dystrybucja. Niektóre firmy doskonale to rozumieją i dlatego decydują się na pełny outsource programów kartowych do wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych zajmujących się programami motywacyjnymi  i lojalnościowymi.