Blog

20 września 2016

Technologia iBeacon w programach lojalnościowych

Badania The Contextual Marketing Imperative przeprowadzone przez Hybris wykazały, że aż 61% klientów jest skłonnych do ponownego zakupu w sklepie, w którym zetknęli się z personalizacją. Dla efektywności programu lojalnościowego kluczowe znaczenie ma więc precyzyjna komunikacja na linii marka-klient, której wsparciem są tzw. iBeacony, prowadzące do pożądanej z punktu widzenia marketingu interakcji.

Komunikacja w oparciu o iBeacon

Pod pojęciem iBeacon kryje się niewielkich rozmiarów nadajnik wysyłający sygnał do znajdujących się w zasięgu 70 m urządzeń mobilnych – smartfonów czy tabletów. Wyposażony jest w transpordery wykorzystujące technologię  Blueooth Low Energy (BLE) i obsługiwany jest przez dwa systemy, Android oraz iOS. Wykrywając w pobliżu urządzenie mobilne z zainstalowaną specjalną aplikacją, iBeacon natychmiast emituje sygnał, w efekcie czego odbiorca otrzymuje komunikat o odpowiedniej treści. Aby jednak sygnał został odebrany w momencie emisji, urządzenie mobilne musi być w danej chwili włączone.

Zalety technologii iBeacon szybko doceniono w komunikacji marketingowej, zwłaszcza jeśli jej częścią są programy lojalnościowe. Za jej pomocą możliwe staje się przesyłanie wybranemu odbiorcy konkretnych informacji w odpowiednim miejscu i czasie. Komunikaty są zwykle krótkie, dopasowane do kontekstu sytuacji i opierają się na lokalizacji odbiorcy. W ten sposób otrzymuje on wyłącznie takie powiadomienia, które naprawdę są dla niego interesujące i w pełni odpowiadają jego rzeczywistym preferencjom.

iBeacon z punktu widzenia marki

Technologia iBeacon to forma promocji marki i jej oferty na znacznie wyższym niż dotychczas poziomie. Informacje z zakresu aktualnej oferty są klientowi wysyłane w momencie, gdy znajduje się on w pobliżu (sklepu, restauracji itp.), przy czym istnieje możliwość modyfikowania zarówno formy komunikatu, jak i grupy docelowej zgodnie z aktualnymi potrzebami.

Dzięki technologii iBeacon marka może w bezpieczny sposób pozyskiwać i gromadzić szczegółowe informacje o swoich konsumentach, np.:

  • jakim asortymentem w danym okresie są najbardziej zainteresowani,
  • w jaki sposób przeglądają asortyment,
  • jakie produkty najczęściej kupują,
  • kiedy najczęściej dokonują zakupów (w tym wyszczególnione grupy docelowe).

iBeacon z punktu widzenia klienta

Jednocześnie technologia iBeacon to nawigator klienta, który niejako wytycza jego ścieżkę zakupową w ramach programu lojalnościowego. Obecność klienta jest rozpoznawana przez urządzenia znajdujące się w sklepie, które po zidentyfikowaniu uczestnika programu lojalnościowego wysyłają do niego komunikaty o odpowiednim charakterze zakupowym.

Programy lojalnościowe przykładowo mogą wykorzystywać technologię iBeacon, jako:

  • alternatywę dla kart członkowskich, umożliwiając automatyczne zbieranie punktów – naliczenie kodów na koncie uczestnika następuje po zbliżeniu telefonu do nadajnika w momencie dokonywania zakupów,
  • sposób informowania o ofercie – komunikat o rabacie zakupowym dla klienta znajdującego się w pobliżu, promocja w sklepie w momencie przebywania obok niego klienta, informacje o asortymencie po wejściu klienta do sklepu, informacje o produktach mogących zainteresować klienta przebywającego w sklepie,
  • sposób na podtrzymywania relacji między marką a klientem – zaproszenie do wejścia do sklepu w momencie przechodzenia obok niego, komunikat powitalny po wejściu do sklepu, komunikat wysyłany przy specjalnych okazjach (rabat urodzinowy itp.), komunikaty ze specjalną ofertą dla stałych klientów (np.: „jesteś po raz X w naszym sklepie, odbierz nagrodę”).

Komunikatów wyświetlanych na ekranie urządzenia mobilnego uczestnika programu może być naprawdę bardzo wiele, a zależą one wyłącznie od charakteru relacji istniejącej w danym momencie między marką a uczestnikiem programu.