Blog
22 marca 2022

Program lojalnościowy – strategiczna podstawa każdego biznesu

Większość właścicieli firm przyznaje, że utrzymanie klienta jest o wiele tańsze, niż pozyskanie nowego. Jego lojalność pozwala z łatwością budować wartościowe relacje z marką. Tworzenie zaangażowania poprzez program lojalnościowy to sposób na aktywizację konsumenta w każdej branży. Dlaczego warto uruchomić taki program oraz jak go skonstruować, aby realnie zwiększył sprzedaż?  

Programy lojalnościowe w biznesie

Programy lojalnościowe zatrzymują klienta, a te najbardziej atrakcyjne pozwalają przyciągnąć uwagę również nowych odbiorców. Dobrze opracowany program sprawia, że klienci wracają do Twojej firmy i dokonują ponownego zakupu, co z czasem zamienia się w regularną sprzedaż i przywiązanie do marki. Jest to niezależne od charakteru działalności, dlatego programy B2B i programy B2C, których celem jest zwiększenie lojalności klienta, są obecnie wdrażane w wielu dużych i małych firmach.

 

Jak tworzyć skuteczne programy motywacyjne?

Dobrze przemyślany program motywacyjny to prosta droga do zbudowania marki, której cenną częścią stają się lojalni klienci utożsamiający się z nią na co dzień. Siła wartościowej relacji przekłada się nie tylko na osiągane zyski, ale także zwiększa satysfakcję i zaufanie klienta.

Jak krok po kroku skonstruować i wprowadzić w życie dobry program wspierający sprzedaż?

  1. Stwórz plan programu lojalnościowego

Określ cele biznesowe jakie stawiasz przed projektem. Zdecyduj, do kogo chcesz się kierować i na tej podstawie opracuj profil uczestnika, do którego dostosujesz cały program. Poświęć czas na opracowanie jego najważniejszych elementów: strategii, elementów taktycznych, mechanizmów, zasad udziału, reguł przyznawania punktów i nagradzania oraz wartość budżetu. Pamiętaj, że na skuteczność programu motywacyjnego wpływa spełnienie oczekiwań klientów i satysfakcja ze współpracy.

  1. Wybierz platformę programu i pozostałe narzędzia

Dostosuj funkcjonalność platformy programu do jego założeń i zadbaj o niezakłóconą komunikację z uczestnikami. Zwróć uwagę na narzędzia, które zapewnią Ci raportowanie i rozliczanie wyników. W tym momencie podejmij decyzję, jaki katalog nagród zaoferujesz uczestnikom.

  1. Uruchom program

Rozpocznij program, informując o tym swoich odbiorców w dostępnych kanałach. Rozpocznij rekrutację. W jego trakcie trwania zwiększaj zasięg poprzez kampanie promocyjne. Nie może być nudy, dlatego wdrażaj różne aktywności dla uczestników, które wpływają na ich zaangażowanie, w efekcie na realizację Twoich celów.

  1. Monitoruj wyniki

Sprawdź, jakie efekty udało Ci się osiągnąć. Analizuj aktywność uczestników i monitoruj swoją sprzedaż. W programie lojalnościowym liczą się nagrody, dlatego warto zaobserwować, które z nich są dla uczestników najbardziej atrakcyjne.

Dlaczego kompleksowy program lojalnościowy powinien być elementem Twojej strategii?

Utrzymywanie długoterminowych relacji z klientem pozwala zwiększyć ich wartość i w znacznym stopniu poprawia jakość ich obsługi, co stanowi część ich pozytywnych doświadczeń z marką. Strategia sprzedaży, w której uwzględniono kompleksowy program lojalnościowy oparty na szerokiej interakcji z klientami, jest dziś jednym z najważniejszych sposobów realizacji celów biznesowych związanych ze zwiększeniem zysków oraz budowaniem świadomości i obecności marki na rynku.

Korzystanie z programów motywacyjnych skierowanych do klientów B2B lub B2C zwiększa zysk i wpływa na lojalność Twoich odbiorców. Daj im powód, aby chcieli zaangażować się w tę relację. Szybko przekonasz się, że było warto. Chcesz mieć gwarancję maksymalnej skuteczności wdrożonego programu lojalnościowego? Pamiętaj, by traktować go jako długoterminowy projekt wymagający spojrzenia na niego z szerszej perspektywy.