Blog
29 kwietnia 2022

Nagrody mają znaczenie! Jak motywować uczestników programów, konkursów i loterii?

Właściwy dobór nagród w organizowanych konkursach, programach lojalnościowych i loteriach ma bezpośredni wpływ na ich skuteczność oraz zachęcenie do wzięcia w nich udziału. Podstawą jest zaoferowanie uczestnikom konkretnej wartości odzwierciedlającej ich zaangażowanie. Co motywuje najskuteczniej?

Nagrody pieniężne – swoboda nagradzania

Nagroda w postaci dodatkowego zastrzyku pieniędzy to często rozwiązanie uniwersalne, które sprawdza się w wielu akcjach skierowanych do różnych grup docelowych np. konsumentów lub pracowników. Osoby nagrodzone lubią mieć wybór. Możliwość przeznaczenia wygranych pieniędzy na dowolny cel lub na zakup wybranych produktów skutecznie angażuje ich do wzięcia udziału w różnego rodzaju inicjatywach.

Przykładem takich nagród są bony zakupowe, karty przedpłacone oraz coraz bardziej popularne czeki BLIK, które wykorzystaliśmy jako formę nagradzania zwycięzców w ramach Blikomanii - jednej z największych loterii promujących ten mobilny system płatności.

Nagrody pieniężne to szczególnie doceniane rozwiązanie nie tylko z punktu widzenia uczestników. Dla organizatora jest to wygodna forma nagradzania, która pozwala wyeliminować konieczność magazynowania czy dostarczania nagród rzeczowych, co wiąże się zwykle z dodatkowymi kosztami.

Nagrody rzeczowe – wartość w oczach uczestnika

Nagrody pieniężne nie zawsze są odpowiednią metodą nagradzania zwycięzców. Nagroda rzeczowa o konkretnej wartości może być dla uczestnika bardziej atrakcyjna niż dodatkowa kwota na koncie bankowym. Jest to uzależnione od jego preferencji zakupowych lub np. w przypadku programów lojalnościowych – od charakteru pracy lub czynników motywujących pracownika. Nagroda rzeczowa może być unikalna i spersonalizowana, może wywołać zaskoczenie, a przede wszystkim jest namacalna. Co więcej, taki benefit na trwałe zachowa się w pamięci uczestników niż gotówka o niskiej wartości.

W przypadku nagród rzeczowych w konkursach i loteriach częstym rozwiązaniem jest oferowanie darmowych lub limitowanych produktów brandowych. Skutecznym sposobem nagradzania uczestników w programach motywacyjnych jest udostępnienie szerokiego katalogu nagród rzeczowych z możliwością wyboru wskazanych produktów przez zwycięzcę.  

W przypadku budowania oferty nagród warto postawić na jedną lub kilka nośnych nagród, wokół których można budować komunikację marketingowa, KV i która będzie elektryzować uczestników, np. mieszkanie, samochód czy wycieczka. Niemniej ważne są także nagrody niższego stopnia. Tu warto skupić się na ich ilości oraz wyjątkowości. Mogą to być dedykowane serie produktów, gadżetów brandowych, produktów komplementarnych do oferty czy sezonowych związanych z porami roku.

Nagrody niematerialne – gwarancja wyjątkowych doświadczeń

Nagrody pieniężne i rzeczowe nie zawsze będą skuteczne. Warto zwrócić uwagę na to, że wśród wielu sposobów nagradzania uczestników swoje miejsce mają również nagrody niematerialne. Mowa o zapewnieniu uczestnikom niepowtarzalnych doświadczeń, które nie przekładają się bezpośrednio na konkretną wartość finansową. Jest to szczególnie istotne np. w sytuacji, gdy pieniądze nie stanowią czynnika motywacyjnego dla pracownika w firmie. Przykładem takich rozwiązań w miejscu pracy są różnego rodzaju wyróżnienia i pochwały oraz przywileje, np. status pracownika miesiąca, indywidualne miejsce parkingowe lub zorganizowanie specjalnego wyjazdu dla wyróżnionych pracowników. W przypadku programów skierowanych do konsumentów może to być np. dostęp do specjalnych wyprzedaży, ograniczonej oferty lub możliwość pierwszeństwa w wypróbowaniu nowych produktów.  

Podatki – dodatkowa wartość, która tez może być nagrodą!

W przypadku organizacji konkursów i loterii, a także programów lojalnościowych warto rozważyć temat aspektów podatkowych. Organizator może poprzez odpowiednie zapisy regulaminowe przejąć obowiązek rozliczenia poprzez przyznanie dodatkowej nagrody w postaci wartości podatku i odprowadzenia go za Laureatów do Urzędu Skarbowego. Oczywiście jest to dodatkowa wartość do budżetu, ale również ogromna oferta wartości dla uczestników.