Blog
14 września 2021

Grywalizacja – to się opłaca!

Pozyskanie nowego klienta, jak i utrzymanie przy marce tego, który jest już z nią związany, nie jest łatwym zadaniem. Jednym ze sposobów, który to ułatwia, są programy lojalnościowe. Aby były one skuteczne, muszą być przede wszystkim dobrze przemyślane oraz posiadać element, który wyróżnia je spośród innych.

Takim „wyróżnikiem” programu lojalnościowego jest grywalizacja. To technika, która wykorzystuje elementy gry w kontekście z nią nie związanym. Grywalizacja stała się popularna wraz z rozwojem internetu, mediów społecznościowych i technologii mobilnych. Jej celem jest zaangażowanie i motywowanie do działania przy zachowaniu wcześniej opracowanej strategii.

O skuteczności grywalizacji przekonuje m.in. Snipp. Uważa on, że marki, które uwzględniają grywalizację w swoich strategiach angażowania klientów, odnotowują:

  • 47 proc. wzrostu zaangażowania,
  • 22 proc. wzrostu lojalności wobec marki,
  • 15 proc. wzrostu świadomości marki. 

Co ciekawe, z badań Snipp wynika, że grywalizację stosuje już ponad dwie trzecie z 2000 największych firm na świecie. To pokazuje, że coraz więcej marek chętnie sięga po tę metodę angażowania klientów, ponieważ dostrzega w niej sporo korzyści.

Niemniej jednak, grywalizacja w programach lojalnościowych, jak każda inna strategia marketingowa, aby była skuteczna, musi być dobrze przygotowana. Oto kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę, by odnotować spodziewane efekty.

Grywalizacja w programie lojalnościowym: potrzeby klientów

Program lojalnościowy to coś, co swoim klientom oferuje coraz więcej firm. Niestety, konsument, mimo że się do niego zapisze, niekoniecznie się w niego angażuje. Można to zmienić właśnie grywalizacją, szczególnie jeśli oferowany produkt lub usługa jest przeznaczony dla pokolenia cyfrowego. Wówczas zamiast oferować tradycyjne zbieranie punktów, można swoim klientom zaproponować grę, w której po zdobyciu poziomu odblokowuje się określona nagroda.

Grywalizacja w programie lojalnościowym: wywołaj szum

Chcesz, aby nowi klienci często zaglądali na twój profil w mediach społecznościowych lub stronę? Zrób zamieszanie wokół swojej marki i daj powód do dyskusji. W tym wypadku sprawdzają się wszelkiego typu „happy hour” i „tylko we wtorek 50 proc. rabatu na cały asortyment”. Ciekawym pomysłem wykorzystującym klientów związanych z marką, jest proponowanie specjalnych rabatów lub nagród dla tych, którzy przekonali do firmy nową osobę.

Grywalizacja w programie lojalnościowym: informuj o postępach 

Jeśli klient zaangażował się w opracowaną przez Ciebie grywalizację, ale nie wie, na jakiej pozycji się znajduje, szybko straci zainteresowanie. Dlatego tak ważne jest, dać mu możliwość śledzenia jego postępów, by wiedział „na czym stoi”.

Wdrożenie takiego rozwiązania można zaobserwować np. na platformie LinkedIn, gdzie pojawia się pasek informujący o tym, czy twój profil jest słaby, średni lub silny. Oczywistym jest, że wszystko poniżej „silnego” zachęci użytkownika, aby poprawić jakość swojego konta.

Podsumowanie

Grywalizacja w programie lojalnościowym to świetna strategia marketingowa, która wspomaga zaangażowanie klientów w kontakt z marką. Potwierdza to chociażby fakt, iż z takich narzędzi korzystają obecnie przedstawiciele największych marek o globalnym zasięgu.