E-vouchery, czyli cyfrowa nagroda rzeczowa
E-vouchery to cyfrowa forma wynagradzania aktywności wykorzystywana w programach lojalnościowych i motywacyjnych. Pomimo tego, że nie jest w stanie zastąpić tradycyjnego katalogu nagród rzeczowych stanowi pewnego rodzaju alternatywę i rozwiązanie stosowane przez firmy w określonych sytuacjach. Jakie są zalety e-voucherów i kiedy warto z nich skorzystać? Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej.
Spis treści
- Dlaczego warto wykorzystywać e-vouchery?
- Alternatywa w krótkoterminowym nagradzaniu aktywności
- Nagradzanie e-voucherem a podatki
Dlaczego warto wykorzystywać e-vouchery?
E-vouchery stanowią zdecydowanie najwygodniejszą formę nagradzania pracowników, klientów czy partnerów biznesowych. Z ich zalet korzysta zarówno sam uczestnik, jak i nagradzający. Pozwalają one bowiem zachować pewną elastyczność i swobodę wyboru nagrody przez obdarowanego. Plusem jest także możliwość ich zrealizowania niemal natychmiast, po wejściu na wybraną platformę. Dla organizatora jest to natomiast szybka i łatwa w obsłudze forma wydania nagrody, która gwarantuje mu uniwersalne podejście do realizacji potrzeb uczestników.
Znaczącą zaletą e-voucherów jest ich popularność, która wynika z szerokiego wachlarza sklepów internetowych umożliwiających ich wykorzystanie. Z tego wynika również wiele sposobów na realizację otrzymanego w programie e-vouchera. Umożliwiają one wymianę nie tylko na wybrane produkty, np. odzież, perfumy czy elektronikę, ale także na różnego typu usługi np. zabiegi kosmetyczne, kursy rozwojowe oraz bardziej oryginalne formy takie jak np. lot balonem czy skok ze spadochronem.
Alternatywa w krótkoterminowym nagradzaniu aktywności
E-vouchery wyróżniają się pewnym zaletami na tle innych form nagradzania, warto jednak mieć na uwadze fakt, że nie zawsze mogą one stanowić bezpośredni zamiennik tradycyjnych katalogów z nagrodami rzeczowymi. Dlaczego?
W tej kwestii kluczowe jest uświadomienie sobie, w jaki sposób nagrody rzeczowe oddziałują na uczestników programów lojalnościowych. Przede wszystkim zapewniają one uczestnikom silne pozytywne emocje związane z wygraną oraz są przez nich lepiej zapamiętywane niż ich wirtualne odpowiedniki. Niemniej jednak warto wykorzystać cyfrowe nagrody jako uzupełnienie klasycznego katalogu z nagrodami, co z pewnością docenią bardziej niezdecydowani uczestnicy.
W jakich sytuacjach najlepiej sprawdzą się e-vouchery? Z pewnością będą one dobrą alternatywą w przypadku aktywności realizowanych w krótkim czasie. W takich sytuacjach liczy się szybkość oraz ograniczenie kosztów związanych z logistyką i wydawaniem nagród.
Nagradzanie e-voucherem a podatki
Omawiając nagradzanie uczestników e-voucherami, warto pamiętać o kwestiach związanych z ich opodatkowaniem. W przypadku systemu sprzedaży premiowej, nagrody te będą stanowiły koszty uzyskania przychodu. Sytuacja nieco zmienia się gdy w grę wchodzą konkursy. Tutaj w głównej mierze sam charakter konkursu będzie decydował o tym, czy nagrody w nim przewidziane będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W określonych przypadkach można również skorzystać ze zwolnienia podatkowego.