Blog
13 czerwca 2024

Cztery innowacyjne przykłady programów lojalnościowych w sektorze żywności i napojów

Według statystyk program lojalnościowy to jedno z najskuteczniejszych obecnie narzędzi marketingowych. Aż 65% konsumentów korzysta z co najmniej jednego takiego systemu promującego lojalne zakupy. Jakimi programami lojalnościowymi posługują się dzisiaj firmy z sektora żywności i napojów? Które z nich są najbardziej skuteczne?

Większość programów lojalnościowych w polskim sektorze spożywczym ma mieszany charakter punktowo-rabatowy. Oznacza to, że za zakupy klient otrzymuje punkty, które może przeznaczyć na rabaty. Zazwyczaj dostęp do atrakcyjnych bonifikat daje już sam fakt uczestnictwa w programie.
Taki rozkład wpisuje się w ogólną tendencję polskiego rynku programów lojalnościowych, na którym dominują programy punktowe, rabatowe oraz programy o mieszanym charakterze, uwzględniającym obydwa kryteria nagradzania. Obecne praktycznie wszystkie programy lojalnościowe w Polsceprowadzone w postaci aplikacji na urządzenia mobilne. A jak to wygląda na świecie? Oto 4 przykłady innowacyjnych i przy tym skutecznych programów lojalnościowych stosowanych przez zagraniczne marki z branży żywności i napojów.

Pij poniedziałek

Monday jest nową marką oferującą alternatywne napoje dla alkoholu, znana m.in. z zerowej whisky, ginu i innych popularnych koktajli bezalkoholowych. Marka chce zmienić narrację wokół picia alkoholu, zapewniając zdrowsze opcje tego typu napojów, które klienci mogą spożywać bez żadnej presji oraz restrykcji społecznych.
Firma Monday wykorzystała swój program lojalnościowy Drink Monday przede wszystkim do stworzenia społeczności preferującej zdrowszy tryb życia i nagradzania klientów punktami za interakcje w mediach społecznościowych i zakup produktów marki.
Uczestnicy programu Drink Monday mogą zdobyć dwa punkty za każdego wydanego dolara, które następnie mogą wymienić na nagrody, w tym również na różne napoje o zerowym alkoholu (m.in. gin i whiskey).

Dunkin’ Donuts Dunkin’ Rewards – przepis na sukces

Dunkin' Donuts to amerykańska sieć barów typu fast food, specjalizująca się w produkcji pączków, ciastek oraz kawy. Jej Dunkin’ Rewards to jeden z bardziej rozpoznawalnych programów lojalnościowych w zakresie żywności i napojów w ostatnich latach głównie ze względu na różnorodność form nagradzania uczestników programu i całej społeczności skupionej wokół marki.
Klienci Dunkin' Donuts mogą zdobyć 10 punktów za każdego 1 dolara wydanego na zakupy w sklepie lub w aplikacji marki. Ponadto Dunkin zaoferował status VIP (Boosted Status) uczestnikom, którzy kupują od Dunkin ponad 12 razy w ciągu jednego miesiąca. Klienci VIP otrzymują 12 punktów za każdego dolara wydanego przez kolejne trzy miesiące. Jest to świetny sposób na jeszcze większe zaangażowanie klientów, zapewniając im dodatkowy impuls w zamian za ich lojalność.
Poprzez nagradzanie klientów za powtarzające się zakupy i oferując im możliwość osiągnięcia ekskluzywnego statusu VIP, Dunkin' Donuts skutecznie zachęca uczestników programu do zwiększenia częstotliwości zakupów, aby mogli wejść na wyższy poziom obsługi i nagród.

Nagrody Chipotle's Chipotle – kreatywny program dopasowujący się do konsumentów

Chipotle Mexican Grill, Inc. to międzynarodowa sieć restauracji typu fast casual, specjalizująca się w kuchni meksykańskiej, czyli tacos, burrito itp., które są przygotowywane na oczach klienta.
Chipotle zapewnia klientom łatwe zdobywanie punktów przy zakupach w restauracji, online lub w aplikacji. Uczestnicy programu mogą zarobić 10 punktów za każdego wydanego dolara i dodatkowo otrzymać darmowe nagrody w dniu swoich urodzin. Aby zachęcić klientów do zapisania się do programu, zyskują oni nagrody już za samą rejestrację, a wybrani nowi uczestnicy mogą wygrać darmowe Chipotle przez cały rok.
W programie lojalnościowym Chipotle uczestnicy mogą wymieniać swoje punkty na darmowe, dodatkowe składniki dodawane do zamawianych potraw, a także napoje i inne nagrody firmowe. Chipotle Rewards jest doskonałym przykładem adaptacji i zmiany programu nagród w miarę rozwoju firmy oraz zmieniających się nawyków konsumenckich.

Partake Foods – przyszłość żywności, żywność przyszłości

Stworzona w 2016 roku marka Partake Foods oferuje pyszne, certyfikowane i przyjazne dla alergików produkty żywnościowe bezglutenowe, niemodyfikowane genetycznie, wegańskie i wolne od dziewięciu najczęstszych alergenów (pszenica, orzechy drzewne, orzeszki ziemne, mleko, jaja, soja, ryby, sezam i skorupiaki).
Partake Foods to świetny przykład dobrze wykonanego programu lojalnościowego w sektorze żywności i napojów. Uczestnicy nagradzani są za :

  • zakupy,
  • zapisy do newslettera,
  • świętowanie urodzin,
  • pisanie recenzji na temat marki oraz jej produktów.

W Partake Foods każdy wydany dolar jest równy jednemu punktowi w programie, a uczestnicy mogą wykorzystać zniżki o wartości 5, 20 i 35 USD na następny zakup, w zależności od tego, ile punktów posiadają. Partake Foods zachęca również do poleceń, oferując 2 USD zniżki zarówno dla osoby, która trafiła do programu z polecenia, jak i dla osoby polecającej. Zachęcanie kupujących do dzielenia się opiniami o marce ze znajomymi generuje więcej szumu i darmowej reklamy wokół jej samej oraz oferowanych przez nią produktów.
Partake Foods to punkty dla uczestników za działania, które pomogą marce rozwinąć ogólną społeczność wokół niej w postaci biuletynu, mediów społecznościowych i ogólnej bazy klientów.