Blog
25 maja 2015

Co warto wiedzieć o uczestnikach programów lojalnościowych?

Program lojalnościowy to dla wielu firmy i marek niezwykle skuteczna metoda na zainteresowanie oferowanymi produktami i zbudowanie długotrwałej lojalności wśród konsumentów. Jednak jest to również sposób na zdobycie bardzo ważnych informacji o klientach marki, które pozwalają na stworzenie jeszcze efektywniejszego przekazu oraz dobór odpowiednich narzędzi. W związku z tym, jakie informacje warto posiadać o uczestnikach programów lojalnościowych?

Dane transakcyjne

Uczestnictwo w programie lojalnościowy zapewnia przede wszystkim dane transakcyjne, czyli informacje dotyczące tego,co klienci zamawiają, kiedy, z jaką częstotliwością i w jakiej skali. Na podstawie tych danych tworzy się tak zwane raporty sprzedażowe, które stanowią podstawę oceny rentowności konkretnych działań.

Dane demograficzne, geograficzne i behawioralne

Rejestracja konsumentów w programie lojalnościowych pozwala zdobyć również informacje o charakterze:demograficznym, dotyczące grupy docelowej, w tym m.in.wieku i płci uczestników programu,

  • demograficznym, dotyczące grupy docelowej, w tym m.in.wieku i płci uczestników programu,
  • geograficznym, odnoszące się do pochodzenia uczestników, miejsca dokonywania zakupów czy też regionów sprzedaży,
  • behawioralnym, czyli zachowania uczestników programów, w tym kanał i moment dołączenia do programu oraz sposób reakcji na zastosowaną metodę komunikacji.

Ponadto wiele przydatnych informacji można uzyskać za pomocą ankiet, rozbudowanego formularza rejestracyjnego czy też aktywność, jaką uczestnicy podejmują na stronie programu.

Jak wykorzystać zdobyte dane?

Zdobyte informacje pozwalają pogrupować wszystkich konsumentów uczestniczących w programie, przeprowadzić segmentacje czy też odpowiednio dostosować komunikację, ofertę i nagrody do specyfiki konkretnej grupy docelowej. Dzięki nim możliwe jest również przeprowadzenie analizy opłacalności danego rozwiązania.

Śledzenie i szczegółowa analiza danych zdobytych poprzez formularze rejestracyjne, ankiety czy też działania na stronie internetowej, wpływają na wybór konkretnych narzędzi oraz na skuteczność prowadzonych działań marketingowych. To dane, które pozwalają scharakteryzować konkretny segment konsumentów i odpowiednio, do ich specyfiki, dostosować strategię.