Blog
05 marca 2024

Analiza wartości. Czy programy lojalnościowe z punktami i nagrodami się opłacają?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego programy lojalnościowe są tak wszechobecne? To proste! W samym sercu idei programów lojalnościowych kryje się prosta zasada: firmy pragną zachęcić Cię do częstszego wydawania u nich pieniędzy, oferując w zamian atrakcyjne nagrody. To trochę jak gra — za każdym razem, gdy dokonujesz zakupów i skanujesz swoją kartę lojalnościową, zdobywasz punkty, które później możesz zamienić na różnego rodzaju profity, od bonów zakupowych po cenne produkty. Co więcej, te punkty mogą podróżować razem z Tobą, przenosząc się do innych programów, jak np. dla zapalonych podróżników.

Czy programy lojalnościowe z punktami i nagrodami się opłacają?

Na pierwszy rzut oka, możemy zauważyć, że programy te stanowią złożoną mieszankę korzyści i pułapek, dla poszczególnych konsumentów. Z jednej strony takie inicjatywy wydają się kuszące, ponieważ oferują nam korzyści od darmowych produktów po znaczące zniżki na przyszłe zakupy. Jednak kiedy bardziej się w nie zagłębimy, to ich rzeczywista wartość jest uzależniona od szeregu czynników, w tym również preferencji zakupowych konsumenta.

Korzystanie z kart kredytowych i sklepowych

Niezależnie od tego, czy są to karty lojalnościowe dla supermarketów i drogerii, czy karty kredytowe powiązane z domami towarowymi i liniami lotniczymi, bez wątpienia podobnie jak aplikacje szybko je gromadzimy.

Istnieje wiele odmian programów lojalnościowych,wśród których możemy wyróżnić:

  • Programy oparte na punktach - klienci zdobywają punkty za zakupy, które później mogą wymienić na rabaty, produkty lub inne nagrody.
  • Programy wielopoziomowe - oparte są na wydatkach lub zaangażowaniu klientów. W zależności od ich rangi otrzymują różne korzyści. Oferujące zwiększone profity na wyższych poziomach.
  • Programy zwrotu gotówki - w tym przypadku klientowi zwracany jest procent kwoty zakupu, zwykle w formie kredytu lub gotówki.
  • Karty dziurkowane - program polega na tym, że po określonej liczbie zakupów klient otrzymuje darmowy przedmiot lub usługę.
  • Programy członkowskie - opierają się na strategii wymagającej jednorazowej opłaty lub subskrypcji, aby uzyskać ekskluzywne korzyści, otrzymać rabaty lub produkty.
  • Programy partnerskie - polegają na współpracy między firmami, która umożliwiają klientom zdobywanie nagród w ramach wielu marek lub usług.
  • Programy oparte na wartościach - możemy zaobserwować wtedy, kiedy w imieniu klienta przekazywane są nagrody lub datki na cele, lub organizacje charytatywne, zgodnie z wyznawanymi przez nie wartościami.

Przykładowo, programy oparte na punktach nagradzają klientów za każdą wydana złotówkę, podczas gdy systemy warstwowe, takie jak te oferowane przez Sephorę, premiują osiąganie kolejnych progów wydatków dodatkowymi benefitami. Z kolei subskrypcje, takie jak Amazon Prime, zapewniają wiele korzyści za ustaloną roczną opłatę.

Punkty lojalnościowe, a strategie sprzedawców

Ich celem jest nie tylko nagradzanie lojalnych klientów, ale również zbieranie cennych danych, które umożliwiają tworzenie szczegółowych profili konsumentów. Dzięki czemu łatwiejsze i bardziej precyzyjne staje się targetowanie ofert marketingowych. Sugeruje On też, aby traktować programy lojalnościowe jako miły dodatek, a nie główny cel zakupów. „Jeżeli i tak planujesz zakupy w danym miejscu, dlaczego by nie czerpać z tego dodatkowych korzyści?". Jednak pada też ostrzeżenie przed zmienianiem swoich zakupowych nawyków wyłącznie dla punktów lojalnościowych, zwłaszcza jeśli miałoby to prowadzić do niepotrzebnych wydatków, co z kolei może spowodować, że konsumenci zaczną więcej wydawać, niż planowali.

Dlatego istotnym aspektem jest też sposób, w jaki punkty są wyceniane i jak mogą być wykorzystane. Pamiętaj! Wartość, jaką punkty mają przy wymianie na nagrody, jest fundamentalna i powinna być dokładnie rozważana przez klientów.

Podsumowując w świetle tych informacji, programy lojalnościowe prezentują się jako dwie strony tej samej monety — z jednej strony oferując atrakcyjne benefity i korzyści konsumentom, a z drugiej — wymagając pewnych kompromisów oraz świadomego podejścia do korzystania z nich. Decyzja o ich wykorzystaniu należy do Ciebie, ale pamiętaj, aby zawsze kierować się zdrowym rozsądkiem i własnymi potrzebami.

Źródła:

https://www.abc.net.au/everyday/are-rewards-cards-and-loyalty-point-schemes-worth-it/10614040