Blog
27 maja 2024

5 sprawdzonych strategii lojalnościowych dla sektora B2B

Lojalność to nie tylko słowo, to idea tworząca pomost pomiędzy dwiema firmami. Dla klientów biznesowych lojalność to nie tylko kwestia wyboru dostawcy czy partnera, to także zaufanie, którego fundamenty tkwią głęboko w relacjach biznesowych. Lojalny klient B2B wraca do Ciebie po kolejne zamówienia, poleca Cię swoim kontrahentom, chętnie poszerza Waszą współpracę i angażuje się na wielu innych poziomach. Czy to wszystko, co rozumiesz przez „lojalność”?

Spis treści

  • 1. Zdefiniuj, czym lojalność jest dla Ciebie, a czym dla Twojego klienta biznesowego
  • 2. Zidentyfikuj i określ odbiorców/uczestników Twojego programu lojalnościowego B2B
  • Pokolenie Z w dobie AI a programy lojalnościowe
  • 3. Określ własne cele i wpleć je w Twój program lojalnościowy skierowany do klientów biznesowych
  • 4. Zadbaj o jak najlepsze doświadczenia Twoich klientów B2B
  • 5. Utrzymuj ciągłą komunikację z partnerami biznesowymi uczestniczącymi w Twoim programie lojalnościowym

1. Zdefiniuj, czym lojalność jest dla Ciebie, a czym dla Twojego klienta biznesowego

Zdefiniuj, jakich efektów oczekujesz od wdrażanego programu lojalnościowego. Koniecznie uwzględnij również to, jak „lojalność” rozumieją Twoi partnerzy biznesowi, do których program ten ma być skierowany. Ustalenie, czym jest lojalność dla klientów B2B i jak ją budować, jest kluczowe dla każdej firmy dążącej do trwałego sukcesu w tym sektorze. Dopiero taka wiedza pozwala tworzyć idealne, naprawdę skuteczne programy lojalnościowe B2B. Bez niej trudno jest mówić o sukcesie.

2. Zidentyfikuj i określ odbiorców/uczestników Twojego programu lojalnościowego B2B

W programach lojalnościowych dla klientów biznesowych nie chodzi tylko o to, by zaprojektować coś, co wygląda fajnie. Naprawdę skuteczny program lojalnościowy B2B musi być programem precyzyjnie dobranym, szytym na miarę, dopasowanym idealnie do grupy uczestników. A żeby to zrobić, grupę tę należy wcześniej dokładnie określić, rozpoznać i opisać. Nie stworzysz efektywnego programy lojalnościowego bez tego typu informacji; tu nie ma miejsca na estymacje – liczy się tylko i wyłącznie konkret.

Pokolenie Z w dobie AI a programy lojalnościowe

Na przykład, dotarcie do młodych odbiorców z programem lojalnościowym jest dziś kluczowe, ponieważ to pokolenie Z kształtuje obecny rynek i przyszłe trendy, a także wyznacza ramy rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji. Według Semrush 75% firm obawia się, że w ciągu najbliższych pięciu lat może zniknąć z rynku z powodu niezdolności do sprostania oczekiwaniom konsumentów w zakresie innowacyjnych rozwiązań. Najstarsi przedstawiciele generacji Z mają obecnie około 27 lat i coraz silniej zaznaczają swoją obecność rynkową, co potwierdza raport MediaMarktSaturn Polska, według którego ponad 66% z nich korzysta z programów lojalnościowych co najmniej raz w miesiącu.

Aby zatem skutecznie dotrzeć do „zetek”, programy lojalnościowe muszą być spersonalizowane i dostosowane do ich wartości oraz zachowań, a także wykorzystywać zaawansowane systemy AI do tworzenia ofert dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Personalizacja i wygoda, takie, jak:

  • łatwość obsługi,
  • interaktywność,
  • grywalność,
  • szybkość,

są kluczowe dla młodych konsumentów, którzy oczekują bezproblemowych doświadczeń dostępnych w smartfonie. Nasza marka Motivation Direct, część Grupy Ideo, od lat buduje lojalność w biznesie, oferując skuteczne rozwiązania programów lojalnościowych dla takich firm jak Blik, Mercedes-Benz, BNP Paribas czy Shell.

3. Określ własne cele i wpleć je w Twój program lojalnościowy skierowany do klientów biznesowych

Zanim jeszcze zaczynasz projektować program lojalnościowy dla klienta biznesowego, musisz zadać sobie proste pytanie: co w tym programie jest dla mnie najważniejsze? Jaki efekt chcę osiągnąć? Dopiero jasno określony cel pozwoli Ci na obranie najwłaściwszej drogi i sposobu jej pokonania. Jedną z podstaw skuteczności programu lojalnościowego jest realizacja stawianych przed nim oczekiwań. Określ więc, czego oczekujesz, a następnie postaraj się stworzyć ów program tak, aby przynosił dokładnie takie rezultaty.

4. Zadbaj o jak najlepsze doświadczenia Twoich klientów B2B

Doświadczenia klienta i użytkownika (User Experience – w skrócie UX) nieprzypadkowo stanowi odrębny dział marketingu. Doświadczenia te są tak ważne, ponieważ współdecydują o sukcesie każdego projektu, każdej realizacji skierowanej do określonej grupy odbiorców. Wiedząc o tym, już na etapie projektowania programu lojalnościowego dla sektora B2B musisz zadbać o to, aby znalazły się tam rozwiązania dbające o najlepszy możliwy UX.

5. Utrzymuj ciągłą komunikację z partnerami biznesowymi uczestniczącymi w Twoim programie lojalnościowym

Bez dobrej komunikacji nie ma dobrych relacji, a przecież w sektorze B2B współpraca bardzo często właśnie na relacjach się zasadza. Pamiętaj o tym również i w przypadku każdego programu lojalnościowego skierowanego do partnerów biznesowych. Dawaj im do zrozumienia, że Ci na nich zależy. Informuj i wsłuchuj się uważnie w ich:

  • opinie,
  • propozycje,
  • zastrzeżenia.

Buduj więzi, które przełożą się na lojalność i zaufanie. Ma to być dialog, który inspiruje i angażuje, zadbaj o to, aby każdy uczestnik programu lojalnościowego rozumiał, jak jest ważny i jak wysoko go cenisz.

Jednym z najcenniejszych zasobów Twojego biznesu są partnerzy B2B, którzy w Ciebie wierzą i którzy wspierają Twoją działalność – daj im to odczuć, proponując uczestnictwo w programie lojalnościowym, na jaki zasługują.