Blog
19 grudnia 2016

Sylwester, czyli atrakcyjne nagrody dla najbardziej aktywnych uczestników programu lojalnościowego

Kosmetyki, sprzęt elektroniczny, a nawet wycieczka – wartość nagród proponowanych w ramach programów lojalnościowych ulega znaczącej zmianie. Benefity o szczególnej wartości są coraz częściej przyznawane przez organizatorów uczestnikom wyjątkowo aktywnym. Znaczenie zyskują końcem roku, kiedy gorący okres świątecznych zakupów wieńczy sylwester – dla wielu będący okazją, by w atrakcyjny sposób spędzić czas.

Zakupy w okresie przedświątecznym

Aktywność uczestników programu lojalnościowego wzrasta końcem roku, kiedy to w związku z okresem świątecznym zwiększa się ilość dokonywanych zakupów. Już w listopadzie zainteresowaniem zaczyna się cieszyć asortyment idealny na prezenty dla bliskich (kosmetyki, odzież, sprzęt elektroniczny, zabawki), w grudniu, zwłaszcza w drugiej połowie, pojawia się zwiększone zapotrzebowanie na produkty spożywcze. Zakupy w okresie przedświątecznym dokonywane są w dużej ilości i często też za stosunkowo duże kwoty, co przekłada się na ilość punktów gromadzonych na kontach przez uczestników. Dodatkowo świadomość o dostępnych benefitach sprawia, że klienci pozostają lojalni organizatorowi programu, wybierając tylko jego produkty lub dokonując zakupów wyłącznie w jego placówkach handlowych.

Nagrody o zróżnicowanej wartości

Tym samym organizator programu powinien dysponować katalogiem nagród odpowiednim do stopnia aktywności uczestników. Uczestnik programu powinien otrzymać katalog, z którego może wybierać dowolne benefity o bardzo zróżnicowanej wartości – tym wyższej, im większe wykazał zaangażowanie. Oferta nagród w katalogu powinna więc uwzględniać wiele produktów z różnych kategorii. Powinna też być na bieżąco uzupełniana o nowe modele czy wersje danych produktów.

Na uwadze należy mieć szczególnie tych, którzy pozostawali aktywni przez cały rok, wykazując się dodatkowym zaangażowaniem (lojalnością) w okresie przedświątecznym. Standardowe upominki dla tak świadomych klientów mogą okazać się niedostateczną formą gratyfikacji. Najbardziej aktywni powinni otrzymać nagrody o charakterze emocjonalnym, które jeszcze bardziej umocnią relacje na linii marka-klient. Standardowy program rabatowy czy też zwykłe nagrody rzeczowe to obecnie za mało, zwłaszcza w okresie przedświątecznym, kiedy na horyzoncie pojawia się sylwester.

Benefity dla najbardziej aktywnych

Program musi więc zawierać nagrody o wyjątkowej atrakcyjności dla aktywnych i co ważne świadomych uczestników. Należy więc przewidzieć nagrody specjalne, dla wyjątkowych klientów, którzy za swą lojalność będą oczekiwać innego rodzaju benefitów – o wymiernej korzyści. Nagrodą odpowiednią do oczekiwań lojalnych klientów może być więc atrakcyjna wycieczka czy pobyt w luksusowym ośrodku wypoczynkowym jako alternatywa dla tradycyjnie spędzanego sylwestra. Taka nagroda ma wymiar psychologiczny, sprawia bowiem, że klient czuje się wyróżniony. Nagroda nie jest już zwykłym upominkiem, który można otrzymać wymieniając punkty, lecz swoistym podziękowaniem za lojalność.

Współczesne programy lojalnościowe odchodzą już od standardowych rabatów za aktywność na rzecz nagród spełniających określone potrzeby użytkowe. Tym bardziej więc atrakcyjna dla lojalnych klientów będzie nagroda odpowiednia do stopnia ich zaangażowania, ale i okoliczności, w których jest przyznawana. Tego rodzaju nagrody są emocjonalnym aspektem komunikacji będącej podstawą budowania i podtrzymywania relacji z klientami.

Programy lojalnościowe wciąż są z powodzeniem stosowane – zarówno w handlu tradycyjnym, jak i internetowym. Wprawdzie mają charakter długofalowy, w związku z czym trwają przez kilka miesięcy, rok, a czasami nieco dłużej, jednak w związku z okresem świątecznym często podlegają modyfikacjom – katalog nagród ulega rozszerzeniu o nowe, bardziej dostosowane do okoliczności przedmioty. Zdarza się również, iż właśnie okres przedświąteczny jest motywacją dla marki do wprowadzenia programu, który w zależności od efektywności staje się elementem strategii budowania trwałych relacji z klientami.