Blog
27 września 2023

Jak tworzyć angażujący content konkursowy dla różnych grup docelowych?

 

Marketerzy najczęściej idealizują obraz klienta, a tworząc dla niego treść, nie opierają się na dostępnych danych, a wyłącznie na własnej intuicji. W efekcie komunikaty trafiają do niewłaściwych osób, przez co są nieskuteczne, a pieniądze wydane na akcję konkursową – zmarnowane. Jeżeli chcesz efektywnie komunikować się z odbiorcami akcji konkursowej, musisz przede wszystkim dobrze ich poznać oraz mówić do nich zrozumiałym językiem.

Content konkursowy

Konkurs to zazwyczaj prosta i jednocześnie jedna z przyjemniejszych dla uczestników akcja promocyjna, która nie tylko zwiększy zasięg Twojej marki, ale również przy dobrym pomyśle, odpowiednim przekazie i właściwej realizacji, zapewni jej rozgłos nawet po zakończeniu konkursu (np. case study).

Content jest tutaj jednym z kluczowych elementów. Dlatego tak ważne jest w pierwszej kolejności dokładne sprecyzowanie grupy docelowej, do której będzie kierowany Twój komunikat. Niezbędna jest również wiedza na temat przygotowania odpowiedniej treści, która trafi do odbiorcy i zachęci go do wzięcia udziału w tym wydarzeniu.

Fantastyczna persona i jak ją znaleźć

Tworząc treści promocyjne, często popełniamy te same błędy. Przeważnie dysponujemy wyłącznie ogólnym obrazem tego, do kogo je kierujemy. W praktyce jednak nie wiemy nic lub prawie nic o odbiorcach, co nie sprzyja swobodnej komunikacji z nimi. Wniosek jest zatem prosty. Jeśli Twój komunikat ma być zrozumiały, musisz najpierw dokładnie zbadać swoją grupę docelową, a następnie podzielić ją na kilka segmentów.

Kim jest tzw. persona? To wzór idealnego klienta, uosabiającego konkretną grupę docelową, dla której kierowany będzie content konkursowy. Aby określić taką personę, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników, jak np. wiek, grupę społeczną, zainteresowania, potrzeby, problemy itd.

Personę charakteryzuje się w oparciu o wielu członków grupy docelowej. Tylko w ten sposób można w pełni zrozumieć oczekiwania odbiorców. Pamiętaj, że grup docelowych może być więcej, wówczas więcej też będzie person.

Persona powinna reprezentować cechy jak największej grupy docelowej. Tworząc content na podstawie jej preferencji, zyskasz pewność, że Twój komunikat nie tylko trafi do właściwych odbiorców, ale również zostanie on przez nich odnaleziony. Zdecydowanie zwiększą się także szanse na ich zaangażowanie, a w efekcie na pozyskanie lojalnych klientów. Jednak bez jasno sprecyzowanych person, stworzone treści nie będą skuteczne.

Do określenia swojej grupy docelowej możesz wykorzystać np.:

  • Google Analytics
  • Zapytania pochodzące z przeglądarek
  • Raporty na temat zachowań użytkowników internetu
  • Testy A/B
  • Fora i grupy branżowe
  • Bezpośredni kontakt z odbiorcą

Jak tworzyć content konkursowy, aby nie zanudzić klienta?

Dzisiaj tradycyjne przekazy reklamowe nie są już skuteczne. Na topie są za to wysoce merytoryczne, wartościowe i interesujące treści, które opowiadają prawdziwe historie, niosą ze sobą przydatne rady i opierają się na wiarygodnych danych. Obecnie tylko taka treść jest poszukiwana, czytana i, co najważniejsze, rekomendowana. Użytkownicy cenią tylko te marki, które dostarczają im wysokiej jakości treści będące odpowiedzią na ich oczekiwania. Jak zatem przygotować content konkursowy, który zainteresuje i zaangażuje odbiorców?

Prosty język

Przede wszystkim nie chcesz, aby czytelnik przedzierał się przez akapity tekstu niczym przez gąszcz w afrykańskim buszu. Zrezygnuj więc ze zbyt długich zdań/wypowiedzi i specjalistycznego słownictwa. Na cenzurowanym powinny znaleźć się także wszystkie terminy pochodzące z branżowego slangu. Ma być prosto, interesująco, chwytliwie i po polsku!

Język korzyści

Podobno nieważne jest, co mówisz, ale w jaki sposób to mówisz. Zwracaj więc uwagę na to, co chcesz przekazać i jaka jest forma tego przekazu. Sposób komunikacji powinien być precyzyjnie dostosowany do odbiorcy oraz jego profilu.

Większość konsumentów nie zdaje sobie sprawy, że o ich decyzjach zakupowych rozstrzygają emocje, a nie chłodna kalkulacja.

Zamiast skupiać się na najważniejszych zaletach produktu czy usługi, którą promujesz, zapewne wymieniasz wszystkie, bo prawdopodobnie są dla Ciebie tak samo ważne. Tym sposobem komunikat, który jest w Twojej ocenie spójnym obrazem, w oczach klienta jest wyłącznie nielogicznym zlepkiem słów. Tymczasem wystarczy ograniczyć się do kilku najistotniejszych faktów i zamiast na produkcie, skupić się na benefitach z nim związanych.

Zwizualizuj na przykład swojemu odbiorcy sytuację, w której nagroda konkursowa spełni swoje zadanie i rozwiąże problem, do którego jest przeznaczona. Wówczas istnieje szansa, że klient uzna go za warty uwagi.

Autentyczność

Do weryfikacji dowolnej informacji wystarczy dziś telefon. Nie ma więc sensu ani żadnego racjonalnego uzasadnienia, aby zaklinać rzeczywistość fałszywymi wartościami przyświecającymi marce z prostej przyczyny – wcześniej czy później klienci i tak to zdemaskują. Takie nieprzemyślane działanie może przerodzić się w kryzys wizerunkowy, którego wolałbyś uniknąć. Cała marka powinna być więc „prawdziwa”. Musisz zapomnieć o opisywaniu swej oferty jako najwspanialszej czy niezastąpionej. Klienci w takie obietnice po prostu już nie wierzą.

Skuteczny content konkursowy, czyli jaki?

Chcąc efektywnie komunikować się z grupą docelową, musisz przede wszystkim:

  • dobrze poznać swoich odbiorców - w dobie big data możesz zebrać tyle informacji na temat potencjalnych i dotychczasowych klientów, że bez trudu całkiem trafnie zidentyfikujesz ich potrzeby oraz pragnienia
  • mówić do klientów zrozumiałym językiem – wyczucie i zrozumienie intencji komunikatu nie powinno sprawiać odbiorcy żadnych trudności (aby został on zapamiętany, warto ubarwić go o angażujące historie)

Przyszłość akcji konkursowych będzie wiązać się z doświadczeniami cyfrowymi i tworzeniem produktów i doświadczeń, które przyciągną nowych i utrzymają dotychczasowych graczy. Rozwój branży loteryjnej powinien koncentrować się na środowisku graczy i być dostosowany do otaczającego nas świata. Podczas wdrażania programu lojalnościowego ważne jest, aby podejść do niego z długoterminowym planem i upewnić się, że jest on realizowany w sposób odpowiedzialny.