Blog
06 czerwca 2023

5 skutecznych pomysłów na konkursy i loterie, przyciągające większą liczbę uczestników

Konkursy i loterie angażują konsumentów, pozwalają na budowanie długofalowych relacji, a także wpływają na wzrost sprzedaży produktów i usług. Z kolei programy lojalnościowe dają możliwość łatwego i szybkiego dotarcia do zainteresowanych odbiorców, przeprowadzenia danej akcji promocyjnej, w której do wygrania są konkretne nagrody. W wielu przypadkach konkursy i loterie stanowią główny element programu lojalnościowego. Czy jest to połączenie idealne? Jak przygotowywać konkursy i loterie, aby angażowały one jak największą liczbę uczestników?

Konkurs vs loteria

Która forma jest lepsza pod względem budowanie zaangażowania klientów – konkurs czy loteria? Więcej argumentów przemawia za konkursami, które wymagają od uczestników większej aktywności (wykonania zadania, znalezienia prawidłowej odpowiedzi lub innych działań, krótko- lub długofalowych). Temat przewodni konkursu może być ambitny, zabawny, a nawet kontrowersyjny. Wszystkie te czynniki doskonale pobudzają emocje i zachęcają do dzielenia się wiedza o konkursie z innymi internautami w mediach społecznościowych, a także podczas rozmów z rodziną czy znajomymi.

Z kolei loterie to również dobre rozwiązanie na dotarcie do jak najszerszego kręgu odbiorców. Na pewno loteria nie wymaga włożenia tak dużego wysiłku przez organizatora co konkurs, jednak jest ona zobligowana prawnie do przestrzegania większej ilości przepisów podczas organizacji.

 

Co zrobić, aby konkursy i loterie zwiększały zaangażowanie uczestników?

Czy istnieje uniwersalny przepis na sukces frekwencyjny konkursu lub loterii? Przede wszystkim dużo zależy od charakteru marki, wymagań klientów oraz atrakcyjności nagród. Istnieje jednak parę wskazówek, które warto mieć na uwadze podczas organizacji takiego wydarzenia.

Po pierwsze – prostota i transparentność

Kluczem do sukcesu jest prostota. Uczestnicy nie chcą tracić czasu na wczytywanie się w regulaminy i próby zrozumienia zasad konkursu czy loterii. Im mniej skomplikowane reguły, tym lepiej dla końcowego rezultatu akcji.

Po drugie – dywersyfikacja gratyfikacji

Istotne są również przejrzyste zasady przyznawania nagród. Najlepszym pomysłem w tym przypadku jest model przyznawania gratyfikacji, w którym zwycięzcy nagradzani są m.in. dodatkowymi punktami do wykorzystania w istniejącym już katalogu nagród, czekami BLIK, w ramach których gotówkę mogą przeznaczyć na dowolny cel, karty przedpłacone czy też konkretne nagrody rzeczowe.

Konkursy z jedną dużą nagrodą przyciągają zazwyczaj więcej uczestników niż te z kilkoma mniejszymi nagrodami.

Czy lepiej jest więc przyznać mniej nagród, ale bardziej wartościowych, czy jednak zaoferować większą liczbę drobnych gratyfikacji? Najlepszym pomysłem jest połączenie obu tych rozwiązań tak, aby zaoferować uczestnikom kilka cennych nagród oraz określoną pulę mniejszych upominków. Taka polityka gratyfikacyjna może okazać się skuteczna w dwóch ważnych aspektach. Z jednej strony oferujesz odbiorcom możliwość zdobycia korzyści tu i teraz (natychmiastowa gratyfikacja), zachęcając jeszcze bardziej do udziału w akcji. Z drugiej, mobilizujesz klientów do dłuższych i systematycznych działań w celu zdobycia cenniejszych nagród (odroczona gratyfikacja).

 

Po trzecie – kreatywność w social mediach

Konkursy kreatywne organizowane najczęściej w mediach społecznościowych, w szczególności na Facebooku, są często jedną z najprostszych do przygotowania i jednocześnie cieszącą się niemałym zainteresowaniem odbiorców akcją.

Konkursy fotograficzne i tekstowe to najchętniej wykorzystywane formy kreatywnych akcji promocyjnych, a to z prostego powodu - próg wejścia jest w nich stosunkowo niski (powszechny dostęp do internetu i właściwie każdy ma już aparat w telefonie), i dodatkowo są one łatwe w przygotowaniu.

Można jednak pójść o krok dalej i zaangażować w ramach konkursu więcej niż jedno medium, a także dodatkowo znane osoby. Przykładem są marki Sizeer i Adidas, które wraz z modową blogerką Maffashion zorganizowały konkurs, wykorzystując w tym celu nie tylko Facebook, ale również Snapchat i Instagram. Prawie dwugodzinna akcja zaangażowała blisko 600 tysięcy użytkowników i wygenerowała 6 tysięcy komentarzy. Konkurs na Facebooku niejednokrotnie zachęca do udziału w nim dotychczas nieaktywne osoby ze społeczności skupionej wokół profilu, co niewątpliwie zwiększa szansę na to, aby ostatecznie stały się klientami danej marki.

Aby jeszcze bardziej zachęcić uczestników do wzięcia udziału w konkursie w social mediach, zaoferuj im nagrodę, którą mogą sami sobie wybrać.

Po czwarte – blogujesz, zyskujesz

Prowadzisz bloga? Świetnie! Można wykorzystać tę formę przekazu do zaangażowania jeszcze większej ilości odbiorców. Wystarczy na blogu przeprowadzić konkurs, w którym do wygrania będzie produkt lub usługa wcześniej na nim zaprezentowana w obszernym poście. Szybko, prosto i skutecznie.

Po piąte – nie tylko angażuj, ale również sprzedawaj

Loteria to nieco inna forma angażowania klientów niż konkurs. Podstawową różnicą jest to, że o wyniku loterii decyduje przypadek, a nie wykonanie zadania, jak w przypadku konkursu. Niemniej jednak organizując loterię, można skupić się nie tylko na zwiększeniu zaangażowania odbiorców, ale również można w ten sposób zachęcić ich, aby kupili dany produkt.  

Od lat doskonale robi to m.in. marka Harnaś. Tegorocznej loterii Harnaś towarzyszy hasło "Kup piwo i wygraj kolejne!". To już 16. z rzędu akcja tego typu, która potrwa aż 10 miesięcy.

Od pierwszej edycji taka forma aktywacji konsumentów cieszy się bardzo odbiorem wśród klientów, stając się właściwie tradycją tej marki. Dodatkowo loterii towarzyszy kampania telewizyjna "Miliony piw do złapania" emitowana w ogólnopolskich i tematycznych kanałach telewizji, a także wspierają ją działania promocyjne w punktach sprzedaży oraz w mediach społecznościowych.