Blog
03 stycznia 2018

Programy lojalnościowe. Podsumowanie roku 2017

Rola, jaką odgrywają programy lojalnościowe w budowaniu trwałej relacji na linii marka - klient, jest wciąż bardzo duża, i z roku na rok przybywa coraz więcej rozwiązań w tym obszarze. W roku 2017 programy motywacyjne wciąż stanowiły jedną z najczęściej wybieranych strategii marketingowych mających na celu budowanie lojalności konsumentów względem marki.

Rośnie liczba uczestników programów lojalnościowych

Świadomość klientów i ich oczekiwania wobec konkretnych marek systematycznie rośnie. Tę tendencję dostrzegają firmy funkcjonujące na rynku polskim, stawiając coraz częściej na zindywidualizowaną komunikację z odbiorcami swoich produktów/usług zazwyczaj poprzez programy motywacyjne. Pomimo tego, że takie rozwiązania nadal dla dużej liczby Polaków kojarzą się wyłącznie ze zbieraniem punktów, pieczątek i naklejek, to wielu z nich ma w swoim portfelu nie jedną, lecz nawet kilka kart stałego klienta i uczestnika programu motywacyjnego.

Według Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia, w ciągu 2017 roku odsetek osób korzystających z programów lojalnościowych wzrósł o 17 punktów procentowych. Rok wcześniej uczestnictwo w programach motywacyjnych deklarowało 41 proc. polskich konsumentów. Największe zainteresowanie tego rodzaju formą promocyjną zanotowano w małych aglomeracjach miejskich do 100 tys. mieszkańców oraz na wsiach, szczególnie w kategorii hipermarkety i dyskonty. Ponad 33 proc. konsumentów korzystających z programów motywacyjnych to bardzo zaangażowani uczestnicy, natomiast 7 proc. z nich to zazwyczaj klienci wycofani, niemal nie uczestniczący w programach, pomimo wcześniejszego zarejestrowania się w nich.

Najbardziej aktywne w 2017 roku były osoby uczestniczące w programach stacji paliw, drogerii, sklepów odzieżowych i obuwniczych, a także hipermarketów oraz dyskontów spożywczych. Do najpopularniejszych programów lojalnościowych w ubiegłym roku w Polsce można zaliczyć m.in.: Moja Biedronka na co dzień, Tesco Clubcard, Orlen-Vitay, PAYBACK czy też CCC Club.

Co się najbardziej liczy?

Dla polskich konsumentów biorących udział w jakimkolwiek programie promocyjnym w 2017 roku najważniejszą wartością dodaną były uzyskane z nich korzyści materialne oraz finansowe. Dla ponad 90 proc. Polaków bardzo ważne są wszelkiego rodzaju oferty oraz promocje, a 86 proc. konsumentów zwraca dużą uwagę na jakość oraz ilość nagród oferowanych w programie motywacyjnym. Dla większości klientów biorących udział w programach bardzo ważne są przedpremiery czy też przedsprzedaże, a także loterie i konkursy konsumenckie. Dla blisko połowy polskich konsumentów ważnym aspektem w programie motywacyjnym są również grywalizacja, gry interaktywne oraz wszelkiego rodzaju rozrywki.

Programy motywacyjne z europejskiej perspektywy

Z badania Comarch i Kantar TNS „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” z 2017 roku, przeprowadzonego w Polsce, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz Włoszech wynika, że dla konsumentów największą zaletą uczestnictwa w programach lojalnościowych są przede wszystkim korzyści finansowe. Aż 90 proc. uczestników programów motywacyjnych najczęściej sięga po tradycyjną plastikową kartę lojalnościową, natomiast 39 proc. konsumentów korzysta z terminali znajdujących się w punktach handlowych. Tylko 18 proc. uczestników sięga po smartfony w ramach programów motywacyjnych.

Blisko 1/3 Europejczyków biorących udział w badaniu zadeklarowało chęć otrzymywania kuponów oraz kodów rabatowych w formie cyfrowej (np., e-mail, serwis internetowy). Co piąty uczestnik własnoręcznie drukuje swoje kupony, wykorzystując je następnie podczas robienia zakupów w stacjonarnym punkcie handlowym.

Zwiększ efektywność programu lojalnościowego i poznaj 3 sposoby na zatrzymanie klientów w programie lojalnościowym.

Źródło:

http://www.polskatimes.pl/strefa-biznesu/wiadomosci/a/europejczycy-na-zakupach-programy-lojalnosciowe-bija-rekordy-popularnosci,12293378/
https://arc.com.pl/