Blog

Program lojalnościowy w cyfrach. Światowe tendencje w branży

Nawet o 26% wzrosła liczba użytkowników programów lojalnościowych w ostatnich dwóch latach. Tak dobre wyniki niemożliwe byłyby bez zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych i silniejszej niż kiedykolwiek rynkowej pozycji konsumenta. Oto garść najciekawszych statystyk ich dotyczących.

Lojalny klient kosztuje mniej

Lojalny klient jest cenny jak diament. Ten obiegowy slogan okazuje się prawdą. Jak pokazują badania pozyskanie nowej osoby zainteresowanej ofertą naszej firmy to koszt większy nawet o 500% w stosunku do utrzymania obecnej. Co więcej, działania zmierzające do jej zatrzymania bezpośrednio przekładają się na rentowność biznesu. Wystarczy, że obniżymy liczbę osób rezygnujących z naszych produktów o 5%, a nasz zysk może wzrosnąć w granicach 25-125%.

Czy jest jeszcze jakiś powód, aby walczyć o stałych nabywców? Oczywiście. Konsument przywiązany do marki statystycznie wydaje 31% więcej oraz 50% częściej jest skłonny do sięgania po nowe usługi i produkty.

Wobec tak zaprezentowanych statystyk chyba nikt nie ma już wątpliwości w zasadność inwestowania w swoich najwierniejszych klientów. Budowaniu ich przywiązania służą między innymi dobrze zorganizowane i spersonalizowane programy lojalnościowe.

Programy lojalnościowe w oczach klientów

Skoro mowa o programach lojalnościowych to aż 87% klientów wyraziło pozytywne opinie na ich temat. Ciekawe dane dostarczają także raporty skupiające się na  pokoleniu Milenialsów. Aż 68% z nich swoje przywiązanie wobec marki buduje w oparciu o programy dobrej jakości. Tendencję potwierdza inny wynik. 34% konsumentów z pokolenia Y uzależnia swój powrót do oferty sklepu od dostępu do określonych benefitów. Co to oznacza w praktyce? Zarówno młodsi, jak i bardziej doświadczeni konsumenci przywiązują dużą wagę do zysku, jaki mogą osiągnąć za swoje zaangażowanie.

Pozytywny wydźwięk programów lojalnościowych sprawia, że warto poświęcić czas i zaangażowanie w przygotowanie dobrego systemu nagradzającego za skorzystanie z naszych usług. Podczas jego opracowywania należy jednak pamiętać, że powinien być maksymalnie prosty i czytelny. Zbyt skomplikowane zasady osiągania korzyści mogą zniechęcić do zaangażowania, co potwierdza 54% badanych.

Personalizacja kluczem do sukcesu

Jakie dane jeszcze zasługują na uwagę? Zdaniem 87% pytanych marki powinny ciężko pracować w celu zapewniania bezproblemowego działania swoich systemów gratyfikacji. Działania w tym względzie muszą objąć różne kanały komunikacji i charakteryzować się spójnością przekazu.

Większość badanych oczekuje spersonalizowanych nagród. Tu jednak rzeczywistość pozostawia wiele do życzenia. Jedynie 11% podmiotów gospodarczych zapewnia bonusy odpowiadające potrzebom i zainteresowaniom klientów. Tymczasem brak działania w tej kwestii to duży błąd. Wśród Milenialsów nawet 89% badanych zadeklarowało, że chętniej korzysta z oferty świadczącej korzyści, których najbardziej potrzebują. Tak mała liczba dopasowanych nagród powinna zmotywować wszystkich tych, którzy planują w przyszłości wdrożyć swoje programy lojalnościowe. Dobrze dobrana gratyfikacja stanowi szansę na wybicie się wśród coraz bardziej homogenicznego rynku oraz zapewnia sukces wizerunkowy i biznesowy.

 

Źródło:

http://www.socialannex.com/blog/2016/02/05/ultimate-customer-loyalty-statistics-2016/

https://blog.kissmetrics.com/loyalty-programs-ecommerce/