Blog

Millenialsi. Kluczowa grupa docelowa współczesnych programów lojalnościowych

Najbardziej aktywną grupą konsumencką jest pokolenie Y. Już teraz wpływ Millenialsów na rozwój handlu jest znaczący, a w przyszłości ma być jeszcze większy. Z tego też względu strategia komunikacji każdej marki powinna być ukierunkowana na tą właśnie grupę, która choć tak bardzo różni się swą postawą od pozostałych pokoleń, może okazać się lojalna przez bardzo długi czas.

Osobowość Millenialsów

Millenialsi to osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem. Obecnie jest ich w Polsce ok. 11 mln, co daje ¼ społeczeństwa. Jest to grupa o bardzo odmiennej postawie i światopoglądzie w stosunku do wcześniejszych pokoleń – baby boomers i X. Millenialsów wyróżnia przede wszystkim pewność siebie i wysokie poczucie własnej wartości, ale też krytycyzm, duże oczekiwania i potrzeba spełnienia – która zastąpiła potrzebę posiadania. Ponadto zaradność, przedsiębiorczość i umiejętność szybkiego dostosowywania się do nowych sytuacji. Osoby z pokolenia Y nie należą do cierpliwych, chcą natychmiast realizować swoje zamiary, co ma ogromne znaczenie dla budowania z nimi relacji.

Pokolenie technologii

Trzeba podkreślić, że żyjące w czasach technicznego rozwoju pokolenie Y stanowi szeroką grupę, w której widoczne są pewne różnice. W przeciwieństwie do osób urodzonych w latach 80., te z lat 90. wychowały się z technologią, która całkowicie ukształtowała ich styl życia. Jednak wszyscy Millenialsi na co dzień sprawnie posługują się technologiami i funkcjonują w sieci. Najważniejszą dla nich rzeczą, którą zawsze posiadają przy sobie, jest smartfon (korzysta z niego 80%) będący kanałem komunikacji i sprzedaży. 70% posiada na nim różnego rodzaju aplikacje mobilne (jako warunek konieczny użytkowania), a ponad 20% dzięki temu gromadzi punkty lojalnościowe. 71% korzysta z serwisów społecznościowych, a 46% nawet po kilka razy dziennie. Dla 95% dostęp do sieci zapewnia łatwiejszy kontakt ze znajomymi, a 80% wykorzystuje Internet do szukania opinii o produkcie i marce przed dokonaniem zakupu. 33% za pośrednictwem sieci realizuje kupony promocyjne. Ogólnie 48% Millenialsów cały czas pozostaje online.

Millenialsi na zakupach

Z raportu „E-commerce w Polsce 2015” przeprowadzonego przez Gemius wynika, że Millenialsi stanowią aż 1/3 wszystkich e-konsumentów. Nie tylko wydają najwięcej, ale też najczęściej dokonują zakupów, przy czym podział na kanały online i offline w ich przypadku zaciera się. Millenialsi w takim samym stopniu korzystają ze sklepów internetowych co stacjonarnych w zakresie sprawdzania oferty, dokonywania zakupu, uczestnictwa w programach lojalnościowych. Jednocześnie są bardzo świadomi dokonywanych wyborów, stawiając na markę, której oferta najbardziej odpowiada ich indywidualnym preferencjom. Okazuje się, że 60% Millenialsów wybiera produkty marek, które odpowiadają ich osobowości, a 40% jest gotowa zapłacić więcej za produkty marki odzwierciedlającej ich styl życia i wyznawane wartości.

Wymagający konsument

Millenialsi to wymagający konsumenci, którzy nie podejmują decyzji zakupowej pod wpływem reklamy, lecz doświadczenia. Marki nie postrzegają przez pryzmat jej tradycji, ale wartości z nią związanych. Budowanie z nimi relacji powinno się więc opierać na personalizacji oferty i wokół wspólnej idei. W takiej sytuacji Millenialsi chętniej udostępniają swoje dane markom (41%) niż przedstawiciele pozostałych pokoleń i chętniej też przystępują do programów lojalnościowych (44%). Jednocześnie, będąc niezadowolonymi wykazują większą skłonność do wyrażania negatywnej opinii na temat marki i jej produktów (33%).

 

Źródła: