Niniejszy artykuł jest podsumowaniem najważniejszych trendów 2015 roku na rynku programów lojalnościowych. Znalazło się w nim kilka ciekawych przykładów działań prowadzonych w ramach programów, które mogą posłużyć jako inspiracja.
W 2015 roku na szczególną uwagę zasługują dwa główne trendy, „Go mobile” (mobilny kanał sprzedaży) oraz multibrandowe programy.
Mobilny kanał sprzedaży
W ciągu ostatnich 12 miesięcy rynek zanotował znaczący wzrost popularności „Go mobile”, czyli mobilnego kanału sprzedaży. Postęp technologiczny sprawił, że urządzenia mobilne są coraz wygodniejsze w użytkowaniu, w związku z czym zyskują na popularności. Coraz więcej konsumentów posiada więc smartfony lub tablety, korzystając z nich na co dzień. Z tego też względu wiele firm decyduje się na wdrożenie do swoich programów aplikacji mobilnych (na szczególną uwagę zasługuje aplikacja Tesco Clubcard). Ułatwiają one konsumentowi korzystanie z programu, dzięki czemu odnotowujemy większe zaangażowanie w uczestnictwie.
Multibrandowe programy
Konsumenci czują się przytłoczeni ilością proponowanych im programów lojalnościowych. Rozwiązaniem tego problemu są multibrandowe programy, które łączą korzyści członkostwa w wielu programach, jednocześnie nie wymagając od konsumenta tyle uwagi. Konsument ma szansę zebrać szybko i łatwo wiele punktów z różnych „segmentów”.
Renomowane firmy (również te na rynku online) podejmują współpracę, aby zwiększyć swoją siłę marketingową i zmniejszyć koszty w tym samym czasie. Prawidłowo prowadzone programy multibrandowe dają firmom wymierne efekty. Jedną z głównych korzyści dla marek partnerskich jest możliwość skierowania strategii marketingowej bezpośrednio do ściśle określonych grup klientów. Dzięki temu obserwujemy korzyści w obszarach takich, jak: up-selling, cross-selling, pozyskanie nowych klientów oraz budowanie wizerunku i marki.
Programy lojalnościowe w Polsce
Warto zastanowić się, jak w kontekście najważniejszych trendów 2015 roku przedstawia się ogólna sytuacja na rynku programów lojalnościowych w Polsce. Poniżej prezentujemy więc dane statystyczne, które warto uwzględnić podczas planowania strategii na kolejny rok.
Z badań przeprowadzonych prze Groupe SEB Polska wynika, że 20% Polaków deklaruje udział w programach lojalnościowych lub motywacyjnych, często w kilku jednocześnie. Najczęściej w programach lojalnościowych biorą udział kobiety, w wieku 25-39 lat, z wykształceniem wyższym. Dla porównania w USA już w 2012 roku, na jedno gospodarstwo domowe przypadały średnio 23 członkostwa w takich programach, a przeciętny obywatel Stanów Zjednoczonych uczestniczył w około 13 programach. Jest to ciekawa informacja dla firm z branży, ponieważ stosunkowo niski wskaźnik popularności w Polsce może świadczyć, że zainteresowanie programami będzie rosnąć, dając duże perspektywy rozwoju na przyszłość. Istnieje bowiem pokaźne grono klientów, do którego wciąż można próbować dotrzeć i przekonać do uczestnictwa.
Ważnym czynnikiem wpływającym na postrzeganie programu przez jego uczestników są oferowane nagrody. Część uczestników deklaruje, że otrzymywali nagrody, które w ogóle nie były dla nich atrakcyjne – czyli nie odniosły pożądanego skutku, jakim jest motywacja. Jakich więc prezentów oczekują konsumenci?
Okazuje się, że jedną z najbardziej pożądanych kategorii upominków jest mały sprzęt AGD, najlepiej markowy, ponieważ rozpoznawalna marka podnosi atrakcyjność nagrody. Nawet ci, których stać na zakup wysokiej klasy sprzętu deklarują chęć otrzymania tego typu produktu w zamian za punkty.
Warto wykorzystać wiedzę zarówno o obecnej sytuacji na rynku programów lojalnościowych i motywacyjnych w Polsce, jak również informacje o wiodących trendach, aby lepiej odpowiadać na oczekiwania konsumentów i zyskać wiodącą pozycję na rynku. Należy pamiętać, że prawidłowo zaplanowany i przeprowadzony program lojalnościowy to długoterminowe zyski dla firmy, natomiast zła strategia prowadzi wyłącznie do niepotrzebnego uszczuplenia budżetu.