Blog
08 listopada 2018

Czy to się uda? Cel jakościowy kontra ilościowy

 

Każde działanie, aby być efektywne, wymaga zdefiniowania odpowiednich celów i wyznaczenia ścieżek dotarcia do nich. Podobnie jest w przypadku budowania programów motywacyjnych dla klientów marek lub jej pracowników. To, co pozornie wydaje się łatwym zadaniem, wszak stereotypowo nie ma nic łatwiejszego niż wybór punktu dojścia, może przysparzać kłopotów nawet doświadczonym przedsiębiorcom i pracownikom agencji marketingowych. Jaki cel wybrać, aby efektywnie budować wizerunek za pomocą programu motywacyjnego? Podpowiedź niżej.

Rodzaje celu w programach motywacyjnych

Budowanie dobrego programu motywacyjnego to proces, a jego pierwszym etapem jest dobór odpowiedniego celu. Już w tak wczesnym stadium tworzenia pojawiają się pierwsze wątpliwości. Na jakie działania postawić? Czy obrany cel powinien odwoływać się do ilości, czy jakości pożądanych konwersji?

Dylemat jakości lub ilości to podstawowa trudność w początkowej fazie przygotowywania strategii motywacyjnej dla naszych klientów lub pracowników. Z jednej strony bowiem chcemy, aby o naszej ofercie dowiedziała się jak największa liczba osób. Z drugiej strony liczba nie zawsze idzie w parze z efektywnością.

Właśnie z tego powodu wiele marek stawia na programy motywacyjne przyjmujące cele jakościowe, tzn. skupiające się na wartościowych z punktu widzenia społecznego interakcjach, które budują wielowymiarowy obraz przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie i angażują naprawdę zainteresowane jednostki. Brzmi dobrze? Z pewnością tak. Zalety tego typu rozwiązań nie sprowadzają się jednak wyłącznie do warstwy wizerunkowej. Długofalowa stratega budowania lojalności opartej o wartościowe wzorce zachowania pozwala zyskać coś więcej, status marki – autorytetu, z którą interakcja jest przyjemnością. 

Programy motywacyjne skierowane na jakość

Najbardziej deficytowym „towarem” współczesności jest zaufanie. W świcie wzrastającej konkurencyjności i nieustannego szumu medialnego tylko te podmioty, które potrafią rozbudzić ufność, mają szansę pozyskania stałych, lojalnych klientów lub pracowników. Jednym ze sposobów tworzenie tego rodzaju więzi są programy motywacyjne oparte o cele jakościowe.

Przykładów programów skierowanych na ilość jest wiele, nie tak łatwo znaleźć natomiast egzemplifikację ambitnych i wartościowych strategii. Tym bardziej warto się z nimi zapoznać i zainspirować, aby nasz program motywacyjny kusił nie tylko cennymi benefitami, które są oferowane również przez konkurencję, ale przede wszystkim wpływał pozytywnie na budowanie wizerunku podmiotu odpowiedzialnego społecznie, a tym samym przyczyniał się do budowania zrównoważonego sukcesu biznesowego.

Uczmy się od najlepszych

Jednym z najciekawszych działań tego rodzaju była strategia jednej z amerykańskich firm programistycznych zajmujących się tworzeniem oprogramowania. Przedsiębiorstwo borykało się z problemem dużego marnowania energii elektrycznej i postanowiło rozwiązać to w bardzo kreatywny sposób oparty o program motywacyjny połączony z elementami gamifikacji. Celem działania było zachęcenie pracowników do robienia zdjęć komputerom, które niepotrzebnie pozostawały włączone. Jasne zasady i oczywisty przekaz polegający na niwelowaniu kosztów oraz trosce o środowisko naturalne sprawiły, że akcja odniosła sukces. Poprawie uległ także społeczny wizerunek przedsiębiorstwa, które od tego momentu mogło szczycić się mianem proekologicznego.

Inspirujących przykładów na wykorzystanie programów motywacyjnych opartych o jakościowe cele jest więcej. Każdy z nich przynosi jednak wymierne efekty – zwiększenie współczynnika pożądanych zachowań oraz poprawę wizerunku publicznego podmiotu. Wobec takich korzyści nie można przejść obojętnie i już dziś należy zastanowić się nad strategią dla naszej firmy.