Blog
29 stycznia 2018

Millenialsi. Najważniejsze elementy współczesnego programu lojalnościowego

Specjaliści zajmujący się marketingiem zdają sobie sprawę, jak ważną grupą docelową dla wielu marek są osoby z pokolenia Y. Dlatego tak dużą wagę przykładają do tworzenia strategii komunikacji i budowania lojalności dedykowanych właśnie Millenialsom, których postawa wymaga zupełnie nowego podejścia aniżeli to praktykowane w przypadku pozostałych pokoleń.

Tuż obok ulubionej marki

Millenialsi stawiają na emocje i doświadczenia, chcą się angażować i podejmować wyzwania. Dlatego doceniają te marki, które chętnie z nimi rozmawiają, pozwalają kształtować tożsamość i współtworzyć wartości. Millenialsi nie są biernymi, lecz aktywnymi konsumentami, którzy chętnie podejmują inicjatywę. A ich relacje z marką polegają na pełnym identyfikowaniu się z nią i jej ideą. Okazuje się, 14% dołącza do programów lojalnościowych, aby mieć bliskie relacje z marką. 63% osób z pokolenia Y docenia, gdy strategia lojalnościowa marki odpowiada ich stylowi życia. 11% z młodszych konsumentów przynależność do takiego programu postrzega przez pryzmat wyższego statusu społecznego. 40% decyduje się na uczestnictwo właśnie ze względu na dostęp do produktów i usług zarezerwowanych wyłącznie dla członków programu lojalnościowego, a 27% dla lepszej obsługi.

Strategia komunikacji wyzwaniem

Komunikacja z pokoleniem Y musi w umiejętny sposób łączyć potrzebę doświadczenia z procesem zakupowym. Podstawą powinna być silna personalizacja dająca poczucie wyjątkowości oraz interakcja umożliwiająca uczestnictwo w życiu marki i wyrażanie swojej opinii. Potwierdzają to badania, według których 41% Millenialsów jest skłonnych udostępniać informacje na swój temat, w zamian za indywidualnie dostosowaną obsługę. Jednocześnie taka strategia powinna być prowadzona wielokanałowo, ponieważ Millenialsi jednocześnie korzystają z wielu kanałów za pośrednictwem różnych urządzeń – smartfon, tablet, komputer.

Rozrywkowe programy lojalnościowe

Aby przygotować skuteczny program lojalnościowy skierowany do Millenialsów, trzeba dokładnie przeanalizować czego ta grupa wiekowa oczekuje. Informacji na ten temat dostarczają w dużym stopniu serwisy społecznościowe, których Millenialsi są użytkownikami. Pokazują one, że osoby z pokolenia Y najbardziej zainteresowane są zabawą, w związki z czym taką właśnie formę powinny przybrać standardowe metody budowania relacji.

Program lojalnościowy dla pokolenia Y powinien dostarczać jego uczestnikom rozrywki. Powszechne staje się stosowanie mechanizmów charakterystycznych dla gier, czyli tzw. grywalizacji. Badania światowe pokazują, że dla 34% Milenialsów zabawa jest ważniejsza niż czynniki ekonomiczne. 27% z nich uczestniczy w programie ze względu na element grywalizacji, a 25% z powodów organizowanych eventów. Mimo że w Polsce wciąż korzystna cena (74%) jest najważniejszym czynnikiem decydującym o przystępowaniu do programu lojalnościowego, zainteresowanie grywalizacją w marketingu jest coraz większe. Niewątpliwie wpływ na to ma rosnąca liczba graczy, których w grupie wiekowej 20-30 lat jest 30%.

Technologia warunkiem koniecznym

Technologia jest częścią życia osób urodzonych między 1980 a 2000 rokiem, którzy od marek wymagają coraz większej innowacyjności niemal na każdym polu działalności. Dlatego program lojalnościowych dla pokolenia Y powinien być elastyczny. Aż 81% uczestników oczekuje korzyści za dokonanie zakupu, nie tylko w sklepie stacjonarnym, ale też internetowym, a 18% uczestników rezygnuje z programu lojalnościowego ze względu na braku aplikacji mobilnych ułatwiających korzystanie z niego za pośrednictwem wielu kanałów i urządzeń.

Wykorzystywanie technologii przynosi korzyści nie tylko wymagającym Millenialsom, ale też organizatorowi programu lojalnościowego. Dzięki pozyskiwanym danym o klientach możliwe jest prowadzenie zindywidualizowanej komunikacji, tak przecież ważnej dla pokolenia Y. Badania wykazały, że 49% Millenialsów rezygnuje z uczestnictwa z powodu otrzymywania nieistotnych komunikatów.

Zachęcamy do zapoznania się z pierwszą częścią artykułu o programach lojalnościowych dla milenialsów.

Źródła: