Blog
18 listopada 2014

Karty przedpłacone – kiedy warto, a kiedy nie warto ich stosować?

Karty przepłacone to rozwiązanie coraz częściej wykorzystywane w programach lojalnościowych, które umożliwia ich członkom wymianę punktów zdobytych w trakcie programu na środki pieniężne właśnie poprzez użycie karty prepaid. Konsument może użyć takiej karty w tysiącach sklepów, przez co jest to rozwiązanie skutecznie angażujące klientów danej marki, cieszące się coraz większą popularnością. Warto jednak wiedzieć, kiedy rzeczywiście jego zastosowanie opłaca się firmie.

Karta przedpłacona – kiedy warto?

Karta przepłacona to efektywny sposób dystrybucji zgromadzonych środków za realizację celów sprzedażowych, którego niewątpliwymi atutami są przede wszystkim:

  • uniwersalność karty,
  • swoboda wykorzystania środków,
  • niskie koszty obsługi karty jako nagrody,
  • krótki czas doładowania i automatyzacji karty.

Karta przepłacona jest skutecznym rozwiązaniem głównie w przypadków długoterminowych programów, które mają swoje reedycje. Ponadto, z równie dużym powodzeniem może być wykorzystywana jak metoda dystrybucji upustów handlowych dla hurtowni i dystrybutorów.

Karta przedpłacona – czy to zawsze się opłaca?

Jednak z drugiej strony, mając na uwadze interes firmy, która jest organizatorem takiego programu, warto zadać sobie pytanie, czy karty przepłacone to rozwiązanie, które rzeczywiście wpłynie na lepsze postrzeganie firmy, budowę trwałych relacji i czy przyczyni się do większej lojalności konsumentów. Należy tu przede wszystkim zwrócić uwagę na poziom świadomości członków programu – czy faktycznie kojarzą nagrodę, czyli kartę przepłaconą, z daną firmą.

Uważa się bowiem, iż, w kontekście zwiększania stopnia rozpoznawalności i budowania trwałych relacji pomiędzy firmą a klientem, lepiej sprawdzają się katalogi nagród rzeczowych, spośród których członkowie mogą wybrać nagrodę, która ich interesuje. Skuteczniej wpływają one na wizerunek firmy w oczach konsumentów, przede wszystkim z racji tego, iż uczestnik dokładnie wie, co otrzymał od danej firmy, przez co bezpośrednio identyfikują nagrodę z konkretną marką. Ponadto, wyższa jest też wartość odpowiednio dopasowanego katalogu nagród do specyfiki grupy docelowej niż samej gotówki.

Karta przepłacona nie będzie również dobry rozwiązaniem w przypadku realizacji, w których wymagana jest praca zespołowa, a team building stanowi jej podstawowy element. W takich przypadkach, dużo korzystniej jest postawić na rozwiązanie zwane Incentive Travel, czyli szansę na uczestnictwo w motywacyjnej i wyjątkowej podróży.

Karta prepaid to niejedyne efektywne rozwiązanie wykorzystywane w programach lojalnościowych. Istnieją również inne, również skuteczne metody nagradzania klientów w programie, dlatego wybierając nagrodę, należy wziąć pod uwagę specyfikę konkretnego programu i targetu. Trzeba mieć bowiem na uwadze, iż podstawą w przypadku każdego programu lojalnościowego i motywacyjnego jest umiejętne przygotowanie założeń programu, dostosowanych do konkretnego targetu, oraz ciągłe zarządzanie programem, a ponadto właściwa komunikacja z jego członkami. Dopiero w momencie, kiedy założony na początku cel zostanie osiągnięty, następuje przyznanie i dystrybucja nagród. Ważne jest więc, aby podejść do tego w sposób w pełni profesjonalny.